FIA wil flexvleugels aanpakken

Autosportfederatie FIA wil de flexibele vleugels in de Formule 1 verder aanpakken. De FIA zal met strengere tests komen omdat het opzettelijk doorbuigen van de vleugels wordt gezien als misbruik van de toegestane marges.

"Volgens de regels moeten de vleugels, net als alle andere delen van het bodywork, stijf zijn. We hebben nu de toegestane buiging gehalveerd. Voorheen werd de vleugel getest met een lading van 1 kilonewton, waarbij de vleugel 20 millimeter mocht doorbuigen. Daardoor gingen de teams vleugels testen tot ze een ontwerp hadden gevonden dat 19,9 millimeter doorbuigt bij een lading van 1 kilonewton," zei FIA-directeur Charlie Whiting op de officiële site van de Formule 1.

Met name Red Bull en Ferrari leken met hun voorvleugels de grens van de regels op te zoeken, iets waar de FIA nu een eind aan wil maken door met een nieuwe test te komen. "We waren van mening dat de teams buiten de geest van de regels werkten en hun vleugels overduidelijk ontwierpen met de toegestane doorbuiging in het achterhoofd."

"De nieuwe test verplaatst het drukpunt daarom 10 millimeter naar achteren en 5 millimeter meer naar binnen, terwijl de toegestane doorbuiging is teruggebracht tot 10 millimeter. We hebben de teams ook verteld dat we de lading aan slechts een kant van de vleugel kunnen aanbrengen, een asymmetrische test."