6e klas: hakken, sloot, en loze dreigementen
basisschoolcolumns / top 40: 2006 / 2007 / brugklas: best wel dikke tieten / 2e klas: "BAGDAD BRANDT" / 3e klas: dat ene meisje / 4e klas: automutilatieperikelen / 4e klas: verboden verlangen / 4e klas: de blauwgebalde (anti)climax / 5e klas: roken en blowen
2006-2007
Een vrijdagochtend in september, kwart over acht, lokaal 223 – eerste uur aardrijkskunde. Het rumoer van zesentwintig ietwat slaperige tieners die hun donderdagavond met elkaar bespraken kwam abrupt tot een einde toen de leraar opstond en met zijn trouwring een paar keer op het donkergroene bord tikte. Het was een man van een jaar of zestig; zijn gezicht een combinatie van Rick Felderhof en Napoleon, zijn humor vrij sarcastisch, zijn gezag vrijwel onfeilbaar. Hij plaatste een snijdende opmerking over een jongen die nog omgedraaid zat, stuurde een laatkomer terug voor een briefje, en opende daarmee de les. Onze school – zo één die leerlingen van alle religieuze pluimage aanneemt, maar pretendeert christelijk te zijn – had het min of meer verplicht gesteld, dat de leraren de dag openden met een 'dagopening'. Hiervoor was er een elk kwartaal gedistribueerd dagboekje, de 'Zoutkorrel', waarin voor elke schooldag een paar verhaaltjes, connotaties, gedichtjes en bijbelverwijzingen stonden opgetekend, alles overgoten met een mierzoet “Wat was Jezus toch een toffe kerel”-sausje.
Vanzelfsprekend hadden we er als leerlingen altijd een bloedhekel aan, en de AK-leraar was één van de weinige personeelsleden die zich openlijk hostiel opstelde richting het boekje. Discussies over aangesneden onderwerpen ging hij nooit uit de weg, maar de dagelijkse voorspelbaarheid en het dramatische niveau van de allegorieën lieten volgens hem veel te wensen over. De dagopeningen werkten altijd volgens dezelfde formule. Er werd een verhaaltje verteld, waarna halverwege opeens Jezus of een ander belangrijk figuur op kwam dagen, en er een moraalles uit het verhaal gehaald werd. Dat was meestal van het niveau “Monique, 15, kwam op een dag in de fietsenkelder. Haar fiets was gestolen! Jezus (“?”, dachten we dan) zou fietsen stelen vast en zeker afgekeurd hebben. Hij vond dat we onze naasten moeten behandelen, zoals we zelf behandeld willen worden”, uitgerekt tot een laveloos lulverhaaltje van een minuutje of vijf. De leraar las het plichtsgetrouw elke ochtend met sarcastische ondertoon voor, sneerde dan naar de schrijvers van het stukje, en begon zodoende de dag.
Het was een man van de oude stempel. Met lede ogen had hij sinds de jaren zeventig zijn geliefde vak met elke kabinetswisseling achteruit zien hollen. Het was zijn gevoelige snaar – als je geen zin had in aardrijkskunde, moest je vooraan gaan zitten en beginnen over de onderwijsvernieuwing. Furieus was hij. En begrijpelijk. De mentaliteitsverandering die in 1968 haar intrede deed, legde de eindverantwoordelijkheid voor het leren in toenemende mate bij de leerling. De leerling moest gesterkt worden in het zelf uitzoeken van dingen, in plaats van gewoon kennis te stampen. De rijtjes plaatsnamen verdwenen al snel, en onze lichting (2001-2007) kreeg al niet eens meer topografie. De goede man vond vooral de Tweede Fase een farce. “Kijk”, begon hij dan altijd, “ik loop al heel lang tussen de pubers. Heb er zelf drie gehad. Pubers denken aan seks, uitgaan, de nieuwste trends, populariteit. Niet aan school. Die verantwoordelijkheid kún je gewoon niet in hun schoenen schuiven. Competentiegericht leren, laat me niet lachen. Men verwacht van mij dat ik als een soort tweederangs onderwijsassistent het uur uitzit, terwijl jullie pretenderen huiswerk te maken. Klassikaal lesgeven wordt me gewoon afgepakt. Voor mij hoeft het zo niet meer.”
