[Special] Japanse constructeurs in de loop der jaren

Japan en de Formule 1 is een combinatie waar niet veel mensen direct aan zullen denken als zij aan landen denken die veel in de Formule 1 doen. Toch is Japan in de loop der jaren in vele vormen actief geweest binnen de sport. In dit eerste deel komen de Japanse constructeurs ter sprake die in de historie van de Formule 1 actief zijn geweest.

Honda F1 is tweemaal actief geweest van 1964 tot en met 1968 en van 2006 tot en met 2008. Tijdens beide periodes was het team niet bijster succesvol en wist tijdens beide periodes de vierde plek bij de constructeurs als hoogste notering neer te zetten. Vooral in de tweede periode was dit uitermate zuur. De Japanse fabrikant spendeerde vele dollars om wereldkampioen te worden, maar volgens de geruchten ging het team ten onder aan de organisatiestructuur zoals deze vanuit het Japanse management was opgedragen. Officieel zou het bedrijf de stekker eruit getrokken hebben vanwege de financiële vooruitzichten.

Bekende namen als Jenson Button, Rubens Barrichello en Ross Brawn konden het tij niet keren en de stekker werd eruit getrokken. Achteraf bleek dit één seizoen te vroeg te zijn. Brawn nam het team in 2008 over en Button werd plotsklaps kampioen dankzij enkele ingenieuze vindingen. Honda behaalde maar één zege in deze laatste periode.

Kojima Engineering werd in 1976 opgericht door Matsuhisa Kojima die zijn fortuin had vergaard met de import van bananen. Het team deed in 1976 voor het eerste mee aan de Grand Prix van Japan. Om aan de start te kunnen komen werden enkele engineers van het Maki-team overgenomen en werd er een volledig nieuwe auto gebouwd. Aanvankelijk leek het team direct succes te boeken, Masahiro Hasemi leek voor een sensatie te zorgen, maar door een crash moest hij als tiende starten. Uiteindelijk finishte het team als elfde.

Na deze deelname wilde het team in 1977 nog mee doen aan de Grand Prix van Zuid Amerika, maar dit plan werd afgeblazen. In plaats daarvan bouwde men een nieuwe auto voor de Grand Prix van Japan en plaatste Noritake Takahara achter het stuur. Takahara startte teleurstellend negentiende en kwam door een crash niet aan de finish.

Maki Engineering heeft in drie seizoenen tussen 1974 en 1976 in het totaal zeven races meegedaan. Het team wist zich echter in geen enkele race te kwalificeren. In 1975 wilde het team deelnemen aan de Grand Prix van Nederland, maar ze zijn nooit aan de start verschenen. Ook de coureurs die achter het stuur zaten waren geen bekende namen in het Formule 1-circuit.

Super Aguri is tussen 2006 en 2008 actief geweest in de Formule 1. Het team dat geleid werd door en genoemd was naar Aguri Suzuki was officieel een Japans team maar werkte vanuit de oude Arrows-fabrieken in Groot Brittannië. Officieel was het een eigen team, maar in veel opzichten werd het team gesteund door het Honda F1-team. Volgens geruchten was het team door Honda vooral in het leven geroepen om Takuma Sato aan een plaats in de Formule 1 te helpen. In 2008 moest het team uiteindelijk opgeven, na twee jaar en vier maanden actief geweest te zijn in de Formule 1, vanwege financiële problemen.

Toyota Racing is naast Honda de tweede Japanse autofabrikant die de laatste jaren in de Formule 1 actief is geweest. In 1999 kondigde het team aan dat men deel zou gaan nemen aan de Formule 1, maar pas in 2002 maakte het team haar debuut nadat men zeer veel tests had uitgevoerd. Het lange testen zorgde voor hoge verwachtingen bij de fans en de fabriek in Japan.

Het team pakte in haar eerste race direct punten en dit leek dan ook een uitstekende start van het team. Het team won echter in haar bestaan nooit een race. De hoogste notering die het team wist te behalen was de tweede plaats, die men vijf keer wist te bereiken. Door deze tegenvallende resultaten kreeg het team veel kritiek over zich heen, ook omdat het team één van de grootste budgetten had in de Formule 1. In 2009 werd uiteindelijk door de directie van Toyota besloten om de stekker uit het team te trekken omdat het merk voor het eerst in haar bestaan verlies leed.