Scivelation
Femme fatales in games zijn vaak vrouwen, bedacht door mannen, opdat andere mannen met hen kunnen spelen. Meestal zijn ze sluipmoordenaars of geheim agenten, ontworpen met één doel: geweld sexy maken. In Scivelation is dat ook het geval, met hoofdrolspeelster Elisha Amano.
Scivelation is een third-person action adventure shooter, waar twee opstandelingen het opnemen tegen het Regime. Die groep is opgestaan om een nieuw soort Babylon te creëren, omdat dit zogenaamd God’s wil is. De uitverkorenen zouden alle volgelingen regelrecht het paradijs inleiden, aldus hetzelfde regime. Briljant scheikundige en omgedoopt sluipmoordenaar Elisha Amano en Mikhail Ivanov, kaptein van het rebellenleger GRN, willen een stokje voor die fabeltjes steken.
Het spel speelt zich af in een ver toekomstig dystopia en de ontwikkelaar wil graag bereiken dat de gamer al vanaf het eerste moment vol immersie in de game getrokken wordt. Dat probeert TopWare Interactive te bereiken door gedetailleerde omgevingen, samenhangende gameplayelementen en een breed scala aan visuele effecten samen te brengen om een geruïneerde aarde in beeld te brengen. De eerste beelden, het spel is anderhalf jaar in pre- en pas vijf maanden in gewone productie, zien er verrassend enthousiasmerend en veelbelovend uit.
Scivelation bevat dus twee hoofdpersonages. In de verhalende missies speel je of met Amano of met Ivanov, maar het kan ook voorkomen dat samenspel een vereiste is. Beide personages hebben unieke eigenschappen. Zo heeft de leider van GRN verfijnde Zionetrische implantaten en heeft de scheikundige dame een hoog geavanceerd lichaam. Heel hun uitrusting, inclusief hun lichaam zelf, is te upgraden en brengt hen, volgens het verhaal, dichterbij hun menselijke zelf. Klinkt best tegenstrijdig, als je bedenkt dat ze daar juist met elke upgrade meer en meer vanaf stappen.
Die verschillende vaardigheden brengen verscheidene gevechtsopties. Het is mogelijk om een hologram van jezelf te projecteren om de vijanden, die naar verluidt een behoorlijk hoge intelligentie hebben, af te leiden, helemaal los te gaan door woest om je heen te meppen, de tijd te vertragingen, turrets neer te zetten, een schild op te roepen en noem het maar op. Maar het is ook mogelijk om rond te sluipen zoals in Deus Ex of rond te klimmen zoals in Assassin’s Creed. Genoeg om mee te experimenteren in elk geval.
Ivanov en Amano reizen van locatie naar locatie. Van Londons torenhoge SkyCity naar de ruïnes van Moskou en verder. Plekken als de Vrije Stad van Praag en de inmiddels door de tijd ingehaalde stad Vienna, plus de ondergrondse geheime archieven van Bethlehem blijven ook niet ongeschonden. De architectuur, sfeer en het kleurgebruik, plus de mix van klassiek orkestrale muziek en heavy metal uit het brein van John Moyer (Disturbed) zorgen voor een futuristische ervaring. En door het gebruik van filmische camerahoeken en tussenfilmpjes wordt het ook nog eens cinematisch in beeld gebracht.
Al die bekende gameplayelementen en wisselende locaties klinken al leuk, ware het niet dat de echte kracht hem in het verhaal schuilt. De kern van het verhaal gaat over het feit dat elke generatie een soort van diepgewortelde angst kent dat zij de laatste der aarde zijn. De Mayakalender blijkt onjuist en door meerdere profetische faalverhalen verschuift het bewustzijn van een hogere macht zover naar achteren dat er niets van overblijft. Chaos is wat volgt en niet lang daarna staat het Regime op om de boel naar eigen invulling aan te passen en op te ruimen. Zij wordt de nieuwe wereldleider en onderwerpt iedereen naar zijn beleid.
Want aanpassen is het enige dat je kunt doen in een wereld waar geen richtlijnen meer in bestaan. Zelfs als het gaat om een religieuze indoctrinatie. Een dictatuur is wat onstaat en al het nodige kwaad wat daarbij hoort. Die dictatuur wordt dus al snel een tyrannie, waaraan veel mensen zich moedeloos overgaven. Totdat er dus enkele mensen wakker worden en zich groeperen om de onderdrukkende alleenheersers te dwarsbomen. Dat is waar de organisatie van Ivanov om de hoek komt kijken, GRN. Ook Amano wil niet langer onderdrukt worden, daar zij eigenlijk een voormalig scheikundige was voor het Regime. Schuldgevoel alom en reden te meer om met noodzakelijk kwaad orde en waarheid terug te brengen in de maatschappij, over heel de wereld.
De filosofie is dus goed uitgedacht en daar is dan ook veel voorbereidend werk in gaat zitten tijdens de anderhalf jaar durende pre-productie. Daarnaast gaat er ook nog veel werk in het leveldesign zitten, omdat beide personages andere delen van de stad zullen verkennen en die routes worden aangepast op hun specialiteiten. Het verhaal, de gameplay en de grafische vormgeving in Scivelation; het lijkt nu, vier maanden dat het spel officieel in ontwikkeling is, al naadloos in elkaar te passen. Wij zijn dan ook enorm benieuwd naar het eindproduct, maar van een releasedatum, laat staan –periode, is nog niets bekend. Helaas. Gelukkig hebben games als Deus Ex en Dishonored om ons ondertussen bezig te houden.