Boek: Komt een vrouw bij de dokter - Kluun

Boeken • Geschreven door Erika (liefsteka) op 04-11-2009 @ 12:00
print 
In 2003 kwam Komt een vrouw bij de dokter voor het eerst uit. Het boek sloeg in als een bom en werd in dat jaar één van de best verkochte boeken van een Nederlandse Schrijver. Raymond van de Klundert, kortweg Kluun, verloor zijn vrouw op 36-jarige leeftijd aan borstkanker. Hij gaf zich een halfjaar over aan het nachtleven van Amsterdam en Ibiza en trok met zijn dochter door Australië. Het vervolg op Komt een vrouw bij de dokter werd De weduwnaar. Ook dit boek werd goed ontvangen. Op 26 oktober komt de film uit van het eerste boek en ligt er een filmversie van het boek in de winkels.



Hoe was het ook alweer
Stijn en Carmen zijn getrouwd, hebben beiden een eigen bedrijf en een wolk van een dochter, genaamd Luna. Ze hebben een rijk leven, met veel vrienden en veel geld. Op een dag stort hun wereld in. Carmen blijkt borstkanker te hebben. Stijn is een grote steun voor Carmen. Hij gaat mee naar iedere chemokuur en naar ieder nieuw onderzoek. Toch blijkt hij een dubbelleven te hebben. Hij stort zich in het Amsterdamse nachtleven, heeft affaires met andere vrouwen, drinkt onverantwoordelijk veel en doet Carmen (on)bewust veel verdriet. Wanneer hij met vrienden op vakantie gaat naar Miami, gaat het helemaal fout. Drugs, drank en vrouwen zijn aan de orde van de dag en bijna gaat Stijn zelf eraan onderdoor. Hij krijgt een langdurige verhouding, waar zelfs Carmen van op de hoogte is. Dan krijgen Carmen en Stijn te horen dat zij niet meer te redden is. Stijn stort zich volledig op zijn vrouw en samen met haar regelt hij haar begrafenis. Carmen geeft aan zelf over haar dood te willen beslissen, zodat ze van iedereen afscheid kan nemen. Het wordt een emotionele week voor Carmen en Stijn en Stijn betrekt Carmen overal bij. Hij maakt foto's van het plekje in huis waar ze opgebaard zal worden en waar hij CARPE DIEM op de muur heeft geschilderd. Samen leven ze intens naar het afscheid van Carmen toe en ze vinden elkaar in die laatste week steeds weer opnieuw.


Emotioneel hoogstandje
Wanneer je in het boek begint, voel je vooral medelijden met Carmen. Wat een vreselijke man is Stijn. Carmen is doodziek en meneer zet lekker de bloemetjes buiten. Pas als je het boek uit hebt, zul je meer respect krijgen voor Stijn. Hij doet alles voor Carmen, maar ook voor zichzelf. Kluun heeft een waanzinnige roman neergezet, waar je in blijft lezen. Vele emoties komen omhoog tijdens het lezen van dit boek. Je kunt om bepaalde gedeeltes lachen, je wordt kwaad op Stijn, je voelt je verdrietig en bij veel lezers hebben er tranen gevloeid. Het gaat niet alleen over ziek zijn, het is tevens een ode aan de liefde. De filmmakers krijgen een zware dobber. Zou het mogelijk zijn om net zo'n hoogstandje neer te zetten. Vele Kluun-fans kijken reikhalzend uit naar de film. Het boek krijgt in ieder geval vier en een halve ster!


ISBN: 978 90 575 9240 9 Uitgeverij Podium Pagina's: 328
Waardering:

Lees het FOK!-interview met Kluun!

Kijk voor meer boeken in Boeken.



