CD Review: Paul Weller - Illumination

Britse working class hero die eerst met The Jam punkidool wordt, nadien lichtere soulmuziek maakt met The Style Council en vervolgens met een solo rockloopbaan de peetvader wordt van de Britpop. Paul Weller groeit op in Woking, waar hij nog voor zijn achttiende verjaardag met schoolkameraden Rick Buckler en Bruce Foxton de band The Jam opricht. Met melodieuze, sociaal bewogen punksongs wordt het trio razend populair in Groot-Brittannië, maar breekt daarbuiten geen potten.

De groep valt in 1982 uiteen en Weller begint The Style Council, waarmee hij een uitlaatklep vindt voor zijn groeiende fascinatie voor Motown en soul in het algemeen. Door Wellers status van halfgod in eigen land is de gestileerde soulgroep meteen een grandioos succes, maar door de toenemende politieke inhoud van de teksten en groeiende house-invloeden haken vele fans echter af en blijft de gehoopte doorbraak in de VS uit. Wanneer in 1989 platenlabel Polydor niet meer geïnteresseerd is in de groep, wordt ook The Style Council ontbonden.

Na een korte rustperiode probeert Weller het dan solo en keert in 1991 terug in de Engelse hitparade met zijn in eigen beheer uitgebrachte single 'Into Tomorrow'. Zijn eerste langspeler verschijnt een jaar later en weet met opgewekte soulachtige nummers de achtste plaats in de Britse hitparade te bereiken. De echte populariteit is er terug in 1993 met het ambitieuzere 'Wild Wood' en een uitgebreide concerttournee. In 1995 krijgt hij de medewerking van Noel Gallagher (Oasis) en Steve Winwood (Traffic) voor 'Stanley Road', zijn succesvolste plaat tot dan toe. De single 'You Do Something to Me' wordt ook in Europa een hit, maar succes over de grote plas blijft alweer uit, waarop Weller zijn Amerikaanse tournee dan maar aflast. De man wordt door populaire Britpopgroepen ondertussen beschouwd als het grote te volgen voorbeeld. In 1997 verschijnt 'Heavy Soul', een jaar later gevolgd door de compilatie 'Modern Classics'.

Anno 2000 brengt Weller 'Heliocentric' uit, een plaat vol psychedelische jampartijen. Enkele maanden later wordt Weller in opspraak gebracht na een arrestatie in verband met een verkrachtingszaak. Een week later wordt klacht ingetrokken en Wellers naam gezuiverd.

Verleden jaar bracht Paul Weller onder de titel 'Days Of Speed' zijn eerste soloalbum bij Sony Music uit. Voor het album verzamelde de voormalig voorman van The Jam en The Style Council de achttien beste nummers uit zijn hele carrière. Zijn gloednieuwe album 'Illumination' is door Paul Weller zelf geproduceerd en bevat gastbijdragen van Steve Cradock en Damon Minchella (Ocean Colour Scene), Kelly Jones (Stereophonics), Noel Gallagher en Gem Archer (Oasis) en Jocelyn Brown. Met Kelly Jones schreef Paul Weller bovendien het nummer Call Me No 5.