Love

De ruimte, het blijft een interessant onderwerp. Nog steeds zijn we er niet over uit wat voor vreemde dingen er allemaal gebeuren. Zwarte gaten, ruimteafval, meteorieten, etc. Voor een astronaut is het contact met de aarde ook een van de belangrijkste dingen die er op dat moment zijn. Wat gebeurt er als dat belangrijke contact ineens stopt? Dat beleeft astronaut Lee Miller (Gunner Wright, J. Edgar) in de film Love.

Nadat astronaut Lee Miller het contact met de Aarde verloren heeft, komt hij met z'n International Space Station alleen in een baan vast te zitten. De tijd gaat voorbij en de systemen die hem in leven moeten houden laten het steeds meer afweten. Toch probeert Lee zich staande te houden en eenvoudigweg te overleven. Zijn wereld is een claustrofobisch en eenzaam bestaan, tot hij aan boord een vreemde ontdekking doet…

In de eerste (ongeveer) twintig minuten word je letterlijk van je stoel geblazen. Prachtige slow-motion beelden worden afgewisseld met een zeer sterke soundtrack van Angels & Airwaves (rock-supergroep met Blink182-zanger Tom DeLonge). Aan boord van het ruimteschip vindt Lee een eeuwenoud dagboek uit de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog en om de tijd te doden beeldt Lee zich in dat hij in de oorlog zit. Verschillende actiescènes uit de burgeroorlog worden afgewisseld met beelden uit het ruimteschip. Kortom, de toon is gezet.

Er kan niets meer misgaan. Zou je denken. Want in de overige 60 minuten blijft er niets meer van die filmschoonheid over. Het is niet meer interessant, het tempo is enorm traag en er gebeurt helemaal niets. We zien Lee alleen maar ijsberen in zijn ruimteschip en hij probeert om contact te zoeken, maar tevergeefs. De prachtige beelden uit het eerste deel worden ineens erg schaars en zijn nog de enige lichtpuntjes in het saaie en trage tweede deel.

De blu-rayversie biedt, zoals verwacht, een prachtige kwaliteit en dat komt zeer goed naar voren in de slow-motionscènes en de beelden van de aarde vanuit het ruimteschip. Het kopen van de blu-ray voor de kwaliteit is dan ook een aanrader, maar voor de film hoef je het niet te doen. De eerste twintig minuten zijn werkelijk waar prachtig, maar daarna stort het als een kaartenhuis in elkaar. Gewoon gelul in de ruimte.

Extra's

Fantastic Fest - Red carpet interviews (1:16)
Een interview met regisseur William Eubank en hoofdrolspeler Gunner Wright op het filmfestival Fantastic Fest over de film. Helaas duurt de extra net iets meer dan een minuut en zou je eigenlijk wel meer willen weten over het verhaal en de opnames. Teleurstellend.

Daarnaast staan er nog wat verwijderde scènes op, videoclips van een aantal nummers van Angels & Airwaves en is het mogelijk om de bioscooptrailer te bekijken.