Dust 514
Dust 514 wordt qua technische mogelijkheden een paradepaardje van Sony. Crossplay met PlayStation Vita en verbonden met de fantasy-MMORPG Eve Online voor pc gaat het spel iets nieuws bieden. Maar het blijft een space-shooter waar we er al zoveel van hebben gezien, dus zijn deze technische mogelijkheden én de gameplay genoeg om boven de concurrenten uit te torenen?
Misschien komt het doordat ik vlak daarvoor Medal of Honor Warfighter en Army of Two 3 had gezien, maar bij het zien van deze game bleef het "oeh tof! Hier heb ik zin in!"-gevoel uit. Het riep meer een "oh, weer een space-shooter"-gevoel bij me op. Ook op de beursvloer van gamescom leek men niet warm te lopen voor de game, of het spel werkte gewoon niet zoals beide keren dat ik bij de game ging kijken. Op de beursvloer heb ik het dan ook niet kunnen spelen, maar gelukkig was daar de bèta van het spel, waarmee ik rustig vanaf de bank aan de slag kon.
De pc-MMORPG Eve Online staat aan de basis van Dust 514. Dust 514 speelt zich af in het universum van Eve Online. Beide games zijn real-time aan elkaar gekoppeld, waardoor wat in de ene game gebeurt, direct invloed kan hebben op de andere game. Je hoeft hiervoor overigens niet beide games te spelen, want beide spellen spelen zich af in de immens grote Eve Online-wereld waarin iedereen kan spelen, op de pc als MMORPG met Eve Online, of binnenkort dus op de PlayStation 3 als first person shooter. Voor de PlayStation Vita zal daarnaast een speciale app verschijnen met dezelfde interface waarop je jouw personage kunt customizen.
In Dust 514 werk je voor de MPC corporation. Door missies voor hen te voltooien, die Eve Online-spelers aanbieden, kun je ingame geld (ISK) verdienen waarmee je gear en wapens kunt kopen. Deze wapens zijn de bekende standaardwapens, maar wel met een speciale sci-fi twist want het blijft natuurlijk een space-shooter. In de meeste games krijg je bij elke respawn weer een nieuw wapen met nieuwe ammo, maar in Dust 514 is dat niet het geval. Ga je dood terwijl je een speciaal wapen in handen hebt, dan ben je dat wapen ook daadwerkelijk kwijt. Een ruime voorraad aan wapens of gewoon niet doodgaan is dus raadzaam. Na elk gespeeld spel ontvang je geld, maar daarnaast ook skillpoints en eventueel een extra buit. Herkenbaar uit Eve Online is de online winkel. De opzet hiervan is hetzelfde als die van Eve Online, maar de items voor beide games zijn wel gescheiden. Sommige items zijn enkel voor echt geld te koop, maar dit zijn alleen cosmetische items die je uiterlijk veranderen. Veel andere items waarmee je jouw personage kunt customizen zijn gewoon voor in-game geld te koop, maar hiervoor geldt ook dat je ze kwijt kunt raken. Ook voor voertuigen die je in het spel tegenkomt geldt dit overigens. Een wagen die kapotgaat blijft ook echt kapot en verschijnt niet opeens opnieuw ergens. Het gevolg hiervan is dat een missie ook wel eens ongunstig uit kan pakken, doordat het je bijvoorbeeld veel wapens en items heeft gekost die samen meer kosten om te vervangen dan dat de missie je oplevert. Uiteraard zijn er ook wat basismissies waarmee je wat geld kunt verdienen mocht je helemaal blut zijn en geen wapens meer hebben.
Voertuigen zijn overigens niet zomaar door iedereen te besturen. Welke voertuigen je kunt gebruiken is niet afhankelijk van je gekozen klasse, zoals in veel games, maar van je skills. Zoals eerder gezegd verdien je met elke game skillpoints die je kunt gebruiken in het skillsysteem, qua opzet vergelijkbaar met die van Eve Online maar wel uitgebreider. Hier kun je bijvoorbeeld kiezen om bepaalde voertuigen te kunnen besturen. Er zijn zoveel verschillende skills om te leren dat je in totaal zeven jaar zou moeten spelen om alles te kunnen, ervan uitgaand dat er in de tussentijd geen nieuwe skills meer bij komen.
Hoewel het spel dus voor een groot deel draait om geld verdienen om je benodigdheden voor een volgende missie te kunnen kopen en je skills uit te kunnen breiden, is het in de basis toch gewoon een shooter. Helaas is dit het punt waarop de game tekort lijkt te gaan schieten. Grafisch kan het spel niet mee komen met de concurrentie, en ook qua snelheid en actie zou het allemaal een stuk beter kunnen. Het lijkt wel alsof dit deel van het spel een extraatje is, naast het ontwikkelen van je eigen karakter en het aanleggen van een goede voorraad aan geweren en voertuigen die helemaal naar wens aangepast zijn.
Dust 514 biedt meer dan een willekeurige andere space-shooter zoals Halo 4 biedt. Er zit veel meer diepgang in het spel dan gewoon schieten zoals bij veel concurrenten het geval is, door het achterliggende economische systeem en het uitgebreide skillsysteem. De connectie met Eve Online voegt wat dat betreft ook echt wat toe. De vraag is echter of de shooter-fans hierop zitten te wachten, want als je puur een shooter zoekt ter vermaak dan lijkt Dust 514 niet de beste keuze te gaan worden, want de shooter-ervaring is toch een stuk minder dan bij concurrenten.