Hij had het plan opgevat met de VUT te gaan, zodra hem dat financieel niet meer zou raken. Een jaar nadat wij van school waren, voegde hij de daad bij het woord. Ik heb hem altijd gezien als een lichtend voorbeeld van de tragiek áchter de vernieuwing. De ouderwetse leraar, die zijn leven opdraagt aan kennisoverdracht, is een uitstervend ras; zeker in de hogere klassen. En daarmee, in zekere zin, ook de ouderwetse leerling. Toen ik de middelbare school aantrad, had ik een vastomlijnd kader van hoe zoiets eruit zou moeten zien. De 'goed-met-hun-handen'-leerlingen op de Mavo, de middenklasse op de Havo en de slimsten van de school Atheneum of Gymnasium. Al snel bleek dat dat helemaal niet het geval was. Of tenminste: de overloop bleek danig scheefgetrokken. Een intelligente VMBO'er kon met een béétje moeite makkelijk de Havo halen. Ik ken vele gevallen die ook het VWO later nog hebben afgesloten, of via een HBO-propedeuse de Uni instroomden. In een veertig jaar durende zoektocht naar hogere slagingspercentages, minder zittenblijvers en meer staatssteun, was het niveau van alle drie de takken beetje bij beetje omlaag geschroefd. Zo heeft het kunnen gebeuren, dat mijn vader met jaren zestig-HBS op een grote hoeveelheid vakken diepgaandere vakinhoudelijke kennis geleerd heeft, dan ik op het VWO.
Onze VWO-klas bleek opgedeeld in ruwweg twee groepen. De één moest 'er hard aan trekken', veelal nogal nitwitterige meisjes die achterlijke vragen stelden, beledigd waren als ze daarop afgestraft werden, die elke dag úren huiswerk moesten maken en dan alsnog elk jaar de lieve Heer op hun blote knietjes dankten voor wat hen eigenlijk onverdiend met de hakken over de sloot door het Bestuur in de schoot geworpen werd. Leerlingen die veelal door de gratie van barmartige afdelingsleiders in het VWO gehouden werden, maar die eigenlijk Havisten hadden moeten zijn. De rest – de ruime meerderheid – was het ándere type VWO'er; leerlingen die de degradatie van het onderwijs ontstegen, en daardoor eigenlijk vrijwel niets hoefden te doen om met ruime cijfers het systeem te doorploegen. Veel meisjes in deze categorie hadden zich net als hun dommere klasgenootjes wel degelijk als haviken op de leerstof gestort, en haalden doorgaans niet lager dan een acht of een negen voor welk vak dan ook. Wij – kort gezegd, de jongens – hadden er lak aan, en waren met een vijf komma zes gemiddeld allang tevreden.
De meeste leraren hadden een bloedhekel aan de laatste groep, of, zo je wil, 'ons'. Je kon altijd merken dat ze diep van binnen ons het 'succes', hetgeen behaald werd met weinig meer dan een enigszins regelmatig lesbezoek, misgunden. Die positie is begrijpelijk, maar als pubers hadden wij er geen trek in onze levenshouding te veranderen. Huiswerk maakten mijn vrienden en ik niet, en alleen het huiswerk waarbij de leraar in kwestie ons af zou straffen als het niet gemaakt was, werd vluchtig in de pauzes van de leergierige meisjes overgeschreven. Met de Tweede Fase was de onaangekondigde overhoring verdwenen, dus behalve voor de daadwerkelijke toetsen leerden we ook niets. Meestal begon ik de avond van tevoren rond een uur of acht, negen met het openslaan van mijn boek, al MSN'end en computerend hopende dat de leerstof zich op de één of andere magische wijze van het boek naar mijn hersens zou extraheren. Schuldig ging ik dan slapen, om de dag van de toets vroeg op te staan en daadwerkelijk te beginnen. De middag erop was ik bijna alles weer vergeten, maar dat deerde niet: het enige dat noodzakelijk was, was dat het hoogtepunt van ingestampte kennis en de toets zelve samenvielen.
