Sacrilegium

De Poolse developer Reality Pump, bekend van onder andere Two Worlds, werkt momenteel aan Sacrilegium. Sacrilegium gaat terug naar de roots van het actie-horror genre waarin de Resident Evil-serie groot is geworden. Resident Evil gaat tegenwoordig steeds meer de actiekant op, maar Sacrilegium legt de nadruk op het verhaal en spanning zoals in de eerste Resident Evil-games.

sacrilegium

Je speelt in de game het meisje Alex, een Amerikaanse afkomstig uit San Francisco. De missie die getoond werd speelde zich af in Oost-Europa. Om de een of andere reden is Oost-Europa een zeer geliefde locatie voor horror. Films zoals bijvoorbeeld Hostel spelen zich ook regelmatig af in deze regio. Alex logeert hier samen met haar vriendin Kazumi in een hotel. Als Alex wakker wordt blijkt dat Kazumi ontvoerd is. De daders hebben echter het verkeerde meisje te pakken, want ze zijn op zoek naar Alex. Waarom is niet duidelijk, maar waarschijnlijk heeft dit te maken met de achtergrond van Alex, die je gaanderweg zult ontrafelen.

sacrilegium

Alex moet vluchten voordat de mannen doorhebben dat ze het verkeerde meisje hebben en wat volgt is ouderwets sneakwerk waarbij je onopgemerkt moet zien te ontsnappen door gebruik te maken van de omgeving om je te verstoppen. Mocht je toch gezien worden dan heb je gelukkig nog iets om op terug te vallen. Je hebt veel aan vechtsporten gedaan, dus kickboxen kun je aardig. Helaas is dit wel op een realistisch niveau, dus als niet al te groot meisje maak je nog steeds geen kans tegen een grote vent. Nuttiger zijn wapens en de bijbehorende ammunitie, maar die zijn erg zeldzaam.

Het spel draait vooral om rennen, vechten en stealth natuurlijk, maar ook zul je af en toe stukken af moeten leggen per auto of motor. Centraal in de game staat echter het verhaal, en de game zit dan ook vol met flashbacks die je laten zien hoe Alex is geworden wie ze is, en hoe ze hier is gekomen. Zoals het hoort bij een dergelijke game speelt het grootste deel van het verhaal zich af in het donker, maar er zullen ook een aantal dagmissies zijn.

Grafisch zag het spel er erg goed uit. Ik moet toegeven dat ik altijd een beetje huiverig ben voor games die niet bij de grote publishers vandaan komen, maar het spel zag er echt goed uit. Wellicht komt dat deels doordat Alex enkel in haar ondergoed rondrende bij het vluchten 's nachts, of deels door de erg relaxte stoelen bij de uitgever Topware, maar grotendeels zal dat komen door de techniek die ze gebruiken. Ze maken gebruik van een speciale scanning-techniek op basis van foto's. Deze natuurfoto's vormen uiteindelijk de basis voor de omgeving waardoor je enorm veel detail ziet in de omgeving. En de game verschijnt pas in het derde kwartaal van 2013, dus het zal alleen nog maar mooier gaan worden.

Sacrilegium lijkt dus een titel te worden die zich kan meten met de concurrentie. Laat je niet afschrikken door de onbekende titel of de niet enorm bekende uitgever die erachter zit, want de game is beter dan je misschien op basis daarvan zou verwachten. Het spel verschijnt in het derde kwartaal van 2013 voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360.