Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 30

Let's FOK!king Go! Deadpool maakt deze week zijn entree in het Marvel Cinematic Universe, en hij neemt meteen fanfavoriet Wolverine mee in een gezamenlijk avontuur. Maar voor de superheldenvermoeide filmliefhebber is er ook nog het derde deel in de X/Pearl/MaXXXine-trilogie, een boeiend Frans rechtbankdrama, of wellicht een Deense thriller.

Deadpool & Wolverine

Marvel Studios presenteert hun grootste fout tot nu toe: Deadpool & Wolverine. Een energieloze Wade Wilson leeft een saai burgerleven. Zijn dagen als Deadpool, de huurmoordenaar met een flexibel moreel kompas, liggen achter hem. Maar wanneer zijn wereld bedreigd wordt, moet Wade met tegenzin opnieuw zijn pak aantrekken, samen met iemand die nog nog meer tegenzin... tegenzinniger? Het tegenzinnigste persoon? Hij moet een terughoudende Wolverine overtuigen om—Fuck. Synopsissen zijn fucking stom! 

Fremont

“Mensen met herinneringen schrijven het mooist” zegt Donya’s baas, eigenaar van een kneuterig, Californisch familiebedrijf dat gelukskoekjes maakt. Toch wil de Afghaanse Donya niet te veel aan het verleden denken terwijl ze de ene na de andere gelukmakende boodschap in de koekjes stopt. ’s Nachts ligt ze wakker, dromend over een ander leven, met nieuwe herinneringen, maar is ze verzonken in schuldgevoel naar de achterblijvers. In een poging het lot te tarten, stuurt ze een boodschap de wereld in, op zoek naar haar eigen geluk. Fremont is een ingetogen, maar scherp verhaal over menselijke connectie in betoverend zwart-wit met veel warmte en droge humor. Met aandoenlijke rollen voor Golden Globe-winnaar Jeremy Allen White (The Bear, The Iron Claw) en nieuwkomer Anaita Wali Zada. 

MaXXXine

In het Hollywood van de jaren 80 krijgt pornoactrice Maxine Minx eindelijk de kans om door te breken met een serieuze rol. Maar wanneer een geheimzinnige killer jacht maakt op Hollywood sterren, dreigt haar duistere verleden door een spoor van bloed aan het licht te komen. 

Le procès Goldman

Het levensverhaal van de Franse communist, guerrilla en crimineel Pierre Goldman lijkt geknipt voor een biografische film. Regisseur Cédric Kahn beperkte zich tot een reconstructie van de legendarische rechtszaak uit 1976, waarin verbaal vuurwerk voor spektakel zorgt. Tegenover Goldmans verbale geweld stelt Kahn een onnadrukkelijke maar met vaste hand gevoerde regie, waaraan het de rechtbank zelf destijds blijkbaar ontbrak. 

Nightwatch - Demons Are Forever

Geneeskundestudent Emma werkt als nachtwacht op de forensische afdeling. Het is de plek waar haar ouders decennia geleden aan psychopaat Wörmer wisten te ontkomen. Hoewel ze het overleefden, liet het voorval ze hevig getraumatiseerd achter. Emma is daarom op zoek naar antwoorden en wil weten wat er die nacht precies met haar ouders is gebeurd. Ze weet een ontmoeting met Wörmer te regelen, die al die jaren in afgezonderde gevangenschap heeft gezeten. Haar bezoek wakkert echter het moordlustige monster weer in hem aan… 

Head South

In deze vurige coming-of-agekomedie met een venijnig staartje raakt een jongen op een privéschool geobsedeerd door postpunk. Hij doet er alles aan om erbij te horen en zijn draai te vinden, maar met zijn goedbedoelde geouwehoer vervreemt hij zijn echte vrienden van zich. Voor hij het weet ziet hij zich gedwongen om op te treden met een band die (nóg) niet bestaat.

De Middagvrouw

De Joodse zussen Helene en Martha begeven zich in de jaren '20 van de vorige eeuw in het bruisende leven van Berlijn. Terwijl Martha zich verliest in het wilde uitgaansleven, wil Helene geneeskunde studeren en arts worden. Ze werkt als apothekersassistent als ze Karl ontmoet, de liefde van haar leven. Terwijl ze dromen over een toekomst samen, rukt het naziregime op en komt Karl plotseling om het leven. Gebroken van verdriet herpakt Helene zich en ontmoet Wilhelm, die smoorverliefd op haar is. Wilhelm helpt haar wanneer hij achter haar afkomst komt, maar langzaam verandert zijn houding en blijken hun opvattingen sterk te verschillen. Ze krijgen samen een zoon, die Helene grotendeels alleen opvoedt. Het moederschap valt haar zwaar en ook het verloochen van haar afkomst kost haar steeds meer moeite. Wanneer de oorlog ten einde is, neemt ze een rigoureus besluit. Met haar verfilming van Julia Francks besteller brengt de Oostenrijkse filmmaker Barbara Albert (co-producent o.a. van Toni Erdmann en Quo vadis, Aida?) een uiterst emotionele film, over een jonge Duitse vrouw in oorlogstijd die voor onmogelijke dilemma's komt te staan. Mala Emde (Und morgen die ganze Welt) vertolkt dit intrigerende personage en wordt bijgestaan door Thomas Prenn (Große Freiheit) en Max von der Groeben (Hinterland, Lindenberg! Mach dein Ding) als haar geliefden. 

Het Feest van Tante Rita 2 – De Chocobom

In Het Feest van Tante Rita 2 De Chocobom volgen we de avonturen van familie Dubbel. De familie neemt deel aan een chocoladewedstrijd georganiseerd door Ko Bonoca (Rob Kemps). Wanneer er problemen ontstaan in de chocolaterie, worden ze gedwongen te verhuizen naar een camping, waar moeder Chanelle (Edsilia Rombley) het animatieteam leidt en vader Jan (Pim Muda) de keuken runt.