Zes jaar lang maakten bijna alle leraren die zich stootten aan het totale gebrek aan motivatie dat van ons uitging opmerkingen in de trant van, “je zit nu in de brugklas, maar in de tweede zul je echt aan de bak moeten”. In de tweede was het de derde, in de derde de Tweede Fase. Elk jaar boezemden ze ons zo goed als ze konden een lichte angst in voor het jaar erna. Elk jaar bleek ook dat jaar weer een desillusie. Begrijp me goed: wij wílden best leren, maar waren niet van plan ons in te zetten als dat niet nodig was. In het moderne onderwijs werden we er vrijwel nooit toe gedwongen, en ook het niveau van de aangeboden stof bleek geen noodzaak te bieden eerder dan de ochtend van de repetitie een boek open te slaan, en daar zat de crux. In de zesde klas zouden we onszelf volgens de doempredikers wel tegenkomen bij het centraal examen. Die stelling ontkrachtten ze zelf al, door maanden van tevoren alle lesstof overboord te gooien en les na les examentraining te geven. Als een stel imbecielen werkten we ons door de examenbundels van de verscheidene vakken heen, erachter komend dat de vragen voor elk vak elk jaar hooguit herformuleringen waren van eerder gestelde vragen, en dat de absolute basiskennis die nodig was om een examen met een zesje af te sluiten, laveerde tussen wat we in de vierde en de vijfde klas al wisten. De zesde was sowieso een aanfluiting qua leergang, en bleek meer een herhaling van kennis te zijn, hooguit met kleinschalige uitbreidingen op andere al aangesneden onderwerpen.
Voor het eerste examen dat ik moest maken, Nederlands, was ik zenuwachtig. Bij de anderen was de spanning er eigenlijk al af, en door de eindeloze herhaling die we het hele jaar al hadden gehad, vonden mijn vrienden en ik het vrij onnodig weken van tevoren te beginnen met leren. De meeste examens – met Latijn als tweedaagse uitzondering – leerde ik dan ook gewoon de dag van tevoren; meer dan vluchtig doorkijken van de boeken van de afgelopen jaren was het niet. Zoals verwacht, bleken we met deze aanpak ook de examens gewoon te hebben gehaald, allemaal met een zeven of hoger gemiddeld. Later zou ik vernemen dat universiteiten en hogescholen elk jaar weer steen en been klagen over het dramatische niveau van de toestromende eerstejaars. Het lijkt me dat de onderwijsvernieuwing daar als hoofdschuldige voor is aan te wijzen. Wat mij aan het hart gaat, is dat ook het hoger onderwijs elk jaar weer schoorvoetend de overgangsregels voor vrijwel elk denkbaar vak moet aanpassen, om de almaar lager geschoolde studenten de vakken in gelijke percentages te laten blijven halen. Het is ronduit jammer dat we als land deze richting op zijn gegaan, met als gevolg een algehele degradatie van eersteklas 'kenniseconomie' tot universitaire middenmoot. Ik hoop dan ook met heel mijn hart, dat de komende Kabinetten dit falen inzien, niet langer blijven passen en meten binnen de gefaalde ideologie achter de Tweede Fase, en een rigoureuze stap terug (of, zo je wil, vooruit) naar de ouderwetse degelijkheid van vóór '68 niet schromen te bewerkstelligen.
volgende week: eerstejaars UU
Maar sommige stukken zijn gewoon geheel waar.
Zoals het elk jaar opnieuw angst inboezemen dat het echt hard werken word. De middelbare school hoef je gewoon niets te doen als je redelijke intelligentie hebt. Ik heb ook allemaal vrienden die geen zak aan school deden maar nu op de uni iets doen dat ze boeit. Waardoor ze er gelijk 10x zoveel werk ervan maken.
