Adrift

Adrift is een project van de Franse studio Dontnod. Deze game is nog onbekend, omdat de drie breinen achter de studio, Oskar Guilbert, Jean-Maxime Moris en Aleksi Briclot, simpelweg nog niet eerder de publiciteit hebben opgezocht. Eerst wilden de drie heren namelijk wijn drinken, hun studio opbouwen, de visie uiteenzetten en de juiste mensen bij elkaar zoeken. En je begrijpt: er gaat veel tijd zitten in wijn drinken.

Nog niet alles staat vast over de invulling van Adrift, die op dit moment nog zijn zogenaamde ‘working title’ draagt. Het wordt een third-person shooter met een lineaire structuur, voor de Xbox 360 en PlayStation 3 met een bijzonder verhaal. Het spel speelt zich af in 2084, wat meer dan een kleine knipoog is naar George Orwells boek 1984. Augmented reality en geheugenmanipulatie is aan de orde van de dag. De corrupte overheid handelt met jouw herinneringen, het laatste stukje privacy dat wij, in 2011, nog over hebben.

In 2084 is het mogelijk om geheugen van andere mensen te kopen, verkopen en verhandelen. De laatste beetjes intimiteit zijn weggevaagd. Deze mogelijkheid ontstaat uit de evolutie van de sociale netwerken waarin we alles met iedereen willen delen. Waar we zijn, met wie en waarom. Hoe we er gekomen zijn en wat we er gaan doen. Zo'n mobieltje met al die opties, geïntegreerde GPS voor nauwkeurige lokalisering van je huidige positie, Facebook, Twitter, Google+, Mobypicture en noem maar op, zijn aan het einde van de twintigste eeuw omgevormd tot elitaire grootmachten die elkaar hebben opgeslokt en houden je overal in de gaten. Zij zijn de overheid.

De zogenoemde 'surveillance society' is wereldwijd geaccepteerd, omdat de wereldburgers er zelf op vooruitgaan wat technische mogelijkheden betreft. Het is een realiteit geworden waarin niemand meer denkt aan een opstand. Want in deze economie waar met geheugen en gedachtes wordt gehandeld, hebben enkele personen aan de top wel heel veel macht in handen. Het doet ontzettend veel denken aan het eerdergenoemde 1984. In dat boek wordt de inmiddels beroemde dystopie van het jaar 1984 geschreven, door de ogen van Owell in 1948.

In 1984 wordt beschreven hoe individualisme verdwijnt en dat het kansloos blijkt je daar tegen te verzetten, omdat er een totaal elitair bewind aan de macht is. Dit boek is vlak na de Tweede Wereldoorlog geschreven en diende als waarschuwing tegen regimes als die van nazi-Duitsland en Stalins Sovjet-Unie. De uitspraak Big Brother is watching you komt hier ook vandaan en vooral dat laatste gevoel knaagt enorm aan je in deze game. Want wie houdt je in de gaten? Wat doet deze persoon of dit bedrijf er mee? En stel dat ze jouw geheugen verkopen, wat doet dat bedrijf ermee? Waar gaat je info heen? Wie heeft er belang bij? Vragen die vandaag al relevant zijn. Dat maakt Adrift nu al eng, maar ook heel erg reëel. Het houdt ons een spiegel voor.

De visuele stijl van het spel is even bijzonder als het verhaal. De wereld is grauw, grijs en donker en lang niet zo welvarend als we misschien nu denken. Maar wel technisch vooruitstrevend en heel modern. De game speelt zich af in Neo Parijs. Aleksi Briclot is de art director van Adrift en dat belooft heel wat. Op het cv van Briclot staan namelijk namen als Magic The Gathering, World of Warcraft TCG, Marvel Comics, Splinter Cel en Cold Fear. Niet de minste dus. De twee andere, eerdergenoemde namen, Guilbert en Moris, hebben een verleden bij bedrijven als EA en Ubisoft.

Het team dat op dit moment aan Adrift werkt is een indrukwekkende combinatie van talenten. Medewerkers van games als Alone in the Dark (Eden Games), Heavy Rain (SCE), Top Spin 3 (2K), Haze (Ubisoft), Splinter Cell Double Agent (Ubisoft), Tony Hawk Underground (Activision), Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (Ubisoft), Rainbow Six Vegas 2 (Ubisoft) Max Payne 2 (Rockstar) GTA 3 (Rockstar), Red Steel (Ubisoft), Cities XL (Montecristo) en nog veel meer hebben zich gemeld om van Adrift een succes te maken. Hopelijk wordt deze overdaad aan referentie niet de nekslag.

Hoewel we nog geen gameplay hebben gezien en dus ook nog niet met de game hebben gespeeld, geloven wij erin dat Adrift een bijzondere game wordt. Alleen al dankzij het realistische, enge en voor onze tijdsgeest relevante verhaal met een duidelijke boodschap. Naast third-person shooter actie belooft Dontnod nog veel meer geïntegreerde genres, maar dat houdt de ontwikkelaar nog even voor zichzelf. De game staat op dit moment gepland voor eind 2012, maar er is nog een hoop werk te verrichten. Waaronder het vinden van een uitgever.