Ridge Racer: Unbounded

Het is even wennen om Ridge Racer in een andere vorm te zien dan we gewend zijn, maar we begrijpen dat het marketingtechnisch beter is dat het merk ‘Ridge Racer’ aan deze titel hangt. Ja, het is anders. Nee, het is niet per definitie beter.

De arcade-gameplay van Ridge Racer zal menig console-gamer niet ontgaan zijn, vlak nadat ze een vers uitgekomen console gekocht hebben en op zoek gaan naar een nieuw spel. Het is een typisch spel dat altijd bij de launchOmdat er volgens de laatste geruchten voorlopig geen nieuwe console aan zit te komen en ook de Wii U naar achteren is geschoven, bedacht Namco Bandai om toch alvast met een nieuwe Ridge Racer te komen.

Maar deze versie is niet de nummer acht waar fans van de serie op hoopten. In plaats van de vertrouwde gameplay, typisch statische, Japans repetitieve races in zonnige gebieden, is er voor een veel dynamischer concept gekozen. Een mix van Split/Second en FlatOut. De omgevingen kunnen stuk met een druk op de knop, mits de balk rechts onderin gevuld is door asociaal en maf stuntgedrag. Met een gigantische boost knal je zo door muren, ramen en auto’s heen. Een spektakel van jewelste, heerlijk gecontroleerde chaos.

Dat ontwikkelaar Bugbear Entertainment verantwoordelijk is voor de ontwikkeling is nu al duidelijk te merken in het rijgedrag van de auto’s. Die slippen namelijk van bocht naar bocht en racen de wielen onder hun carrosserie vandaan. De AI racet even druk en vliegt ook letterlijk en figuurlijk de bocht uit, waardoor de chaos op de baan compleet wordt. Het enige waar je de game op het gebied van gameplay op kunt betrappen is het gebrek aan gevoel voor snelheid. Het voelt namelijk aan alsof de wagen over de baan glijdt, alsof alles van ijs is.

Dat is jammer en heeft een enorme stempel op de rijervaring gedrukt. Bugbear dekte zichzelf al in door te stellen dat er nog een hoop werk te verrichten is voor deze titel en dat alles wat we nu voor onze kiezen kregen nog kan veranderen. Dus hopelijk weet de ontwikkelaar dat gevoel vast te pakken en te digitaliseren als nooit tevoren, zodat deze Ridge Racer geen snelle dood sterft. Met de FlatOut-serie had Bugbear echter nooit problemen met het snelheidsgevoel, dus we vertrouwen erop dat het goed komt.

Een andere primeur voor de serie, naast de destructieve omgevingen, is de track editor. Die editor is een versimpelde versie van de tool die Bugbear Entertainment gebruikt om zelf banen te maken. User generated content wordt zo een belangrijke factor voor het succes van deze feature. Het is nog even afwachten hoe gamers hierop gaan reageren. Kortgezegd is deze modus een blokkendoos, waar je in elk geval een start en een finish moeten hebben. Voor de rest mag je kronkel na kronkel maken wat je wil, zolang het maar leuk blijft.

De eerste indrukken van deze game zijn in elk geval positief. Maar er moet nog een hoop aan gesleuteld worden. Wij speelden maar met één auto op één baan, dus we hebben nog maar het topje van de ijsberg gezien. We vertrouwen er echter op dat Bugbear Entertainment goed werk aflevert, gezien hun staat van dienst. Feit blijft wel dat deze game ook een andere naam had kunnen hebben, maar dat nemen we gewoon voor lief. Wanneer het spel uitkomt, is niet bekend.