Idioot domme opmerkingen van sommige meisjes die met een normaal schoolsysteem op havo hadden gezeten. Maar nu door hard werken gewoon alles instampen. Prima hoor maar het schiet niet echt op om iedereen een VWO diploma cadeau te geven.
Ook de paar uitzonderingen die wel hun best deden en overal met de vingers in de neus een 8 of hoger halen zijn herkenbaar.
De 6e slaat helemaal alles zoals gezegd alleen maar examenbundeldingen maken.
Bij sommige vakken is dat natuurlijk niet nodig vooral Engels en Nederlands, als je al geen tekst kan lezen is er wel iets mis.
En dan heb je nog de vakken waar je alleen een paar trucjes (stappenplannen) hoeft te kunnen, wib12 na12 sk12. Dat kan je elke idioot leren. En dan heb je ook nog een biologie waar alles gewoon algemene kennisvragen waren.
Ik ben blij dat ik een diploma heb maar in principe is het niets waard op deze manier.
Ik ben zelf bijna 4 jaar in Servië op school geweest en daar gaat het heel anders aan toe. Daar krijgen kinderen van 8 al huiswerk mee en moeten ze flink aan de bak om goede cijfers te halen. Ook niet goed natuurlijk, op die leeftijd horen kinderen buiten te spelen en geen huiswerk te maken, maar je ziet uiteindelijk dat dit leidt tot een veel hoger niveau van het onderwijs.
Verder een goede column, niet zo fenomenaal als die van de 4e klas bijvoorbeeld maar nog steeds prima. Ben benieuwd naar de uni
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
op FOK!
op Facebook
op de website
op FOK!
op Facebook
op de website
- Heb een meisje in de klas dat iedereen dood ergert met domme vragen, maar die wel achten haalt, waarvan je denkt: 'Wtf'.
- We worden doodgegooid met examenbundels en altijd komt er een opmerking over het 'examen' voorbij.
- En Engels en Nederlands stellen geen zak meer voor. Het enige wat ik bij engels heb gedaan dit jaar is teksten lezen die wat niveau betreft in de derde thuishoren. 'Goh, ben je nu al klaar?'
Leuk dat je gaat schrijven over de UU, daar wil ik na dit jaar ook heen
Ik kijk uit naar de volgende.
Voldoende is voldoende en die probeer je te halen door er zo min mogelijk voor te doen. Vantevoren jezelf natuurlijk altijd voornemen om nu wél ruim op tijd te beginnen, wetende dat je uiteindelijk de dag of avond vantevoren nog snel het werkstuk in elkaar moet flansen of de leerstof haastig door moet lezen in de hoop een voldoende te halen. Huiswerk wordt sowieso niet meer gedaan.
Haha mooi is dat. Heel de middelbare school en dan vooral de zesde klas stelde achteraf gezien eigelijk geen reet voor
Ga zo door met schrijven, zijn altijd erg herkenbare verhalen die aangenaam zijn om te lezen
@Fipo: De meeste reacties die ik lees zeggen: "Fijne colum EN weer zo herkenbaar!", niet "Fijne column want het was zo herkenbaar!". Je legt dus zelf een link tussen de populariteit van de column en de herkenbaarheid van de onderwerpen besproken in de column, die ik niet terecht vind.
En nu mag ik afstuderen (doe ik al 3 jaar over). Nou, voor mij geldt in ieder geval dat dat écht het eindstation is waarvoor geldt: "wacht maar... je zult ooit moeten afstuderen, dan kom je het wel tegen". Eindelijk moet ik er iets voor doen, eindelijk is het echt lastig. Maar nu heb ik 15 jaar niks uitgevoerd... een 7,5 gemiddeld al die jaren, maar niks opgestoken.
