Mobiele Reviews: Week 4

Als er één game is geweest de afgelopen jaren die de manier waarop wij naar RPG's kijken heeft veranderd dan is dat wel Star Wars: Knights of the Old Republic.

En dat is ook in de iPad/iPhone-versie zeker niet anders. De game straalt bij de eerste keer starten gewoon nog steeds de kwaliteit uit waar de game tien jaar geleden zo om geroemd werd. Star Wars: Knights of the Old Republic is een RPG die is ontwikkeld door BioWare en in 2003 uitgebracht door LucasArts. In eerste instantie is het spel uitgekomen voor Xbox en enkele maanden later voor pc.

De game gebruikt de Role Playing Game-regels van Wizards of the Coast zoals we die ook kennen uit Baldur's Gate, Never Winter Nights of het meer recentere Dragon Age. Het verhaal speelt zich 4000 jaar voor de gebeurtenissen in de film Star Wars: Episode IV: A New Hope af en geeft de speler tijdens het spelen diverse keuzes om de richting van de game te bepalen. Wil je alles lief en aardig oplossen, dan krijg je Lightside-punten en als je schijt aan alles hebt en iedereen om zeep helpt, krijg je Darkside-punten. Uiteindelijk bepalen je keuzes ook het lot van je squadmates en het einde van de game.

Grafisch heeft de game een kleine facelift gekregen en benut het de mogelijkheden van de hardware van de iPad goed. Hoewel de textures vrij plat zijn en niet zo levendig overkomen als we tegenwoordig gewend zijn, ziet het er voor een game van tien jaar oud gewoon netjes uit. Het geluid is nog steeds van hoge kwaliteit. Zowel de muziek als geluideffecten komen ook op een iPad goed tot hun recht.

Gameplaytechnisch behoort Star Wars: Knights of the Old Republic nog steeds tot de absolute top, alles is tot in de kleinste details uitgewerkt en toont het eens te meer waartoe BioWare in die tijd tot in staat was. Echter, er is één punt waar deze versie ver in achter blijft en dat zijn simpelweg de controls. Het is inmiddels een veelgehoorde klacht, en niet alleen bij ports van bestaande franchises die geport worden naar een touchscreen-apparaat, maar het werkt gewoon niet goed.

Het is niet zo dat de game onspeelbaar is, integendeel zelfs, maar je mist gewoon de flexibiliteit en functionaliteit die een toetsenbord en muis je kunnen bieden. Snel wisselen tussen personages met een druk op de knop is er niet meer bij. Zo is ook het lopen en om je heen kijken naar vijanden in deze versie lastig. Als je je bijvoorbeeld wilt omdraaien, moet je wel twee tot drie keer vegen om de camera 180 graden te draaien.

Star Wars: Knights of the Old Republic is en blijft een geweldige game en hoewel de besturing niet geweldig is, is het een bijzondere ervaring en is het een game die geen enkele Start Wars- of RPG-fan mag missen. Heb je de game dus nog nooit gespeeld dan is dit een uitgewezen moment om hem te downloaden en tijdens je vakantie te spelen. Let er wel op dat je weinig zon zult gaan zien want je blijft maar doorspelen en voor je het weet is je vakantie voorbij en heb je alleen maar binnen gezeten.

Prijs: € 9,99
Momenteel alleen beschikbaar op iPad

Geschreven door: SolidDS