[Special] Kamikazepiloot, ééndagsvlieg of toch coureur

Japan en de Formule 1 is een combinatie waar niet veel mensen direct aan zullen denken als zij aan landen denken die veel in de Formule 1 doen. Toch is Japan in de loop der jaren in vele vormen actief geweest binnen de sport. In dit tweede deel komen de Japanse coureurs ter sprake. In de loop der tijd hebben vele coureurs meegedaan aan races, maar of allen even succesvol waren is aan jezelf om te bepalen...

Hiroshi Fushida deed voor het Japanse team Maki in 1975 aan twee Grands Prix mee, namelijk de Grand Prix van Nederland en de Grand Prix van Groot-Brittannië. In beide races kwam Fushida niet op de startopstelling terecht. In Nederland kon hij niet starten vanwege een opgeblazen motor en in Groot-Brittannië wist hij zich niet te kwalificeren.

Masahiro Hasemi heeft welgeteld één Formule 1-race gereden in 1976. Dit deed hij tijdens de Grand Prix van Japan. Hij was bijna de eerste Japanner die een pole-position zou pakken, maar door een fout kwam hij slechts op plaats tien terecht. Uiteindelijk finishte hij als elfde, maar reed wel de snelste ronde in de race.

Naoki Hattori probeerde in 1991 zich tijdens twee Grands Prix te kwalificeren voor het team van Coloni. Hattori mocht de laatste twee races Pedro Chaves vervangen, maar wist zich in beide races niet eens te kwalificeren.

Kazuyoshi Hoshino heeft ook slechts in twee races meegedaan, maar wel verdeeld over twee seizoenen. In de eerste race wist hij niet te finishen. De tweede race kwam hij als elfde over de streep. Beide races reed de Japanner tijdens de Grand Prix van Japan.

Yuji Ide nam in 2006 deel aan vier Formule 1 races voor het team van Super Aguri, waarna hij wegens tegenvallende prestaties werd vervangen. Het vervangen van de coureur werd door het team op aanraden gedaan van de FIA die een zeer duidelijke mening had over de kwaliteiten van de Japanner.

Taki Inoue reed voor Footwork en Simtek in de Formule 1. Dit deed hij in de jaren 1994 en 1995. Hij beleefde echter weinig lol aan zijn tijd in de Formule 1. Van de 18 races die hij reed, finishte hij slechts 8 keer.

Ukyo Katayama is misschien wel één van de meest bekende Formule 1-coureurs uit Japan. Sinds zijn entree in 1992 reed de coureur 97 Grands Prix, verdeeld over zes jaar. Hij scoorde in het totaal vijf kampioenschapspunten, allen verdiend in 1994 voor Tyrell. De Japanner stond vooral bekend om zijn zelfspot en zijn vrolijke verschijning. Een beroemde uitspraak van hem was: "Er zit meer in deze auto, het enige probleem is mijn rijden!"

Kamui Kobayashi rijdt sinds 2009 in de Formule 1. Hij maakte zijn debuut voor het team van Toyota en rijdt tegenwoordig bij Sauber. Hij mocht bij het Japanse team in de laatste twee races invallen voor de geblesseerde Timo Glock en maakte een dermate sterke indruk dat Sauber hem vastlegde voor dit jaar. Tot op heden is 2010 nog geen goed seizoen voor de Japanner. Hij kende een slechte start, hij viel vier keer uit, maar in de laatste races wist hij constant rond plaats tien te finishen.

Masami Kuwashima is een voormalig Formule 1-coureur uit Japan. Hij reed in 1976 zijn thuisrace voor het team Wolf, maar scoorde hierin geen punten.

Kazuki Nakajima reed van 2007 tot en met 2009 voor het team van Williams in de Formule 1. De Japanner kende een uitstekende start van zijn Formule 1-carrière, maar wist deze lijn niet door te trekken in de daarop volgende races en bleef zodoende steken. Uiteindelijk vergaarde hij tot op heden in zijn Formule 1-loopbaan negen punten. In 2010 tekende Nakajima een contract bij Stefan GP, maar dit team werd niet toegelaten tot de Formule 1 door de FIA.

Satoru Nakajima reed tussen 1987 en 1991 verdienstelijk in de Formule 1. Hij wist in tachtig races zestien punten bij elkaar te sprokkelen en had eenmaal de snelste ronde. Toen hij in de Formule 1 actief werd was hij al 34 jaar en is daarmee één van de oudste Formule 1-debutanten ooit.

Shinji Nakano reed twee seizoenen in de Formule 1. Hij was actief voor Prost en Minardi in 1997 en 1998.

Hideki Noda reed in 1994 drie Grands Prix voor de teams Larrousse en Simtek, maar scoorde in alle races geen punten.

Takuma Sato is misschien wel de bekendste Japanner in de Formule 1. Hij reed van 2002 tot en met 2008 in de Formule 1. Hij vergaarde in het totaal 44 punten, waarvan hij er 34 in 2004 scoorde toen hij voor BAR reed. In 2006 bouwde Aguri Sukuzi en Honda een team, Super Aguri, om hem heen om hem toch nog in de Formule 1 te laten racen nadat hij zijn plek bij BAR had verloren, maar dit project strandde na drie seizoenen in 2008. Hierna hield de coureur het voor gezien in de Formule 1 en vertrok hij richting de Verenigde Staten voor de IndyCars.

Aguri Suzuki nam deel aan 88 Grands Prix, waarbij de derde plaats in 1990 tijdens de Grand Prix van Japan zijn beste prestatie was. Tevens was hij de eigenaar van Super Aguri dat actief was in de Formule 1 tussen 2006 en 2008.

Toshio Suzuki wist pas op latere leeftijd, hij was destijds 38 jaar, een stoeltje te bemachtigen in de Formule 1. In 1993 wist hij met hulp van sponsoren een zitje bij Larrousse te veroveren voor de laatste races van het jaar in Japan en Australië. Hij finishte beide races buiten de top 10.

Toranosuke Takagi reed in de seizoenen 1998 en 1999 in de Formule 1, destijds voor de teams van Tyrrell en Arrows. In deze twee seizoenen deed hij alle 32 races mee, maar hij viel daarin 19 keer uit en werd eenmaal gediskwalificeerd. Zijn hoogste notering was de zevende plaats tijdens de Grand Prix van Australië.

Noritake Takahara reed net als veel van zijn landgenoten ook de Grand Prix van Japan. Hij nam deel aan de eerste twee edities van de Grand Prix van Japan in 1976 en 1977 op het circuit van Fuji. Het eerste jaar werd hij met een geleende Surtees negende, een jaar later viel hij met de Japanse Kojima-auto uit na een crash in de eerste ronde.

Kunimitsu Takahashi reed één race in 1977 met een verouderde privé ingeschreven Tyrrell. Hij werd op het circuit van Fuji negende.

Sakon Yamamoto is al sinds 2005 actief in de Formule 1. Lange tijd is de Japanner actief geweest als testcoureur voor diverse teams, waaronder Jordan en Renault. In 2006 mocht hij voor het eerst plaatsnemen in de cockpit tijdens een race voor Super Aguri. In 2007 kwam hij uit voor het Nederlandse Spyker-team en ook dit jaar is hij actief in de Formule 1, alleen dan voor Hispania Racing F1 Team, waar hij de laatste races van het seizoen mag rijden.