CD: Device - Device

Nadat Disturbed eind 2011 aan een sabbatical begon, besloot zanger David Draiman dat het tijd werd om zich op een nieuw muzikaal project te gaan richten. Inmiddels zijn we zo'n anderhalf jaar verder en is het debuutalbum van Draiman's nieuwe industrial metalband Device een feit.

Device - Device

Het idee voor Device ontstond nadat Draiman een ontmoeting had met Geno Lenardo, de voormalige gitarist van de band Filter. Lenardo was bezig met de soundtrack voor de film Underworld: Awakening en vroeg Draiman of hij een vocale bijdrage wilde leveren aan één van de tracks. Het zou het begin zijn van een vruchtbare samenwerking. Draiman liep al een tijd rond met het idee van een project waarin hij metal wou combineren met elektronische muziek. In een tijd dat velen voor een crossover met het populaire dubstep zouden kiezen, koos de eigenzinnige zanger echter voor industrial metal in de stijl van bijvoorbeeld Nine Inch Nails of Ministry.

Op het ijzersterke titelloze debuut van Device treffen we tien beukende tracks aan. Het album opent met 'You Think You Know', industrial metal gecombineerd met ouderwetse hardrock a la Deep Purple, een nummer dat meteen de toon voor dit verrassende album neerzet. 'Penance' opent met een zware basloop over een bedje van scheurende gitaarriffs en dreigende drumpartijen. Ouderwetse industrial metal zoals de liefhebbers van het genre het zo graag horen. Met 'Vilify' mochten we eerder al kennismaken, als digitaal voorproefje voor het debuutalbum van Device. Na de indrukwekkende single, die zelfs de top 10 in Amerika bereikte, is het tijd voor het eerste rustpunt op Device.

'Close My Eyes Forever' is een cover van het duet van Lita Ford en Ozzy Osbourne. 'Close My Eyes Forever' is het eerste nummer op de cd waarop we een fraaie gastbijdrage horen. Lita's plaats is namelijk overgenomen door Lzzy Hale, zangeres van de hardrockband Halestorm, die zeker niet onderdoet voor de voormalige gitariste van The Runaways. Ook voor 'Out of Line' maakt Device gebruik van een tweetal verrassende gastmuzikanten. Zo horen we het vertrouwde stemgeluid van Serj Tankian (System of a Down) en mag Terry "Geezer" Butler de bassnaren beroeren. Het spooky intro van 'Hunted' doet even vermoeden dat de band dan toch de knieval heeft gemaakt voor een dubstep-achtig nummer. Het nummer doet wel wat aan het recentere werk van KoRn denken, maar gaat toch gaandeweg meer de industrial kant op.

'Opinion' opent meteen met het zeer herkenbare gitaarwerk van Tom Morello, de gitarist van Rage Against the Machine. Na 'Opinion' is het tijd voor een track dat qua titel ook een Ministry-nummer had kunnen zijn. 'War of Lies' laat een geweldige mix van elektronische muziek met harde metalriffs en bijbehorende melodieuze zang horen. Op 'Haze' horen we vervolgens een vocale bijdrage van Avenged Sevenfold-zanger M. Shadows. Na 'Haze' is het alweer tijd voor het laatste nummer van de cd, waarbij Draiman nog een stevige troef in handen heeft. Op 'Through It All' horen we de stem van niemand minder dan Glenn Hughes. Nee, niet de biker van Village People, maar de legendarische voorman van onder meer Deep Purple en Black Sabbath. Ouderwets schurende rock, maar dan wel in een hedendaags jasje.

Device

Met het album Device hebben Draiman en Lenardo een zeer evenwichtig debuut gemaakt waarop geen zwak moment te vinden is. Liefhebbers van industrial en zware metal kunnen zich gerust eens gaan wagen aan dit album, dat in huize dekatophetspek al dagenlang op de repeat staat.