Boek: Delict: Moord - Bert Voskuil

Bert Voskuil werkte jaren als misdaadjournalist. Hij werkte onder andere voor de Nieuwe Revu en op de redactie van Peter R. de Vries. In verband met zijn 45-jarige loopbaan als misdaadjournalist is recentelijk het boek Delict: Moord uitgekomen. Het boek is een terugblik op zijn carrière. Hierin zijn de meest bijzondere verhalen gebundeld. Het bevat elf interviews met mensen die een moord hebben gepleegd en het enige interview dat Klaas Bruinsma ooit heeft gegeven.

Over het boek
De verhalen in Delict: Moord lopen erg uiteen. Zo maken we kennis met Martin, een huurmoordenaar die een aantal moorden op zijn geweten heeft. Spijt kent hij niet, hij zegt zelf: "ik ruim het puin in de criminele wereld". Ook maken we kennis met Anneke. Zij heeft de verkrachter van haar kind vermoord. Als kind werd Anneke zelf misbruikt en wanneer haar dochter vertelt dat ook zij is verkracht, slaan bij Anneke de stoppen door. Het verhaal over Ward is zeer aangrijpend. Hij lijkt een doodgewone jongen die een leuke relatie heeft. Wanneer zijn vriend opbiecht verliefd te zijn op een ander, stort de wereld van Ward in. Hij krijgt een obsessie voor de minnaar van zijn vriend. Op een avond gaat het mis. In blinde woede brengt hij de minnaar van zijn vriend om. Ook het eerste en enige interview met Klaas Bruinsma is in het boek te vinden. Bruinsma is zeer openhartig en vertelt veel over zijn leven. Ook oud-klasgenoten en vrienden van Bruinsma komen aan het woord.

Spanning tot het bittere einde
Ieder verhaal in het boek grijpt je aan. Bij de één voel je puur medelijden, bij de ander vooral woede. Spannend blijft het, tot de laatste pagina van het boek. Het verhaal over Bruinsma is bijzonder om te lezen, hij is één van de grootste criminelen die ons land heeft gekend en in dit interview zie je hem van een hele andere kant. In het boek staat: In ieder van ons zit een moordenaar, je hoopt alleen dat die moordenaar nooit naar buiten zal komen. Na het lezen van dit boek blijkt inderdaad dat iedereen een moord kan plegen. Er is geen stereotype moordenaar. Sommige verhalen zijn al redelijk oud, maar dit merk je nergens aan. De schrijfstijl van Voskuil is eigentijds en zeer prettig. Een bijzonder boek, absoluut de moeite waard. Vijf sterren voor Bert Voskuil en zijn Delict: Moord!

ISBN: 9789 0897 5120 1 Uitgeverij Just Publishers B.V. Pagina's: 226

Meer boekreviews vind je in het FOK! boekenforum.