1954 Alcatraz

Ik heb gedurende de gehele gamescom niemand gesproken die enthousiaster was over zijn game dan Gene Mocsy. Hij presenteerde zijn kindje 1954 Alcatraz. Eerder werkte Mocsy aan onder andere a Vampyre Story en The Godfather. Drie jaar lang heeft hij alleen aan de game gewerkt en hij heeft alle teksten en het ontwerp van de adventure zelf gedaan. Een paar maanden geleden besloot Daedalic de game uit te gaan geven en heeft hij veel hulp van hen gehad om de game af te maken en het uiterlijk te geven dat het nu heeft.

header

1954 Alcatraz is een traditionele point & click-adventure waarbij het vooral om het verhaal en de keuzes die je maakt draait. Het verhaal speelt zich af, zoals de titel wellicht al verklapt, in 1954. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Joe en zijn vrouw Christine. Joe zit op Alcatraz een straf uit van veertig jaar. Christine is daarentegen achtergebleven in San Francisco, in de puinhoop die Joe heeft achtergelaten. Het huwelijk van Christine en Joe was goed, maar de veroordeling van Joe heeft voor wat kleine scheurtjes gezorgd. Joe wil ontsnappen van Alcatraz, maar heeft daarvoor de hulp nodig van Christine die het al moeilijk genoeg heeft met haar eigen problemen. Is dit huwelijk nog te redden?

Alcatraz

De basisverhaallijn van het spel ligt al vast, maar hoe je er doorheen loopt is aan jou. Je kunt zelf afwisselen tussen de verhaallijn van Joe en die van Christine, en ze kruisen elkaar regelmatig. Ook puzzels die je tegenkomt kun je op meerdere manieren oplossen en het spel bevat ook twee verschillende eindes, afhankelijk van hoe je beslist. In de game moet je vooral keuzes maken. Als Christine vraagt wat er precies gebeurd is waardoor je achter de tralies bent beland, kun je bijvoorbeeld de waarheid vertellen, een deel van de waarheid of gewoon glashard liegen. De waarheid vertellen zorgt ervoor dat Christine heel boos op je wordt, terwijl je haar hulp nodig hebt om te kunnen ontsnappen van Alcatraz. Glashard liegen heeft ze direct door, maar de halve waarheid vertellen wordt je ook niet in dank afgenomen. Kortom, denk goed na over de beslissingen die je maakt, en vooral de gevolgen. En probeer overal informatie te verzamelen om uiteindelijk te kunnen ontsnappen.

Naast Joe en Christine bevat het spel nog een aantal interessante personages die hun opwachting maken. De travestiet Chiquita bijvoorbeeld, of birdman, een van de bekendste echte gevangenen van Alcatraz. Politieagent Grassi heeft een oogje op Christine en houdt haar heel goed in de gaten om haar voor onheil te behoeden, en om een beetje te stoken binnen de relatie van Christine en Joe. Father Martini is een priester die het niet zo nauw neemt en je wellicht kan helpen door het een en ander te smokkelen. Daarnaast zijn er nog vele andere gevangenen en de plaatselijke maffiabaas die zich er ook nog mee bemoeit.

Alcatraz

1954 Alcatraz heeft een toegankelijke cartoony stijl en het spel duurt tien à vijftien uur, afhankelijk van welke keuzes je maakt en hoe snel je speelt. Het verhaal richt zich vooral op volwassenen met een mix van ontsnappen met een scheutje relationele problemen er doorheen. Je zou niet zeggen dat het hele spel bedacht en grotendeels gemaakt is door één persoon en Mocsy was zo enthousiast over zijn spel dat ik het hele verhaal in de game al gehoord heb. Ik zal dat jullie onthouden want zonder voorkennis is het veel leuker, maar het is duidelijk een adventure met een volwassen verhaal dat de moeite waard lijkt te worden.


1954 Alcatraz verschijnt in het eerste kwartaal van 2013 exclusief voor pc.