Kinect Star Wars

Exclusief voor Xbox 360.

Star Wars is sinds de allereerste film in 1977 een begrip. Met zes films en meer computerspellen dan een mens vingers heeft lijkt de serie geen einde te hebben. Microsoft Studios en Lucas Arts doen nog een spreekwoordelijke duit in het zakje en brengen met Kinect Star Wars een heel nieuwe ervaring in de Star Wars-videospellenfranchise. Is deze controllerloze ervaring een waardige aanvulling op de serie?

You must start as a padawan
Kinect Star Wars kent een hoofdverhaallijn die in het spel Jedi-lot wordt genoemd. Hierin speel je een beginnende Jedi-leerling die de opleiding tot Jedi-ridder volgt op de Wookie-wereld Kashyyyk. Hier begin je met een basistraining, waarbij je als speler de bewegingen leert die je nodig hebt in de gameplay. Je hebt de keuze uit een aantal personages, waarbij het ras het enige verschil lijkt te zijn. Tijdens de trainingsperiode raak je verwikkeld in een strijd met de Trandoshians en gaat je standaardtraining over in een echte strijd. Door gebruik te maken van de force met je linkerhand en je lichtzwaard met je rechterhand baan je jezelf al schoppend en hakkend een weg door de verhaallijn heen.

Het verhaal in het spel is duidelijk verwant aan het verhaal van de laatste drie films, of moet ik zeggen de eerste episodes. Je strijdt tegen de Trandoshians en het handelsgilde en komt aan het eind zelfs nog een aantal Sith-lords tegen. Voor de echte Star Wars-fans zit het spel vol leuke verwijzingen, ook naar de eerste drie films. Zo kom je onder andere in de beroemde scène terecht uit de derde film, Return of the Jedi, waar jouw personage net als Luke Skywalker over een plank moet lopen boven de Sarlaac-pit. Met ook nog eens het meespelen van Yoda, Mace Windu en Obi Wan Kenobi aan de zijlijn van het verhaal weten de makers de sfeer van Star Wars heel goed neer te zetten.

De verhaallijn van Jedi-lot duurt zo’n zes uur. Dit is op zich voor een singleplayerverhaal niet heel lang, maar voor een Kinect-spel lijkt het een prima lengte. Het verhaal is zeker vermakelijk en houdt je een redelijke tijd bezig. De bewegingen lijken niet altijd even goed te reageren, waardoor je soms vast lijkt te komen zitten in het geheel. Het is bij mij dan ook meerdere keren voorgekomen dat ik een bepaald stuk vijf tot tien keer heb moeten overdoen voordat ik verder kon in het verhaal.

Dance like a Jedi
Naast het hoofdverhaal zitten er een aantal minigames in Kinect Star Wars. Zo zit er onder andere een dansminigame in. Deze vindt plaats in de setting van de schuilplaats van Jabba the Hutt. Hierbij moet je een aantal Jedi-dansmoves uitvoeren op bekende liedjes. Een leuk extraatje hierbij is dat de meeste nummers een aan Star Wars aangepaste tekst hebben. Zo dans je op het lied Hollagram Girl, wat een andere tekst is op Hollaback Girl van Gwen Stefani.

De dansbattles zijn een heel leuk onderdeel van het spel. Hoe beter je danst, hoe meer sterren je krijgt. Bij een bepaalde hoeveelheid sterren kun je weer nieuwe liedjes vrijspelen. Een nadeel van de minigame is, dat er maar een beperkt aantal bewegingen in zitten die telkens terugkomen. Dit maakt het wel overzichtelijk en makkelijker om een hogere score te houden, maar het zorgt ook wel voor een zeker 'been there, done that'-gevoel na een tijdje.

Stadje verwoesten
Een tweede minigame is Rancor-verwoesting. Hierin ben je een losgeslagen Rancor en moet je zo veel mogelijk schade aanrichten in een dorpje. De simpelheid van deze minigame maakt hem juist zo leuk. Je kunt mensen oppakken om deze vervolgens of tegen een gebouw aan te gooien, of om ze op te eten waardoor je je gezondheid aanvult. Vooral het nutteloze door gebouwen heen lopen geeft een gevoel van vermakelijke zinloosheid.

Alles voor de snelheid
De laatste minigame is het podracen. Je hebt hierbij de keuze uit verschillende schepen en racers, elk met hun plus- en minpunten voor wat betreft snelheid en bestuurbaarheid. Er zijn een aantal verschillende banen waar je over kunt racen. Alle banen zijn weer bekende plaatsen uit het Star Wars-universum. Je racet in één, twee of drie rondes over een baan, waarbij je zelf de hoeveelheid kunt kiezen.

Persoonlijk vind ik deze minigame het minst van alledrie uit de verf komen. De besturing voelt niet lekker aan en reageert niet zoals je zou verwachten. Daarbij moet je om gas te geven je armen naar voren houden. Dit zorgt ervoor dat je na één ronde al redelijk last krijgt van je armen en de tweede en/of derde ronde meer een uitputtingslag wordt dan een leuk spel dat je aan het spelen bent. Daarnaast kun je niet kiezen voor zijpaden in het veld, maar stuurt het spel je pod automatisch over de voorgeprogrammeerde weg. Je moet sturen om langs obstakels te rijden, maar je hebt snel het gevoel dat wanneer je niets doet, je ook wel aan het eind komt.

Duelleren voor je leven
Een laatste onderdeel in Kinect Star Wars is de optie Beslissende Duels. Hierbij kun je de tussen- en eindgevechten van jedi-lot los naspelen. Hoe sneller je de tegenstander verslaat, hoe hoger de rang is die je aan het eind van het gevecht krijgt. Als je rang hoog genoeg is kun je nieuwe tegenstanders vrijspelen, zoals onder anderen Count Dooku en Darth Vader. Met name doordat deze twee niet in de rest van het spel zitten krijg je een bepaalde drive om ze vrij te spelen, puur voor de ervaring om tegen deze twee grote Sith-lords uit Star Wars te kunnen vechten. Voor het spel zelf hoef je het niet te doen. Dit bestaat uit drie of vier aanvallen afweren en daarna je tegenstander aanvallen. Er is geen uitbreiding in de gameplay anders dan dat de nieuwe tegenstanders ietsje moeilijker te verslaan zijn.

Kinect Star Wars heeft mij met een heel dubbel gevoel achtergelaten. Als Star Wars-fan is het een geweldig leuk spel. De sfeer wordt goed neergezet en de verwijzingen naar de films maken het erg vermakelijk om te spelen. Voor de echte hardcore gamers biedt het spel weinig tot niets. De gameplay is erg simpel en de verhaallijn is erg kort. Doordat het spel alleen gebruikmaakt van Kinect zijn de controls erg eenvoudig gehouden, waardoor je geen echt goede game-ervaring krijgt. Het spel dingt absoluut mee naar de titel Game of the Year voor fans van zowel Kinect-games als Star Wars, maar ik ben toch bang dat deze doelgroep erg klein is. Voor de rest van de gamers zal Kinect Star Wars niet brengen wat je van een goede game verwacht. Zoals een oud spreekwoord zegt, het is vlees noch vis.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Prima Star Wars-sfeer - Weinig uitdagende gameplay 6
+ Vermakelijke gameplay - Slecht reagerende controls