En het onderwijssysteem staat erbij en kijkt ernaar: "haha, laat nu maar eens zien dat je wél wat hebt geleerd!" Ach ja, kan altijd nog columnist bij Fok worden
[quote]
De 'goed-met-hun-handen'-leerlingen op de Mavo, de middenklasse op de Havo en de slimsten van de school Atheneum of Gymnasium.
[/.quote]
Je haalt VMBO, MAVO en VBO door elkaar. VBO is voor goed met de handjes. Later zijn MAVO e VBO VMBO geworden.
vooral die examens en die vreselijke "zoutkorrel".
man wat was dat een stroopslikkerig kutboekje.
LEKKER RELLLUHHH ALLES KAPOT MAKUHNNNN
als je beetje slim ben en algemene kennis hebt hoef je voor je vwo niet echt veel te doen. heb voor me examens 1 weekendje geleerd, (nouja, weekend... moest natuurlijk ook nog stappen tussendoor..) en alles gehaald met 7ens en 8en.
vooral cultuur en maatschappij (talen, wiskunde a1, en geschiedenis) is echt een pretpakket. enige waar je wat voor hoef te doen is wiskunde. geschiedenis had ik hele jaar al zoveel gehad dat ik voor me examen niks meer hoefde te doen.
ach. doe nu hbo, dus niveau is weer vrij makkelijk, maar wel LEUK nu!
Lichtend voorbeeld vind ik wel dat, naast mijzelf, 3 van m'n 4 beste middelbare-school-vrienden inmiddels aan hun 2e danwel 3e studie bezig zijn en de 4e nu "6e-jaars 2e-jaars"-student is. Tekenend? Mwoah, als ik jouw stukje zo lees is het dus een vrij algemeen beeld. Mocht ik aan het eind van dit studiejaar m'n HBO met een diploma verlaten, dan kijk ik er waarschijnlijk net zo op terug als op het VWO.
Ik denk gewoon van mezelf dat ik bovengemiddeld intelligent ben in plaats van het onderwijs de schuld te geven, da's beter voor m'n gemoedsrust. Dat de politiek het onderwijs in positieve zin gaat veranderen zie ik de komende 20 jaar toch niet gebeuren. En áls het al gebeurt zijn de resultaten pas zichtbaar als ik met pensioen ga
Wel weer een lekker stukje, Bert
Vooral omdat het veel over school gaat en er een heel hoog "kijk mij eens goed en cool zijn" gehalte aan hangt.
Dat gevoel heb ik, omdat je met zo weinig mogelijk doen toch je school haalt. Iets wat iedereen altijd zei. "ik deed eigenlijk nooit wat. Even snel leren voor het proefwerk en dan lukte het altijd wel"
Ik vraag me af of je dan daadwerkelijk zo slim bent. Je stampt even snel iets in je hoofd, bent het weer snel kwijt en hebt dus eigenlijk maar weinig geleerd.
Dit haal je ook heel erg uit het stukje waarin je uitlegt welke soorten niveau's er zijn. Mavo is voor mensen die goed met hun handen zijn. Havo is voor de midden klasse en VWO voor de slimsten van de school.
Op de zwaarste opleiding van allemaal heb je dus zo weinig mogelijk gedaan en het toch gehaald.
Ik vind het persoonlijk nogal een arrogante opstelling. Dat is jammer aangezien ik meestal je columns met veel plezier lees.
Even over het niveau van het onderwijs. Als je lessen wat wezelijker zou maken zouden veel leerlingen het veel interessanter vinden en zou het niveau vanzelf omhoog gaan.
