Omzet Wehkamp daalt 17% na invoer retourkosten, wel 14% minder retouren

Klanten sturen veel minder pakketjes terug naar Wehkamp sinds het bedrijf kosten in rekening brengt voor retourzendingen. De maatregel, die vorig jaar werd ingevoerd, resulteerde in een daling van retourzendingen met 14 procent, zo meldde Wehkamp Retail Group donderdag bij de presentatie van zijn jaarcijfers. De omzet daalde daarbij overigens ook meteen met 17 procent.

Net als veel andere webwinkels kampt Wehkamp met een enorme stroom aan retourzendingen. Online shoppers bestellen vaak meer artikelen dan ze willen behouden en sturen ongewenste items terug. Dit retourproces levert veel logistieke en financiële uitdagingen op voor webwinkels, die vaak niet goed weten hoe ze met de retouren moeten omgaan.

In april vorig jaar besloot Wehkamp daarom een bedrag van 50 cent per retourzending in rekening te brengen. Deze maatregel heeft ervoor gezorgd dat klanten voorzichtiger zijn geworden met het terugsturen van producten, tot vreugde van topman Graham Harris. Dit beleid is inmiddels ook ingevoerd bij de dochterbedrijven Kleertjes.com en Union River. Dat mensen ook minder zijn gaan besteden lijkt hem niet uit te maken.

wehkampretour ter illustratie (Foto: Dall-E 3)
(Foto: Dall-E 3)