Boek: Komt een vrouw bij de dokter - Kluun

In 2003 kwam Komt een vrouw bij de dokter voor het eerst uit. Het boek sloeg in als een bom en werd in dat jaar één van de best verkochte boeken van een Nederlandse Schrijver. Raymond van de Klundert, kortweg Kluun, verloor zijn vrouw op 36-jarige leeftijd aan borstkanker. Hij gaf zich een halfjaar over aan het nachtleven van Amsterdam en Ibiza en trok met zijn dochter door Australië. Het vervolg op Komt een vrouw bij de dokter werd De weduwnaar. Ook dit boek werd goed ontvangen. Op 26 oktober komt de film uit van het eerste boek en ligt er een filmversie van het boek in de winkels.

Hoe was het ook alweer
Stijn en Carmen zijn getrouwd, hebben beiden een eigen bedrijf en een wolk van een dochter, genaamd Luna. Ze hebben een rijk leven, met veel vrienden en veel geld. Op een dag stort hun wereld in. Carmen blijkt borstkanker te hebben. Stijn is een grote steun voor Carmen. Hij gaat mee naar iedere chemokuur en naar ieder nieuw onderzoek. Toch blijkt hij een dubbelleven te hebben. Hij stort zich in het Amsterdamse nachtleven, heeft affaires met andere vrouwen, drinkt onverantwoordelijk veel en doet Carmen (on)bewust veel verdriet. Wanneer hij met vrienden op vakantie gaat naar Miami, gaat het helemaal fout. Drugs, drank en vrouwen zijn aan de orde van de dag en bijna gaat Stijn zelf eraan onderdoor. Hij krijgt een langdurige verhouding, waar zelfs Carmen van op de hoogte is. Dan krijgen Carmen en Stijn te horen dat zij niet meer te redden is. Stijn stort zich volledig op zijn vrouw en samen met haar regelt hij haar begrafenis. Carmen geeft aan zelf over haar dood te willen beslissen, zodat ze van iedereen afscheid kan nemen. Het wordt een emotionele week voor Carmen en Stijn en Stijn betrekt Carmen overal bij. Hij maakt foto's van het plekje in huis waar ze opgebaard zal worden en waar hij CARPE DIEM op de muur heeft geschilderd. Samen leven ze intens naar het afscheid van Carmen toe en ze vinden elkaar in die laatste week steeds weer opnieuw.

Emotioneel hoogstandje
Wanneer je in het boek begint, voel je vooral medelijden met Carmen. Wat een vreselijke man is Stijn. Carmen is doodziek en meneer zet lekker de bloemetjes buiten. Pas als je het boek uit hebt, zul je meer respect krijgen voor Stijn. Hij doet alles voor Carmen, maar ook voor zichzelf. Kluun heeft een waanzinnige roman neergezet, waar je in blijft lezen. Vele emoties komen omhoog tijdens het lezen van dit boek. Je kunt om bepaalde gedeeltes lachen, je wordt kwaad op Stijn, je voelt je verdrietig en bij veel lezers hebben er tranen gevloeid. Het gaat niet alleen over ziek zijn, het is tevens een ode aan de liefde. De filmmakers krijgen een zware dobber. Zou het mogelijk zijn om net zo'n hoogstandje neer te zetten. Vele Kluun-fans kijken reikhalzend uit naar de film. Het boek krijgt in ieder geval vier en een halve ster!

ISBN: 978 90 575 9240 9 Uitgeverij Podium Pagina's: 328

Lees het FOK!-interview met Kluun!

Kijk voor meer boeken in Boeken.