Darksiders II

In Darksiders ontketende Apocalypsruiter War een oorlog tussen Hemel en Hel door te vroeg naar de Aarde te rijden. De mensheid ging verloren en War was de schuldige. Maar na oorlog komt de dood en die is 'not amused'.

Darksiders IIIn Darksiders II spelen we met het personage Death, een broeder van War en één van de vier Apocalypsruiters. Death gelooft heilig in de onschuld van zijn broeder en begint zijn queeste met de zoektocht naar de boom des levens. Hier wil de ruiter de mensheid herstellen en de onschuld van zijn broeder bewijzen.

Het verhaal van Death loopt gelijktijdig met die van zijn broeder War maar het is niet continu War dit en War dat. Nee, Death heeft een eigen verhaal en alhoewel War daar deel van uitmaakt, komt Death gedurende het verhaal ook voor eigen problemen te staan die niks met War te maken hebben.

Anders dan eerst
Er zijn enkele dingen die je opvallen aan Darksiders II als je voor het eerst gaat spelen. Grafisch gezien ziet de game er beter uit maar het heeft wel diezelfde stijl als zijn voorganger behouden. Daarnaast merk je dat het hoofdpersonage, Death, een stuk vloeiender, soepeler en behendiger speelt.

Darksiders

Death kan namelijk makkelijker grote hoogtes beklimmen en langs muren rennen om over putten, gaten en andere gevaartes heen te komen. De ontwikkelaar van het spel heeft op een 'natuurlijke' manier gekozen om duidelijk te maken wat Death allemaal kan doen in zijn omgeving. In veel games gaan dingen oplichten of is de nadruk zo duidelijk aanwezig dat je iets kunt gebruiken en dat is in Darksiders II niet. In Darksiders II zie je bijvoorbeeld lichte slijtageplekken langs de muur lopen waar Death langs kan rennen. Death kan daarnaast alleen aan bepaalde houten balken hangen en die houten balken passen gewoon goed in de omgeving maar geven je wel een herkenning van dat je er iets mee kunt doen.

De omgeving en wat Death ermee kan doen is erg belangrijk in Darksiders II. In het eerste deel stond het vechten op de centrale plek en vielen de puzzels en de omgevingen er een beetje buiten. In deel twee is dit meer in balans en je hebt delen waarbij je weinig vecht en juist meer bezig bent met de omgeving te verkennen en puzzels op te lossen.

Deze puzzels komen in verschillende vormen en worden, naarmate het spel vordert en Death meer vaardigheden krijgt, moeilijker en ingewikkelder. Waar je in het begin bijvoorbeeld een bal van A naar B moet rollen en ondertussen de juiste poortjes moet openen, ben je later in het spel bezig met geesten, klonen, beelden en bommen... en dat tegelijkertijd.

DarksidersWapens naar keuze
Dat Death snel en behendig is merk je ook in gevechten. Je begint het spel met twee kleinere zeisen die je in verschillende combinaties kunt laten rondzwaaien. Al snel vind je een secundair wapen dat je ook kunt gebruiken. Denk hierbij aan grote bijlen, hamers, zwaarden of de kleinere maar snellere handschoenen.

Death zijn hoofdwapens zijn altijd zijn twee zeisen. Zijn secundaire wapen kun je zelf bepalen en het kan dus ook zo zijn dat het secundaire wapen beter is om mee te spelen. Het hangt namelijk allemaal van de statistieken af. Aan Darksiders II is namelijk een licht RPG-element toegevoegd van statistieken en de invloed van de uitrusting op deze statistieken.

Zo kunnen je zeisen een schade aanrichten van 80-90 punten maar richt de hamer een schade aan van 120-130 punten. Maar de hamer is langzamer dus kun je in de statistieken bekijken hoeveel schade je met welk wapen je ongeveer per seconde aanricht. Daarnaast kunnen wapens ook andere aspecten hebben die belangrijk zijn, zoals de kans op een critical hit of vuurschade naast je normale schade.