Lees ook:

» 17/05 Boek: Tosca Niterink - Klimmen naar kruishoogte0
» 15/05 Boek: Willem Claassen - Park3
» 07/05 Boek: Denise Mina - Het einde van de wespentijd0
» 05/05 Boek: Jew Face - David Groen4


delen | eKudos nujij

4734 views / 24 reacties
Reacties op dit bericht
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1
En ik blijf écht achter, heb het boek nog altijd niet gelezen...
userIcon
prachtige revieuw,

voor een geweldig goed boek !

het liefst wilde ik het in 1 ruk uitlezen, zo waanzinnig blijft het boeien.....
had gewoon moeite om er soms even afstand van te moeten doen....

heerlijk geschreven, van mij had dat halve sterretje
er zeker ook nog wel bij gemogen !
vreselijk kutboek.
userIcon
heeeerlijk review. En het blijft een vreselijk mooi boek. Ben benieuwd hoe de film is.
Het boek was erg goed, eigenlijk kan de film het nooit evenaren. Het goede aan een boek is juist het bebrek aan beeld
userIcon
Jep, een heerlijk boek en een leuke recensie.

Ben nu bijna klaar met 'De Weduwnaar'. Als je KEVBDD leuk vond zou ik deze ook absoluut lezen, aanrader.
Goed verhaal, alleen slecht geschreven. Vooral ook jammer dat ie een beetje de dood van zijn vrouw uitbuit. Beetje lelijk.
userIcon
quote:
Op woensdag 4 november 2009 @ 14:34 schreef PepperyGerardje het volgende:
Goed verhaal, alleen slecht geschreven. Vooral ook jammer dat ie een beetje de dood van zijn vrouw uitbuit. Beetje lelijk.
Mogen we dan nooit over een dood iemand iets schrijven? Of er een nummer over schrijven? Of er een film van maken?

Wij verkeren niet in de positie om hier iets over te mogen zeggen denk ik. Die beslissing ligt bij hem en niemand anders. Persoonlijk ben ik blij dat hij het gedaan heeft, het levert in elk geval een prachtig boek op Hopelijk ook een mooie film.
quote:
Op woensdag 4 november 2009 @ 12:17 schreef rocha01 het volgende:
En ik blijf écht achter, heb het boek nog altijd niet gelezen...
Echt niet??? Kan het bijna niet geloven... jij leest toch zoveel.... Deze mag je echt niet missen hoor...
quote:
Op woensdag 4 november 2009 @ 14:40 schreef Jeeh het volgende:

[..]

Mogen we dan nooit over een dood iemand iets schrijven? Of er een nummer over schrijven? Of er een film van maken?

Wij verkeren niet in de positie om hier iets over te mogen zeggen denk ik. Die beslissing ligt bij hem en niemand anders. Persoonlijk ben ik blij dat hij het gedaan heeft, het levert in elk geval een prachtig boek op Hopelijk ook een mooie film.
Ik sluit me helemaal bij je aan. De beslissing ligt inderdaad bij hem en uitbuiten is het totaal niet. Ik vind het juist mooi als je er op deze manier mee om kunt en wilt gaan. Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar de film.
Ik vind het werk juist niet al te best. Niet zozeer om de redenen die hierboven worden aangedragen, maar eerder door de gehanteerde schrijfstijl, de vrij simplistische uitwerking en de quasi-moderne structuur.
userIcon
Ik ben het helemaal eens met Anju-Kafei. Het verhaal is natuurlijk een tranentrekker van jewelste, maar dat is nou niet bepaald omdat Kluun nou zo'n verdienstelijke schrijver is... Vooral van het woord 'wrample' gingen mijn nekharen overeind staan.
Ik vind het een beetje jammer dat hij zich eerst misdraagt, vervolgens wel tot innekeer komt, en dan een helig boontje uithangt. En vervolgens er een boek over schrijft. Staat mij een beetje tegen het lijf. Daarnaast vind ik Kluun gewoon geen goede schrijver. Stilistisch uiterst slap en gewoon niet sterk uitgewerkt.
man Stefan (Redactie Frontpage) 04-11-2009 @ 19:03 fotoboek no homepage
userIcon
WAT EEN KUT BOEK

En ja, dat zal ik ook even toelichten. Ten eerste zijn schrijfstijl. Hij heeft geen schrijfstijl. Hij immiteert onder meer Giphart, Connie Palmen en Heleen van Rooyen.

Die wramples (written sampless) getuigen van weinig originele ideeen. Op elke bladzijden staan wramples en voetnoten, die de gevoelens van Stijn moeten benadrukken. Een zwaktebod, omdat Stijjn nu niet over een authentieke gedachte lijkt te beschikken en een zwaktebod omdat t pure opvulling is.

Dan het thema. Door Klundert benadrukt dat t authentiek is, hij heeft zelf zn vrouw verloren blablla bla. Dat versterkt bij menig lezer het idee dat het allemaal erg zielig is. Klundert heeft zelf zn vrouw verloren aan kanker en ging ook vreemd, dus het boek voelt bij de kaft al aan als autobiografie. Maar het is eigenlijk meer een verzameling van jatwerk uit eerdere succes met dit thema.

Love Story
Terms of Endearment
Turks Fruit
Ik Omhels je met Duizend Armen
I.M.

Viijf succesboeken over liefde, seks, kanker (behalve I.M.) en de dood. In de laatste drie wordt ook veelvuldig geneukt en vreemdgegaan.

.

Het vervolg de Weduwnaar gaat verder waar KEVBDD ophoudt. Klundert schreef het vervolg al direct na zn manuscript van KEVBBD, maar ze lieten het expres een paar jaar liggen. Omdat ze het eerdere succes wilden uitbuiten. Het is te zien dat het niet later is geschreven, want KEVBBD houdt abrupt op. In De Weduwnaar (werktitel was happy End) gaat Stijn lustig verder met wat ie in deel 1 deed. neuken, drugs en verdrietig zijn. Want het is allemaal zo zielig voor Stijn, hij kan er zelf niks aan doen, zn vrouw is doodgegaan aan kanker.

Het is allemaal van dik hout zaagt men planken. Kluun is een fenomeen, gecreeerd door vrouwenbladen en de uitgeverij. Klundert gaat met zn pseudoniem langs TMF, Calltv en tal van soortgelijke zenders en programma's om zn boeken te promoten. Zn boek verkoopt omdat t verkoopt, dwz: iedereen heeft van horen zeggen dat t goed is en mooi en dus wil iedereen t lezen.

Kluun is de mannelijke Heleen van Rooyen in meedere opzichten. Iemand met het totaal ontbreken van een eigen stijl of talent om echt te kunnen schrijven maar beroemd vanwege thema's als vreemdgaan en ziekte en ellende, en beroemd vanwege goede marketing.

Zn boeken gaan meer dan 150.000 keer over de toonbank. Kluun is een fenomeen, heeft succes. Wat mij betreft verdient hij dat, want de marketing werkt en hij verkoopt. Maar dat alles maakt van hem nog geen goede schrijver en dat maakt van zn boeken nog geen goede boeken.
Een draak van een boek met , zoals Stefan al heeft verwoord , een een oud thema in een slechte stijl maar met een geweldige marketing.
Is in de review nou al het hele plot/verhaal uit de doeken gedaan (ik heb het boek niet gelezen) of gebeurt er nog meer? Beetje jammer als je het nog niet weet en dus niet meer verrast kunt worden...
userIcon
quote:


Kluun is de mannelijke Heleen van Rooyen in meedere opzichten. Iemand met het totaal ontbreken van een eigen stijl of talent om echt te kunnen schrijven maar beroemd vanwege thema's als vreemdgaan en ziekte en ellende, en beroemd vanwege goede marketing.
userIcon
quote:
Op woensdag 4 november 2009 @ 12:22 schreef Holoubek het volgende:
vreselijk kutboek.
tssss.... lekker makkelijk een beetje schelden

licht dan ook even toe waarom ofzo
userIcon
Ik ben waarschijnlijk een van de minderheid die het boek nooit gelezen heeft. Misschien omdat het Kluun voor en Kluun na was in die tijd... (en ergens ook wel knap) hij eigenlijk nooit is weggeweest.

