DVD: Killswitch Engage - {Set This} World Ablaze

KSE DVDReviewen is soms echt een rukvak. Met enige regelmaat krijg je in één week gewoon zoveel leuk materiaal dat je echt idee krijgt dat elke review die je die week schrijft een herhaling is van de voorgaande. Zeker als dat materiaal ook nog eens allemaal ongeveer hetzelfde is, is dat gevoel helemaal sterk. Zo is dit alweer mijn derde review over een live-DVD deze week, en ook over deze kan ik eigenlijk weinig negatiefs melden.

Ditmaal is het de metalcore-band Killswitch Engage die hun live- en levensperikelen op een schijfje vastgelegd hebben. De band leverde in 2004 een meer dan uitstekende tweede plaat af in de vorm van 'The End Of Heartache', maar daar ligt de focus van deze DVD verrassenderwijs niet op. '{Set This} World Ablaze' behandelt het gehele oeuvre van de band, en datis in het geval van deze band geheel terecht.

Laat ik voor de verandering eens eerst de documentaire op de DVD behandelen, om een herhaling van voorgaande reviews helemaal uit de weg te gaan. De titel van het stuk, 'From The Bedroom To The Bassment', geeft al een beetje aan welk tijdsbestek van de band deze documentaire bestrijkt. We zien de eerste optredens en de vele muzikanten die deel uit maakten van Killswitch Engage, die allemaal leuke anekdotes over de band te vertellen hebben. Het leukste gedeelte van de beelden zijn echter de interviews met de grote hoeveelheid bands waar Killswitch in de loop der jaren mee bevriend is geraakt. Deze geinen af en toe wel over het feit dat zij minder populair zijn dan Killswitch, maar het is wel duidelijk dat alle artiesten waar de band mee getourd hebben het Killswitch allemaal gunnen; de sympathieke jongens die het zijn.

Wat ook opvalt is dat elke artiest die ooit in Killswitch heeft gezeten, de band nog steeds een warm hart toedraagt. Zelfs voormalig zanger Jesse Leach, die de band op niet zo'n jofele manier verliet, is nu nog steeds een zeer goede vriend. 'From The Bedroom To The Bassment' is echt een hele goede en vooral leuke documentaire over de band; een must voor de fans.

KSE DVD

Op het optreden dat op de DVD staat is ook bijzonder weinig op te merken. Killswitch speelde op 25 juli jl. een uitverkochte show in hun thuisstad en dat is goed te merken aan de publieksparticipatie. Zelden heb ik een publiek zo massaal mee horen zingen, tot groot genoegen van de band zelf. Hoewel Killswitch van hun concerten an sich geen megaspektakel maakt met vuurwerk et al, zijn ze zelf druk genoeg met rondrennen en gekke bekken trekken om de show toch nog de nodige energie mee te geven. Degene die hierin voorop gaat is de knotsgekke gitarist Adam Dutkiewicz, die uiteraard in een belachelijk kostuum staat te spelen.

Killswitch Engage levert met '{Set This} World Ablaze' een waar pronkstukje af. De DVD is veruit de beste, energiekste en leukste van de drie die ik deze week heb mogen reviewen. Reviewen is soms echt een rukvak, maar dit soort dingen maken alle schrijfperikelen het meer dan waard.

Label: Roadrunner Records Releasedatum: 28 november 2005
Kijkwijzer: Waardering: