Evenement: Paaspop 2013

Koud, kouder, koudst. Opener van het festivalseizoen is Paaspop2013 in Schijndel. Er was zon, sneeuw, het was gezellig, maar vooral heel erg koud.

Paaspop is een festival dat van alle markten thuis is, met veel muziek, theater, acts en natuurlijk drank en eten. Voor iedereen wat wils, ondanks de kou is het druk op het terrein, al is het in de tenten drukker.

Vrijdag 29 maart, de openingsdag, een kort programma, maar lang genoeg om aan de kou te wennen. Dansen is het codewoord voor deze dag. Met Memphis Maniacs als ultieme mashup dansact. Het publiek slikt alles wat ze doen: ingestudeerde dansjes, verschrikkelijke valse deuntjes, Britney Spears en Chemical Brothers aan elkaar gedraaid. Iedereen danst, maar van echt hoge muzikale kwaliteit is het niet.

Jack Daniel’s Stage wordt geopend door Navarone. Een leuke band om rustig aan je festival te starten. Dat kon ook met bijvoorbeeld Di-rect in de grootste tent, Apollo. Het drukke programma van Paaspop betekent vooral een hoop heen en weer geren tussen alle podia, want je wil écht niks missen. In de tent Roxy (hosted by Boogiedown & Oi!) staan de Haagse heren van De Kraaien een show weg te geven waar je u tegen zegt. Muzikaal is het niet geweldig, het is lang niet altijd zuiver, maar dat is voor de toegestroomde festivalbezoekers niet nodig. Iedereen gaat uit zijn dak op de hit ‘Ik vind je lekker’ en er vliegen opblaaspoppen over het publiek. Om daarna door te gaan naar Apollo voor een ouderwets feestje van Beef, al is het toch vreemd om in je winterjas op zomerse muziek te dansen. Ook bij Fiddler’s Green is het een feestje, in de Restolounge onstaat er een folk wall of death, door de band een wall of folk genoemd. Dat is weer eens wat anders dan een keiharde pit.

© FOK.nl / Michella Kuijkhoven
Navarone

Skunk Anansie overtuigt absoluut niet. Zangeres Skin heeft last van de kou en haalt de gemiddelde noot al niet. Ondanks de knallers als ‘Weak’ krijgt ze het publiek ook nog eens niet mee en is de Apollo bij lange na niet vol. Gelukkig kun je op dezelfde tijd ook gewoon naar John Coffey of helemaal uit je dansende dak gaan bij Black Sun Empire. In alle tenten zijn er verwarmingselementen, dus als je dan toch stil wil staan, warm is het in ieder geval wel.

Zaterdag 30 maart, dag twee van het festival start. Dit is een dag met nog meer tegelijk geprogrammeerd. Dit is echt een dag om jezelf in tien stukjes te delen zodat je alles tegelijk kan zien. De Nederlandse band Dudettes heeft de wedstrijd Into The Tune gewonnen en mag in Restolounge een show spelen, het enthousiasme straalt er vanaf en de band kan het niets schelen hoe veel publiek er is, ze vinden het tof. Dat is hoe elke band zou moeten spelen eigenlijk. Voor de metalliefhebbers zijn er vandaag het Franse Gojira en de Nederlands Epica. Meedoen aan het NK Stagediven is ook nog een mogelijkheid. Nederlandse acts als Blaudzun, Racoon, Caro Emerald en Kane mogen in de grote tent hun kunstje doen, de ene doet het beter dan de ander.

Jack Daniel’s Stage staat ook in het teken van Nederlandse bands, maar dan van de 3FM Serious Talent Awards. Met Mister and Missisippi, Douwe Bob, The New Shining en Kensington. Waarbij de winnaar Kensington van de award live op de radio bekend gemaakt wordt. Kers op de slagroomtaart van de Paaspopzaterdag is voor bijna alle vrouwen natuurlijk Ladies Night met The London Knights. Gespierde mannen die helemaal, letterlijk, naakt gaan. De vrouwen dringen voor de deur van Loco Royale omdat eerst alle mannen eruit gegooid moeten worden, want deze act is écht mannenvrij, op de fotografen en security na dan. Wat krijg je te zien? Naakte mannen en piemels met bodylotion.

© FOK.nl / Michella Kuijkhoven
Kensington

Zondag 31 maart, eerste paasdag. Ook de laatste dag staat weer voller dan vol. Soms moet je toch even een opwarmmomentje voor jezelf nemen. Dat kan op de Ramblas. Het theatergedeelte van Paaspop. Daar kun je natuurlijk biologisch eten krijgen en de theetent heeft verse muntthee en muffins, er is een kapper en een waterpijptent. Maar er zijn ook weer een hoop bands. Peter Pan Speedrock staat al voor de 15e keer op Paaspop en doet gewoon hun ding, goed, hard en snel. Wil je toch nog even genieten van valse hardrock liedjes, dan kun je altijd in de Restolounge naar Hardrock Karaoke gaan. Vermakelijk eetmomentje. Wat ook vermakelijk is, is de Bejaardenbingo. Met een vooraf gehaald bandje mag je je verkleden als echte bejaarde, om daarna lekker warm met z’n allen te bingo te spelen.

Natuurlijk zijn er de grote namen zoals The Gaslight Anthem, Blof, La Pegatina en Beth Hart in Apollo. Ook is er in de Stardust de hele dag dansbare muziek met als afsluiter The Bloody Beetroots Live, waar in de Roxy Noisia afsluit.

Paaspop is en blijft een geweldige opener van het festivalseizoen. Laat de rest maar komen, hopelijk dan wel ietsje minder koud.

Voor de foto's van FOK!fotograaf Michella klik hier.