Gunslugs

Eind augustus had Gunslugs al af moeten zijn. Voor nu staat de releasedatum enkel op 'september 2012'. Dat is ontzettend jammer, want Gunslugs wordt één van de tofste mobieletelefoonspellen van het jaar.

Nog zonder te weten wat het precies voor spel is, krijg je al om je oren geslingerd dat het een tof spel is. Gunslugs is een klassieke actieplatformer zoals we hem van weleer kennen. Je kiest het personage dat er het leukste uitziet en knalt je een weg door het 2D-level met hordes vijanden. Ondertussen bestuur je hier en daar een voertuig, vlieg je op en neer met je jetpack en zet je speciale bakens aan die aan het eind van het level een helikopter oproepen. Missie geslaagd, is dan het oordeel.

Co-op
Aan Gunslugs wordt nu 'al' drie maanden gewerkt. 'Al' staat hier bewust tussen haakjes, omdat het voor spellen uit de huiskamer van OrangePixel gebruikelijk is om binnen twee maanden af te zijn. Voor Gunslugs pakt de ontwikkelaar uit. Het spel bevat meerdere toffe features die je niet snel tegenkomt in spellen die voor mobiele platformen worden gemaakt. Vooral de coöperatieve modus springt er tussenuit, alsof het een springende ezel achter een meute is die aan de beurt wil komen.

Ben je namelijk in het bezit van een telefoon die beschikt over een HDMI-poort, dan is het mogelijk om het spel op je HDTV af te spelen. Via een speciale bluetooth app kun je bijvoorbeeld Wii Remotes of andere bluetooth-controllers gebruiken om het spel te besturen. Heb je veel appeltjes in huis, dan kun je je iPhones aan je iPad koppelen; je telefoon verandert zodoende in een touchscreen controller. Alleen op deze manier is Gunslugs in de coöpspeelstand speelbaar.

Omslachtig?
Een beetje omslachtig? Wellicht, zeker wanneer je geen telefoon met HDMI-aansluiting hebt of niet in het bezit bent van een iPad én iPhone (maar dat komt niet heel vaak voor…). Het kan ook een dure bedoening worden - het is daarom ook puur bedoeld als een heel toffe extra, waar je gebruik van kunt maken wanneer je toch al die technologie in huis hebt. Voor OrangePixel is dit wel het onderdeel waar goed naar gekeken moet worden en daarom de meeste tijd opslokt.

Technisch gezien houdt het in dat Pascal Bestebroer, oprichter van de studio, opeens moest gaan kijken naar praktische aspecten waar hij eerder geen rekening mee hoefde te houden. Waar richt de camera zich op? En wat als één speler in een tank zit en de ander opeens in een huisje verdwijnt? Voor dat soort zaken heeft Bestebroer goed gekeken hoe Nintendo dat heeft gedaan met het multiplayeraspect in de New Super Mario Bros.-spellen. Dat moet dus goed komen.

Herspeelbaar
Opvallend aan Gunslugs is ook dat elk speelbaar poppetje zijn eigen level heeft. Je begint dus niet telkens in hetzelfde level, als je eens met een ander personage speelt. Daarnaast zijn de werelden waarin je speelt ook nooit twee keer hetzelfde. Bestebroer heeft een script geschreven waarmee bepaald wordt hoe een level eruit mag komen te zien, waarna het spel zelf een berekening maakt welk object waar precies komt te staan. Dat komt de herspeelbaarheid ten goede.

Dat zie je overigens niet terug in de laadtijden. Je kiest je poppetje en het spel start direct op. Vanaf dat punt wordt je overladen met vijanden die het allemaal op jou, of jullie, gemunt hebben. Sommige vijanden zijn zelfs letterlijk schermvullend. Dat zijn vooral de eindbazen, die Bestebroer eigenlijk liever niet in spellen terugziet. "In al die shooters loop je tegenwoordig zo door de levels heen en dan kom je ineens bij de eindbaas en dan krijg je hem niet dood. Daar heb ik zo'n hekel aan."

Op dit moment is het spel voorlopig nog volop in ontwikkeling. Derhalve weet Bestebroer nog niet helemaal waar hij heen wil met de game. Komt er een missiestructuur? Of krijgt het een rechtlijnig verhaal? En wat voor soort personages komen er nog in het spel te zitten, na Sly Rocko, die hevig geïnspireerd is op Sylvester Stallone? Er staat nog een hoop open, maar één ding staat vast: Gunslugs loopt over van toffe ideeën en gameplay. Dit is er een om in de gaten te houden.