Al deze statistieken zijn te bekijken in het menu waar je ook de uitrusting kunt beheren. Naast wapens heb je ook onder andere schoenen, handschoenen, schouderstukken en talismannen die je statistieken verbeteren. Al deze uitrustingen krijg je door monsters te doden, schatkisten te openen of te kopen bij handelaren. Alhoewel het kopen bij handelaren niet echt nodig is, want je vindt meer dan genoeg uitrusting door gewoon te spelen.

Darksiders
Een nadeel dat ik van Darksiders vond was dat je weinig merkte van enige progressie die je personage maakte. In Darksiders II is dit veel beter gedaan en naast een betere uitrusting merk je dit ook aan de vaardigheden die Death kan leren als hij een level verkrijgt. Je krijgt per level namelijk een punt dat je in een vaardigheid kunt stoppen. Je kunt Death drie paden laten bewandelen, één gefocust op het vechten met wapens en vaardigheden die daar dus in helpen. De ander is er eentje waarbij je jouw krachten gebruikt om raven of andere wezens op te roepen die jou komen helpen. De laatste is een combinatie van de twee en met al deze vaardigheden kun je Death dus een persoonlijk tintje geven aan de speelstijl die jij wil.

Oppermachtig
In Darksiders merkte je echt dat de balans tussen vechten, verkennen en puzzels oplossen redelijk verstoord was. Ondanks dat was het eerste deel een zeer goede game en deel twee gaat hier een stapje overheen. Er is meer aandacht besteed aan de omgevingen en daar zul je er veel verschillende van gaan zien die er allemaal prachtig en sfeervol uitzien.

Daarnaast is er ook veel tijd besteed aan de soundtrack van het spel. Op het moment dat je één van de grotere eindbazen gaat bevechten en je hoort duidelijk de soundtrack door je speakers knallen, dan heb je het gevoel oppermachtig te zijn. Helaas zijn de eindbazen niet echt heel erg moeilijk te verslaan en bieden ze op een normale moeilijkheidsgraad niet heel veel uitdaging.

Darksiders

Darksiders II heeft trouwens een fascinatie met het getal drie. Vraag me niet waarom want daar ben ik nog niet achter maar veel queesten vragen je om drie voorwerpen te halen, drie personages te doden of drie kerkers te verkennen. Op zich stoort het niet want elke ruimte, elk personage of elk voorwerp is anders waardoor het spelen ook anders is. Maar de drie lijkt wel continu terug te komen.

Opgelet
Op het internet gaan redelijk wat klachten over de pc-versie van Darksiders II. Zo lees ik over grafische problemen, veel bugs en geen mogelijkheden tot instellen van dit en dat. Ik heb het spel op de PS3 gespeeld en kan voor dat platform aangeven dat de game er goed uitziet en de bugs minimaal zijn. Het ergste wat ik tot nu heb meegemaakt was dat een in-game filmpje was afgelopen maar één van de animaties was blijven hangen waardoor ik niet verder kon. Terug naar het laatste checkpoint, vlak voor het filmpje, en alles werkte weer normaal. De consoleversie lijkt dus niet dezelfde bugs als de pc-versie te bevatten en de ontwikkelaar is al bezig met een patch voor de pc-versie.

Darksiders II is een episch avontuur met snelle actie, prachtige omgevingen, gevarieerde puzzels en een verhaal dat dieper ingaat op de gebeurtenissen van het eerste deel zonder zijn eigen identiteit te verliezen. De game is duidelijk op meerdere punten verbeterd dan het eerste deel en de balans tussen verschillende aspecten is ook verbeterd. Waar de dood normaal iets is om te vrezen, is het nu iets wat ik omhels en met plezier naar kijk en mee speel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ RPG-elementen - Iets te makkelijke eindbazen 9
+ Soundtrack