Skylanders: Trap Team

Skylanders: Trap Team is alweer het vierde deel in de Skylanders-franchise. Doet dit deel genoeg om nieuw en fris aan te voelen of is het meer van hetzelfde?

In de Skylanders-franchise is het de bedoeling om poppetjes (de Skylanders) via een portal je spel in te scannen. Vervolgens kun je het spel doorspelen met deze Skylanders. Uiteraard zijn er veel verschillende soorten Skylanders van verschillende elementen. Zo kan je vuurdeuren alleen openmaken met een vuur-Skylander. Dit is uiteraard zo gedaan om de spelers steeds meer Skylanders te laten kopen, een kleine goudmijn voor ontwikkelaar Activision.

Skylanders: Trap Team (Foto: Activision)

Skylanders: Trap Team trekt dit systeem nog een stukje verder en komt met een nieuwe portal (de portalen van voorgaande Skylanders-titels werken dus niet meer met Trap Team). Men moet dus opnieuw de starterspack kopen. In deze nieuwe portal is extra ruimte gemaakt voor een nieuw spelelement: traps. Het verhaal van Trap Team gaat over de Cloudcracker Prison, een gevangenis gemaakt van zogenaamd Traptanium. Hier zitten alle slechteriken van het gebied Skylands gevangen. Op een gegeven moment blaast Kaos de gevangenis echter op, om de slechteriken vrij te laten. Aan de Trap Masters de taak om deze weer te vangen met behulp van de traps. Wanneer je een slechterik hebt verslagen, kun je een trap (weer van hetzelfde element als de slechterik) plaatsen in de portal, waarna je met deze slechterik kunt spelen in het spel. Wederom een kleine goudmijn voor ontwikkelaar Activision. Overigens werken de oude Skylanders uiteraard wel. Of deze nou komen uit Swap Force, Giants of Spyro's Adventure: ze zijn allemaal te gebruiken in Trap Team

Daarnaast is het niet zo dat je de traps en Skylanders moet kopen, integendeel. Het starterspakket (met daarin het nieuwe portal, een trap master, een kleinere Skylander, twee traps en de game) biedt genoeg om het hele spel uit te spelen. Je zult alleen erg veel van de extra's missen in het spel, wat toch een vervelend gevoel achterlaat. Wil je echter gewoon het verhaal zien van A tot Z, dan hoef je verder niets te kopen.

Het spel speelt als een kindvriendelijke dungeon crawler. Dit is te merken aan de omgevingen (deze zijn erg kleurrijk, simplistisch van opzet en daardoor erg aantrekkelijk) en de simpele besturing. Een knopje voor snelle aanvallen, een knopje voor een sterke aanval en een knopje om te springen. Meer is het niet. Deze aanvallen kun je upgraden met geld dat je vindt, maar de besturing wordt er niet moeilijker door. Een perfecte besturing dus voor het jongere publiek, waar de game uiteindelijk wel op is gericht.

Ook is er erg veel humor in de game. Ook weer gericht op een jonger publiek, al kon ik er wel regelmatig om lachen. Ook sommige vijanden zijn gewoon grappig, zoals een schaap met een kanon op zijn rug (de zogeheten Sheep Creep). En voor de liefhebbers: deze kun je inderdaad vangen! De dialogen zijn simpel te volgen en vrij kort van duur, maar door de hoge dosis humor wil je ze toch niet overslaan. Het is wel humor die je moet liggen, door de kinderlijke opzet, maar als je daardoorheen kijkt, kun je zelfs om de meest cheesy grappen een glimlach niet laten.

Naast de hoofdverhaallijn, is er ook een aparte modus, waarin Kaos in Tower-defence-stijl vijanden stuurt naar een schatkist. Aan jou om deze tegen te houden, uiteraard met behulp van verschillende torens die je kunt bouwen na elke wave. Hoewel het spel vrij eenvoudig is, betrapte ik mezelf erop dat ik in deze modus regelmatig verloor. Het levert een erg goede uitdaging, wat ik niet had verwacht. Daarnaast is er ook een verbazingwekkend verslavend ritmische minigame, waar stiekem meer tijd in is gegaan dan ik zelf had gewild. Heb je na een kleine tien uur de hoofdverhaallijn uitgespeeld (waarbij je erg veel sidequests heb laten liggen), dan is er dus nog genoeg te doen

Uiteraard kent de game ook zijn fouten. Zo is er een prima werkende co-opmodus, maar zitten er een paar irritante glitches in. Zo heb ik een keer een deur geopend met een sleutel, waarna deze dicht ging en mijn medespeler er niet meer door kon. Als je dan ook nog eens relatief dicht bij elkaar in de buurt moet zijn (er zit een lijn tussen de spelers en op een gegeven moment kun je niet meer verder lopen) en de tweede speler niet meer door de deur teleporteert, moet je dus de missie opnieuw beginnen. Erg irritant. Een paar kleine nitpicks zijn dat sommige personages (FLYNN!) simpelweg irritant zijn en dat niet elke Skylander even aantrekkelijk is. Al is dit natuurlijk een pure kwestie van smaak.

Activision Blizzard weet met de nieuwste Skylanders weer nieuw leven in de serie te blazen met nieuwe modi, Skylanders en gameplaymechanismen. De traps zijn leuk om te gebruiken en de game speelt lekker weg. Humor is in een gezonde dosis aanwezig en ondanks een aantal glitches en mindere elementen, is het simpelweg een vermakelijk spel. Ben je nog geen fan van Skylanders, dan zou Trap Team een goed instapmoment kunnen zijn. Ben je al fan van Skylanders, dan wordt er genoeg toegevoegd en zul je ook zeker dit deel niet willen missen.

Cijfer
  • Traps zijn tof
  • Humor grote factor