Reus

De tweede titel van de nieuwe, Nederlandse gamestudio Abbey Games is Reus. Reus is een tweedimensionale god game met een verslavingsfactor van honderd uit honderd punten.

God games hebben een magische kracht op gamers. Je bent vaak een almachtig wezen dat een land of planeet beheert en, zoals het een godachtig wezen betaamt, je geeft en je neemt. Je geeft je bewoners de middelen om je overleven en je ontneemt hen die mogelijkheden of rechten om hen een lesje te leren wanneer ze lopen te klagen. Want je volk moet je blijven aanbidden en door alleen maar de goedzak uit te hangen, lukt dat niet. Aldus het christendom.

Reuzen
In de kern is Reus precies dat: je schept een wereld en laat je volk, de mens, daarin habiteren. Je geeft hen water, waaronder een riviertje en de zee, eten, bijvoorbeeld fruit of beesten, en laat bergen uit de grond komen, met als doel de mensen op verschillende plaatsen te laten wonen. Per gebied groeit er ander fruit en wonen er andere beesten. Dat doe jij, als speler, middels de verschillende reuzen. Elk met hun eigen specialiteit.

Zo is er een reus die zorgt voor alle flora en fauna, eentje die water maakt en bijvoorbeeld één die verantwoordelijk is voor het maken van een berg. Dat gaat heel gemakkelijk. Je klikt een reus aan, geeft hem een commando en klikt op de planeet waar je precies datgeen wat je voor ogen hebt wil hebben. De reus loopt eropaf en gebruikt zijn magische natuurkrachten om te doen wat jij van hem verlangt. De mensen die er dan al wonen reageren daarop en jij weer op hen.

Consequenties
Zo krijg je een game die heel soepel de speler leert wat er precies van hem verlangd wordt. Tenminste, niet zozeer wat er van hem verlangd wordt, meer dat hij inziet wat er mogelijk is om te bewerkstelligen. Iedere actie heeft een reactie en iedere reactie leidt tot een consequentie. En die consequentie behoeft een nieuwe actie en zo houdt het spel zichzelf eigenlijk in leven. Het is een terugkerende cyclus waar je al gauw een half uur onbewust mee bezig bent. Onderuitgezakt.

De alpha build die Abbey Games klaar had staan is nog maar voor de helft af. Er zijn nog dingen die we niet gezien hebben. Er zijn meerdere reuzen met verschillende krachten. Die krachten kunnen ook nog uitgebouwd worden door hen te laten reïncarneren. Dat is opzich een vernuftig systeem: hoe beter je dorpen het doen, hoe sterker de nieuwe reus wordt et cetera. Wederom een actie-reactie-consequentie-systeem die aanzet tot doorspelen.

Evolutie
Daarnaast kunnen de dieren in het wild evolueren, net als de bomen overigens. Appelbomen worden perzikbomen en een konijntje kan uiteindelijk verworden tot een draak. Dat klinkt een beetje vreemd natuurlijk, maar dat zijn zaken die je zelf in de hand hebt. Het heeft alles te maken met de krachten van je reuzen. Hoe sterker zij zijn, hoe meer mogelijkheden er vrij komen. En dat bereik je door veel te spelen en te investeren in je planeet. Simpel in opzet, maar zo ontzettend verslavend.

Reus is een ambitieus project van de jonge spelontwerpers. Hun eerste spel, Tinytanic, is van een heel ander kaliber en grootte. Het vergt ook veel meer inspanning van de jongens en dame. Maar ze zijn gemotiveerd en enthousiast genoeg om deze game succesvol af te ronden. Op het INDIGO-evenement eind september hebben ze een nieuwe versie klaarliggen. En in maart zou het spel al uit moeten komen. Daarvoor zijn ze nog in gesprek met Steam.