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
LEKKER RELLLUHHH ALLES KAPOT MAKUHNNNN
Plus, je kunt niet ontkennen dat de drie schooltypes drie vrij distinctieve niveaus hanteren. Ik geef al ruim een jaar bijles en heb alle examens tot 1995 wel doorgeploegd, van Mavo (VMBO-T,P,VBO, het hele zooitje) tot Vwo. Binnen de niveaus is door gewoon een beetje op te letten prima ruimte voor wisseling. Wat ik in de column probeer te zeggen, is dat die drie niveaus (en veel van de daarop volgende opleidingen) in veertig jaar dramatisch is gezakt. Ik meld geloof ik dat mijn pa's HBS (1960-1965) in zijn herinnering ongeveer even zwaar was als mijn Gymnasium (2001-2007), al dan niet zwaarder.
op FOK!
op Facebook
op de website
Het is wel een mooie manier van leren.
ik heb geen idee of het niveau lager is geworden. Het is voor mij 10 jaar geleden dat ik op de middelbare school zat. Van de 2de fase heb ik niets mee gekregen. Ik kan dus niet beoordelen of het sindsdien makkelijker is geworden. Wat er vroeger speelde heb ik me nooit echt verdiept.
Op welke manier zou het vroeger dan moeilijker zijn geweest?
Mijn ouders vertelden me altijd over het rijtjes stampen en dergelijke. Vooral mijn vader heeft bij wiskunde een hele andere kijk op zaken dan ik. Verder heb ik me er nooit veel in verdiept.
Een aantal dingen klinken mij trouwens best bekend in de oren. Daar gaat het verder niet om. Je had inderdaad wel de bekende groepjes op school met de giechelende domme meisjes, de stoere (vaak domme) binkies, de hard studerende nerds, en alles wat er tussenin zat.
Altijd een apart geheel geweest. Vooral omdat daarna op de Uni/HBO/MBO dat onderscheid veel minder groot is.
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
Serieus: Ik vond hem wel aardig, maar minder dan een paar van de voorgaande. Misschien omdat het meer en langdradiger leesstof was, maar hij las gewoon iets minder lekker.
En een leuke column om te lezen natuurlijk
op FOK!
op Facebook
op de website
op FOK!
op Facebook
op de website
ben na de 2e wel naar de havo gegaan maar dat is een ander verhaal
op FOK!
op Facebook
op de website
wie zou dat nou zijn
dit is een geweldig column, ik heb hier een harde plasser van gekregen heb gesjorred en ben daarna geweldig klaargekomen, fantastisch, herkenbaar, bla die bla !!
bedankt voor alles!
maar even serieus superworm is cool
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
op FOK!
op Facebook
op de website
Dat meisje dat jij gered hebt bij die sluis werd je altere vriendin , diezelfde bitch die jou heeft bedrogen?
Je zei dat je voor het eerst rookte met dat ene miejse in dat cafeetje mar je rookte toch al eerder met richard achter de plus?
Hoe is het afgelopen met tessa en richard?
Spreek je die ex vriendin van je nog? zo ja waarom?
Oke dit was het wel
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
Des te veelzeggender dat leerlingen zelfs de lesstof van vandaag de dag nog teveel vinden vaak...
Eigen verantwoordelijkheid hebben sommige leerlingen echter best wel; het vervelende van de tweede fase is echter dat het in theorie prachtig is (leerlingen leren eigelijk verantwoordelijkheid te leren om ze zo beter voor te bereiden op de volwassenheid), maar dat het in de praktijk maar al te vaak scheefloopt omdat ze die verantwoordelijkheid niet nemen.
Maar het probleem ligt dieper in de maatschappij; ouders helpen namelijk ook lang niet altijd mee; hoe vaak heb ik wel niet ouders van een zwakke leerling op gesprek gehad die verder helemaal niet omkeken naar het huiswerk en de stof van de leerling op school; en die tot de conclusie kwamen dat de verantwoordelijkheid voor het gedrag van de leerling en voor het maken van het huiswerk bij de school lag?
Dat gedrag van leerlingen wordt er met name in de lagere niveaus dan ook niet beter op.
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
op FOK!
op Facebook
op de website
Maarre: had het niet wat korter gekund, want het was wel uberlangweilig
Zal wel door je opleiding komen
Maar leuke column, je mening komt exact overeen met die van mij en die zoutkorrel hadden wij ook al
Maar zodra die lui met 'bedrijfskunde' gaan beginnen haak ik wel af.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken