Toki Tori 2

Vergeet alles wat je weet van Toki Tori. Vergeet het denken in levels en vergeet de puzzels die zijn gebaseerd op geïntroduceerde wapens, want de Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes gooit het over een andere boeg in Toki Tori 2.

Het heeft zo'n elf jaar geduurd, maar Toki Tori krijgt (mogelijk) dit jaar zijn verdiende vervolg. Dat mocht ook wel, want het eerste deel is zo'n beetje op elk modern downloadplatform verschenen, sinds zijn debuut in 2001. De meest recente heruitgave is die op de Nintendo 3DS, waarmee Two Tribes heeft aangetoond een tijdloze puzzelgame neer te kunnen zetten. Ook al is het spel meer dan tien jaar oud, het verveelt geen moment en kan je behoorlijk aan het denken zetten.

Concept
Dat niveau wil Two Tribes met het vervolg wederom behalen. Logisch natuurlijk, maar ze hebben de lat erg hoog gelegd voor zichzelf. In plaats van een gemakkelijk vervolg te bouwen - nieuwe wapens, nieuwe puzzels, nieuwe werelden - komt de ontwikkelaar met een nieuw concept, met het oude kuikentje. Zo loop je nu niet level voor level meer af en maak je ook geen gebruik van wapens en andere attributen en specialiteiten. Nee, je moet goed kijken naar je omgeving.

Wat er namelijk om je heen gebeurt, is van groot belang. Zie je een vogel vliegen, dan weet je dat je ergens hoger op moet komen. Maar elke vogel heeft zo z'n eigen pad, dat je alleen te zien krijgt wanneer je je een keer laat grijpen. Dat laten grijpen kan overigens alleen wanneer je in het zicht staat; sta je in het hoge gras, dan fladdert het blauwe vogeltje rustig verder. Ben je op de plaats van bestemming aangekomen nadat het vogeltje je heeft afgezet, dan begint hetzelfde proces.

Omgeving
Wederom kijk je goed om je heen. Je staat bovenop een berg en het enige wat je ziet is een kale vlakte en wat water. Ondertussen zweeft er een vogel boven je hoofd, die je constant oppakt als je probeert vooruit te lopen. Maar je moet wel voorbij die vogel komen. Hoe doe je dat? In het geval van deze puzzel is het de bedoeling om in het water te stappen en de blijkbaar vruchtbare grond te voorzien van water. Het gras popt omhoog, de vogel ziet je niet en je kunt gerust doorlopen.

Verderop in het level dien je een soort krab met op z'n rug een platform weg te duwen, zodat je er langs kunt. Toki Tori kan namelijk niet hoger springen dan het laagste hobbeltje in het spel, dus je moet creatief zijn. Dat doe je door hem eerst aan te moedigen met je gefluit en daarna weg te jagen met je gestamp - dit zijn overigens Toki Tori's enige manieren om de wereld om zich heen te manipuleren. De krab reageert alleen wanneer hij je ziet, net zoals met de vogels.

Manipuleren
Nu staat die krab in een gebied met veel hoog gras, dus het gras moet weg. Om dat te bewerkstelligen, dien je op zoek te gaan naar iets dat het gras weg kan halen. Na wat zoeken - zowel in de breedte als in de hoogte - vind je een soort zwijntje dat het gras opeet wanneer hij boos is. Je lokt hem eerst door te fluiten en vervolgens maak je hem boos door te stampen. Maar pas wel op: raakt hij je in z'n woede aan, dan ben je af. Lukt het, dan is het gras weg en kruipt de krab verder.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de gameplay van Toki Tori 2, waarin het manipuleren van de omgeving centraal staat. Je krijgt daarvoor allerlei beestjes en portalen tot je beschikking. Opvallend is ook dat heel het spel bestaat uit één groot level met verschillende lagen, die aan elkaar verbonden zijn met speciale poortjes. Je teleporteert zodoende van plek naar plek op het eiland waar het kuikentje om nog onbekende redenen verblijft. Het verhaal wordt later uit de doeken gedaan.

Ja, dit vervolg gaat keihard over het eerste deel heen, dat weten we zeker. In de laatste Nintendo Direct-uitzending maakte gamegigant Nintendo bekend dat Toki Tori 2 op 30 november uit zal komen en één van de launchtitels van de Wii U is. Of Two Tribes deze deadline gaat halen, weet niemand. Op de vraag of Toki Tori 2 daadwerkelijk vanaf 30 november al verkrijgbaar is, zegt Two Tribes-oprichter Collin van Ginkel daarom nog maar één ding. "Misschien."