LEGO Harry Potter: Jaren 5-7

LHP
Gespeeld op de DS, ook beschikbaar voor 3DS, Wii, PS3, Xbox 360, pc, PSP en PS Vita

LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 is de laatste game in de LEGO Harry Potter-serie die het verhaal van de bebrilde tovenaarsleerling vertelt. Wordt de game op een magische wijze afgesloten of faalt de spreuk en zien we geen sprankje magie.

Ik ben redelijk bekend met de gehele Harry Potter-franchise. Ik heb de boeken gelezen en de films bekeken en toen ik de DS-versie van LEGO Harry Potter Jaren 5-7 binnen kreeg kon mijn geluk niet meer op. LEGO en Harry Potter samen, een combinatie die niet kan mislukken toch?

Herhaling en simpelheid
LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 begint bij het vijfde boek en alhoewel de omgevingen overeenkomen met de films, mis je toch een verhaal in het spel zelf. Er is geen uitleg waarom je op die locatie bent of waarom je juist dit moet doen. Mensen die onbekend zijn met Harry Potter zullen daardoor helemaal niks snappen van het verhaal en de bedoelingen in de levels.

Daarnaast is er ook compleet geen uitleg van wat er van je verwacht wordt in een level. De moeilijkheidsgraad is vrijwel niet aanwezig waardoor je wel makkelijk zelf kunt uitzoeken wat je moet doen. Aan de ene kant is dit goed want je loopt niet zo snel vast maar aan de andere kant, er is totaal geen uitdaging.

LHPLHP

Levels zijn daarnaast ook verschrikkelijk repetitief. Je begint een level en om deze uit te spelen moet je een aantal handelingen uitvoeren. Deze handelingen zijn voornamelijk alleen maar op A drukken als de game aangeeft wanneer je op A moet drukken. Af en toe kom je een kleine puzzel tegen die je moet oplossen maar deze zijn van zo'n simpele aard dat je er niet eens over hoeft na te denken, want het is negen van de tien keer niets meer dan een herhaling van wat je voorgedaan wordt.

Elk personage dat je tegenkomt en waarmee je mag spelen kan spreuken doen, maar je mist de vrijheid om deze spreuken te doen. Zo kunnen enkele personages een spreuk om dingen te laten zweven. Helaas gebruik je de spreuk alleen als de game aangeeft dat je iets moet doen, en dan is het helaas niets meer dan de A ingedrukt houden. Er is geen vrijheid om zelf te spelen met een spreuk en voorwerpen te laten zweven of dergelijke.

Verzamelaarwoede
Later in het spel worden er wel enkele nieuwe toevoegingen gedaan waardoor de mogelijkheden iets uitgebreider worden. Helaas kunnen deze nieuwe toevoegingen de sleur niet doorbreken en maakt het allemaal zelfs nog iets erger.

Zo kun je op een gegeven moment een duel hebben met andere tovenaars. Het principe is heel simpel, je staat tegenover elkaar en door naar links of rechts te richten en A in te drukken doe je een aanvalsspreuk. Druk je op B dan weerkaats je de spreuk van je vijand. Helaas is er geen echte keuze uit spreuken en door gewoon heel snel op A te bashen blijf je spreuken naar je tegenstander afvuren die af en toe niet kan verweren totdat je hem verslagen hebt. Rondlopen, schuilen of tactisch gebruik van spreuken is allemaal niet mogelijk.

LHPLHP

Door het spel te spelen en het verhaal te volgen kun je bepaalde dingen verzamelen. Elk level bevat bijvoorbeeld een rood LEGO-blokje of enkele tovenaarshoeden. Om zo'n voorwerp te verkrijgen heb je soms een bepaald personage nodig. Deze speel je later in het spel vrij waardoor je later weer terug kunt komen met dat personage om die beloning vrij te spelen. Al deze verzamelaarsobjecten hebben geen invloed op het verhaal of de mogelijkheden in het spel. Echt een drang om alle levels opnieuw na te lopen met verschillende personages was er dus ook niet.

LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 is een simpele, niet uitdagende game. De game is gericht op zevenjarigen en alhoewel zij misschien minder ervaren zijn met games verwacht ik dat deze game ook voor hen niet uitdagend genoeg is. Harry Potter draait om magie en helaas mist deze game dat. De tussenfilmpjes met de LEGO-poppetjes maakt weinig goed ondanks dat ze erg leuk zijn en een glimlach op mijn gezicht toveren.

Cijfer
+ Filmpjes
- Herhaling