Boek: Elle Newmark - De alchemist van Venetie

Elle Newmark heeft al verschillende prijzen voor haar werk gewonnen. Haar werk is geïnspireerd door de reizen die ze maakt. Zo is ze door de regenwouden van Costa Rica getrokken, heeft ze door de straten van Venetië gezworven en reisde ze per auto en olifant door India. Haar vader, Italiaan en chefkok is haar inspiratiebron geweest voor De alchemist van Venetië.

Het boek
Het boek speelt zich af in het vijftiende-eeuws Venetië. Men is in de ban van een mysterieus boek dat vol zou staan met recepten voor levenselixers en liefdesdranken. De jonge straatjongen Luciano is de hoofdrolspeler. Op een dag steelt hij een granaatappel. Hij wordt betrapt door de chefkok van de doge, een geestelijke met een zeer machtige positie. De kok neemt hem mee naar zijn keuken en stelt hem aan als zijn leerjongen. Luciano is erg nieuwsgierig van aard en Luciano heeft door zijn nieuwe functie de mogelijkheid om van dichtbij mee te maken hoe macht door de geestelijken wordt uitgespeeld. Dan hoort Luciano over het boek vol met recepten voor levenselixers en liefdesdranken.

Luciano is hopeloos verliefd geworden op een jonge non, Francesca. Hij doet zijn uiterste best om achter het recept van de liefdesdranken te komen. Hij begint zijn zoektocht naar het boek en krijgt het vermoeden dat zijn leermeester het in bezit heeft.

De machtstrijd tussen Venetië en Rome maakt de speurtocht naar het boek grimmiger. Men denkt dat degene die het in zijn bezit krijgt de oppermacht heeft en er begint een razzia waarbij velen in de catacomben van Venetië belanden waar zij worden gemarteld en ten slotte worden vermoord.

Thriller of toch niet?
Newmark vertelt vol passie wat er in de keuken wordt bereid. Alle geuren en smaken worden tot in detail beschreven, wat op een gegeven moment echt gaat vervelen. Het boek wordt aangeschreven als een literaire thriller, maar dit is toch enigzins misplaatst. De intriges en lugubure scènes worden nergens zo beschreven dat het echt spannend wordt. Het boek doet een beetje kinderlijk aan. Ook het vertelperspectief van de jonge Luciano gaat op een gegeven moment vervelen. Er zit geen ontwikkeling in zijn personage, waardoor de hoofdpersoon als erg naïef overkomt. Ook dat begint op een gegeven moment erg saai te worden. Je zou hem het liefst een trap onder zijn kont geven. Door het "kinderlijke" schrijven krijg je als volwassene ook niet echt een goed beeld op de machtstrijd die speelt. De titel "literatuur" is echter iets te veel van het goede. De omschrijving "lichte literatuur" is hier beter op zijn plaats. Het boek was waarschijnlijk volwassener over gekomen wanneer het boek vanuit de leermeester werd verteld. De stukken waarin hij "aan het woord " is, boeien meer dan de kinderlijke wereld van Luciano.

Uitgever: Signatuur ISBN: 978 90 229 9508 2 Pagina's: 311

Kijk voor meer boeken in Boeken.