Kingdoms of Amalur: Reckoning

reckoning

Hoewel Kingdoms of Amalur: Reckoning een gloednieuwe game is, zijn de verwachtingen voor het spel hooggespannen. Het spel heeft namelijk drie grote namen tussen de credits staan. Allereerst is er R.A. Salvatore, een bekende schrijver van fantasyboeken zoals de Forgotten Realms-serie die verantwoordelijk is voor het verhaal. Todd McFarlane, de bedenker van Spawn is verantwoordelijk voor het artwork. Tot slot is er nog Ken Rolston, de lead designer van de derde en vierde Elder Scrollz-games. Als bonus is er ook nog de oud Major League pitcher Curt Schilling die dit team tezamen heeft gebracht.

Kingdoms of Amalur: Reckoning is een singleplayer openwereld RPG vergelijkbaar met bijvoorbeeld Oblivion. Je keert als speler terug uit de dood. Je weet niet hoe en door wie je oorspronkelijk gedood was, of wie je heeft teruggebracht uit de dood. Omdat je jouw lot in het leven dus al eerder voltooid hebt, blijf je nu over als een persoon die zelf zijn eigen lot kan kiezen. Het lot is in dezen vergelijkbaar met de klassen uit andere games. Deze klassen worden je gedurende het spel aangeraden op basis van jouw speelstijl. Je kiest je klasse dus niet bewust aan het begin van het spel, maar rolt langzaam in de klasse die het best bij jou past.

Hoe je personage eruit ziet is helemaal aan jou zelf. Je kunt vrijwel alles aan je personage aanpassen, bijvoorbeeld hoe het gezicht eruit ziet. Je kunt je personage volplakken met tatoages en verschillende andere versiersels zoals juwelen. Met je zelf gemaakte personage kun je vervolgens in vijf verschillende regio's ruim 150 kerkers verkennen. Er zijn vier steden die je kunt bezoeken en daarnaast nog talloze dorpen. Het spel lijkt dus erg omvangrijk te gaan worden. Het verhaal speelt uiteraard een belangrijke rol in het spel, maar dit is afhankelijk van hoeveel waarde je hier zelf aan hecht. Voor de liefhebbers is het mogelijk om veel achtergrondinformatie te krijgen door gesprekken met mensen die je in de game tegenkomt, maar als het je puur om de actie te doen is kun je snel door alle gesprekken heen klikken, zonder dat je per ongeluk door het snelle klikken op het welbekende 'again' klikt.

ReckoningReckoning

Het spel is gefocust op actie die snel én leuk is, aldus de ontwikkelaar. Je begint met een wapen, waarmee je simpele combo's kunt maken. Later krijg je een schild en kun je met de juiste timing aanvallen weren maar ook tegelijkertijd een eigen aanval inzetten. Uiteindelijk kun je met meerdere wapens vechten en ze samen intregeren in een combo. Voor je het weet sla je vijanden hoog de lucht in om ze daarna in een serie vernietigende aanvallen af te maken. Er zitten zelfs quicktime-events in, zoals gepopulariseerd door God of War. De wapens zelf zagen er al spectaculair uit en de ontwikkelaar gaf ook aan dat de betere wapens er nog beter uit komen te zien. Brute actie met brute wapens dus.

Sidequest
Je volgt één hoofdverhaallijn, maar uiteraard zijn er nog de sidequests. De missies die getoond werden waren divers. In de ene missie zul je met je sluipskills iemands zakken leegroven, terwijl je in een andere missie iemand moet zien te overtuigen om jou iets te geven. Missies kunnen bovendien vaak op meerdere manieren voltooid worden, waarbij het ook belangrijk is hoe je reageert op de omgeving. Als je bijvoorbeeld gesnapt wordt tijdens het bestelen van iemand zul je in de gevangenis belanden, waarna je kunt kiezen om ten koste van wat XP je tijd netjes uit te zitten, of als een echte crimineel te ontsnappen. Je hebt veel mogelijkheden om te doen wat je wil, hoe je het wil. Je wordt door de hoofdverhaallijn door het spel geleidt, maar welk pad je volgt is aan jou. Je moraal wordt niet duidelijk bijgehouden dus je kunt switchen tussen goed en kwaad, alleen hebben je keuzes wel gevolgen zoals de eerder genoemde gevangenisontsnaping of een mogelijke sidequest die vervalt doordat je de hoofdpersoon daarvan hebt vermoord. Belangrijke personages uit de main-quest kun je echter niet  vermoorden.

ReckoningReckoning

Naast het voltooien van quests kun je ook aan de slag met je eigen skills. Je kunt allerlei armor en wapens gebruiken die je verder kunt splitsen in onderdelen, en verschillende onderdelen kun je vervolgens smeden tot nieuwe wapens. Gevonden kruiden kun je eveneens combineren en hieruit kun je verschillende brouwsels brouwen die je ondersteunen bij missies. Kortom, genoeg te doen in de wereld van Amalur.

Conclusie
Hoewel Kingdoms of Amalur: Reckoning helaas niet gespeeld is, zag de demo er goed uit. Het spel biedt veel mogelijkheden en de bekende namen achter de game impliceren dat het ook met de rest van de game wel goed zit. Het is voor liefhebbers van actie RPG's zoals de Elder Scrolls-serie in ieder geval een game om in de gaten te houden!

Kingdoms of Amalur: Reckoning verschijnt in 2012 voor PC, PlayStation 3 en Xbox 360