Maar nadat ik wel eens te horen kreeg dat men dacht dat ik Kluun was (niet irl) maar n.a.v. mijn foto's in combinatie met mijn schrijfsels heb ik besloten dat boek nooit te lezen. Als mijn schrijven op dat van Kluun lijkt, dan wil ik tenminste naar alle eerlijkheid kunnen antwoorden dat ik Kluun's werk nooit gelezen heb.
Heb beide boeken gelezen en vond het mooi!

Maar snap alleen niet dat er nu nog een boekreview van moet komen.
Ik zeg dit, omdat het geen nieuw boek is!
En als het over een film gaat, moet je maar een filmreview schrijven!
Ook bij een film kan je bij zetten dat er een filmboek uitkomt.
quote:
Op woensdag 4 november 2009 @ 14:40 schreef Jeeh het volgende:

[..]

Mogen we dan nooit over een dood iemand iets schrijven? Of er een nummer over schrijven? Of er een film van maken?

Wij verkeren niet in de positie om hier iets over te mogen zeggen denk ik. Die beslissing ligt bij hem en niemand anders. Persoonlijk ben ik blij dat hij het gedaan heeft, het levert in elk geval een prachtig boek op Hopelijk ook een mooie film.
Helemaal mee eens, dit zou geen taboe mogen zijn, Dood hoort erbij en Kluun buit de dood van zijn vrouw echt niet uit... BTW, een ander kan en mag daar niet over oordelen... dat is aan hemzelf...
quote:
Op donderdag 5 november 2009 @ 07:25 schreef L1n het volgende:
Heb beide boeken gelezen en vond het mooi!

Maar snap alleen niet dat er nu nog een boekreview van moet komen.
Ik zeg dit, omdat het geen nieuw boek is!
En als het over een film gaat, moet je maar een filmreview schrijven!
Ook bij een film kan je bij zetten dat er een filmboek uitkomt.
De boekreview komt n.a.v. het interview dat alle FOK!-reviewers met Kluun hadden, dan is het wel zo fijn ook het boek even te reviewen voor de doorlink, voor mensen die het niet gelezen hebben.
quote:
Op donderdag 5 november 2009 @ 02:33 schreef Paginabeheerder het volgende:
Ik ben waarschijnlijk een van de minderheid die het boek nooit gelezen heeft. Misschien omdat het Kluun voor en Kluun na was in die tijd... (en ergens ook wel knap) hij eigenlijk nooit is weggeweest.

Maar nadat ik wel eens te horen kreeg dat men dacht dat ik Kluun was (niet irl) maar n.a.v. mijn foto's in combinatie met mijn schrijfsels heb ik besloten dat boek nooit te lezen. Als mijn schrijven op dat van Kluun lijkt, dan wil ik tenminste naar alle eerlijkheid kunnen antwoorden dat ik Kluun's werk nooit gelezen heb.
Hier nog eentje, nog niet gelezen, nu ga ik eerst de film maar eens kijken, en dan het audioboek denk ik...
man Stefan (Redactie Frontpage) 05-11-2009 @ 16:33 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 5 november 2009 @ 07:42 schreef rocha01 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, dit zou geen taboe mogen zijn, Dood hoort erbij en Kluun buit de dood van zijn vrouw echt niet uit...
Echt wel. Hij buit het uit met 2 boeken en een film. Prima, maar hij buit het wel uit. Net als Palmen de dood van Meijer uitbuitte in I.M.
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 17/05 Boek: Tosca Niterink - Klimmen naar kruishoogte0
» 15/05 Boek: Willem Claassen - Park3
» 07/05 Boek: Denise Mina - Het einde van de wespentijd0
» 05/05 Boek: Jew Face - David Groen4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden