Boek: De tiende symfonie - Joseph Gelinek

De 35-jarige Daniël Paniagua, professor historische muziekwetenschap, krijgt van zijn baas een bijzondere uitnodiging voor een concert van Roland Thomas. Thomas, een vooraanstaand musicoloog, draagt het eerste gedeelte van de Tiende Symfonie van Beethoven voor aan een zeer select gezelschap. Daniël, een grote Beethovenkenner, weet uiteraard dat deze componist slechts negen symfoniën heeft geschreven. Is het concert echt een nieuwe symfonie van Beethoven of speelt Thomas een door hemzelf gecomponeerde partituur?

Wanneer de politie het onthoofde lichaam van Thomas vindt, wordt de hulp ingeroepen van Daniël Paniagua. Als ook het hoofd is gevonden, wordt een tatoeage op het achterhoofd ontdekt van twee notenbalken. De ongewone code die in deze tatoeage ligt verborgen, moet opgelost worden. Na de vondst van een brief in Wenen die weleens van Beethoven zou kunnen zijn, begint een dodelijke en opwindende speurtocht in Wenen en Madrid die leidt naar de wortels van Beethovens muziek.

Over het boek
Met een thriller als De Tiende Symfonie kom je als schrijver zeer goed voor de dag. Het thema is zeer origineel en vooral muziekkenners en Beethovenfans zullen de feiten zeker herkennen. Maar ook voor niet-Beethovenfans is het een zeer meeslepende en spannende thriller. De spanningsbogen zijn op en top in orde, de historische feiten maken dat je steeds meer wilt weten en het boek is zeer meeslepend. Er loopt een aantal verhalen door elkaar, maar wel op een manier dat het prima is te volgen. Vooral het einde is zeer verrassend. Alles wat je daar over verteld is teveel, dus wacht rustig af tot je het uit hebt. Jammer dat er niet te achterhalen is wie de schrijver is. Joseph Gelinek is een fantastisch gekozen pseudoniem. De echte Joseph Gelinek was eveneens een componist en bevriend met Beethoven. Maar met zo'n thriller is een pseudoniem niet nodig. Ere wie ere toekomt!

Als extraatje zit er een cd bij van Beethovens "Tiende" (in werkelijkheid de negende). Zet de cd op tijdens het lezen en je zult je helemaal thuis voelen in de wereld van Beethoven. Wel jammer is dat er op de cd niet te achterhalen is wie de uitvoerenden zijn, maar dat mag de pret en de spanning zeker niet drukken!

Uitgever: Mynx ISBN: 978 90 225 505952 Pagina's: 352

Kijk voor meer boeken in Boeken.