Concert: Freeze Festival 2011

Afgelopen zaterdag werd voor de vijftiende keer het Freeze Festival georganiseerd in de stadsschouwburg de Harmonie in Leeuwarden. Op het staalkaartfestival van de Friese popmuziek werd een zeer gevarieerd programma aangeboden, aangevuld met een aantal grote namen uit binnen- en buitenland. Vooral Triggerfinger en het Fryske Cash revue zorgden dat de voorverkoop al ongekende hoogte bereikte en bij aanvang was het festival, op een paar honderd kaartjes na, uitverkocht.

Freeze Flyer

Het Freeze Festival wordt elk jaar door stichting Friesland Pop georganiseerd. Op een vijftal podia werd een zeer gevarieerd programma aangeboden waarbij voor elke muziekliefhebber wel iets te vinden was. Het nadeel van zoveel podia is dat diverse concerten tegelijkertijd plaatsvinden en zodoende moest er zo nu en dan een pijnlijke keuze worden gemaakt. De avond begon met de Fryske Cash revue in de Friesland Bank zaal van de schouwburg. Een bonte stoet aan bekende artiesten uit Friesland lieten hun Friestalige bewerking van diverse bekende en minder bekende songs van de 'man in black' horen. Toen initiatiefnemers Jacco de Boer en Klaas Land een jaar geleden aan het Cash-project begonnen hadden ze vast niet kunnen vermoeden dat het zo groots uit zou pakken. Nadat de revue al te zien was geweest in Sneek, Drogeham, Zwaagwesteinde, Stavoren en Franeker was het de beurt aan de Friese hoofdstad om als laatste te kunnen genieten van artiesten zoals Highway 54, Baldrs Draumar en de Friese ongekroonde koning van de rock-'n-roll, Rocking Ronnie Pietersma, die samen met zijn 'sletten' een mooie draai aan het oeuvre van Cash gaven.

Fryske Cash 01
Hendrik Warringa (foto: Herman de Bruine)

Na een uur Fryske Cash verkaste Dekatophetspek naar de Aegon-zaal waar the Monolithic Monsters inmiddels aan haar set was begonnen. Vunzige ranzige rock n roll die regelrecht uit de diepten van de hel lijkt te komen. Het trio, met gitarist Leo de Blauw, laat duidelijk horen dat psychobilly nog lang niet uitgestorven is. Met titels als 'Flesh Eating Bacteria', het o-zo-romantische 'I Fuck On the First Date' en 'Wizard of Gore' maakt het drietal muziek in de stijl van bands zoals Demented Are Go, Mad Sin en the Cramps. Het mooie van de Aegon-zaal is dat er twee podia waren. Zo kon de ene band haar optreden doen terwijl de volgende band haar apparatuur op kon bouwen. Nadat the Monolithic Monsters een tweetal gitaarversterkers had gemold en hun laatste nummer ten gehore had gebracht was het tijd voor het Leeuwarder duo BlackboxRed. BlackboxRed is een duo wat nogal eens wordt vergeleken met de Engelse Blood Red Shoes. Zangeres/gitarist/toetsenist Eva van Netten en drummer Stefan Woudstra stonden afgelopen juli nog op het Wickerman Festival in Schotland (samen met Feeder, Echo & The Bunnymen, The Coral en The Pigeon Detectives) en lieten ook op Freeze zien een prima festivalband te zijn. 

Freeze - Rocking Ronnie Pietersma (geschaalde kopie)
De ongekroonde koning van de rockabilly Rocking Ronnie Pietersma. (foto: Herman de Bruine)

Na BlackboxRed was het even rennen naar de volgende zaal. Op het podium in de Friesland Zorgverzekeraar-zaal stond de band die voor mij de verrassing van de avond was. Herder is een stonerrockband uit Groningen die bestaat uit leden van Aborted, Omission, Urfaust, Rush 'n Attack, Dr. Doom en The Devil's Blood. Mede door de aanwezigheid van drie gitaristen ontstaat er een muur van geluid die over je heen dendert als een doorgedraaide stier. Er zijn maar weinig bands in Nederland die aan het geweld van Herder, vernoemd naar het gelijknamige zakmes, kunnen tippen. Om een vergelijking te maken zou je moeten denken aan bands zoals Electric Wizard. Na Herder toog ik terug naar de Aegon-zaal alwaar het uit Edinburgh afkomstige Capitals aan het einde van haar set was gekomen. De volgende band was het uit België komende bandje Wallace Vanborn. In januari van dit jaar stond het trio al in de voormalige Blokhuispoortgevangenis in Leeuwarden bij Podium Asteriks en liet daar zoveel indruk achter dat men de band meteen boekte voor het Freeze Festival. Een goeie keuze. Ondanks het feit dat de groep tegelijkertijd met Triggerfinger optrad was de zaal toch nog behoorlijk gevuld. Het drietal uit Gent stond al op menig Belgisch festival en ook op Freeze liet de band zien toe te zijn aan het grote werk. Op een niet inslaand mopje over de wallen na werd er een strakke set neergezet waarin duidelijk invloeden te horen waren van bands zoals Queens of the Stone Age, The Black Keys en Soulwax.

Na Wallace Vanborn stond er weer een topper van Friese bodem op het programma. Het Jan-Kobus Drum en Bas Ensemble is een bandje opgericht door voormalige bandleden van onder meer Kobus Gaat Naar Appelscha en the Pin Baskets. Eric Ennema heeft het basgitaar bespelen nog lang niet verleerd en ook Jan-Kobus Seunnega grossiert in de mooiste Nederlandstalige teksten sinds Boudewijn de Groot. Een erg fijne band waarvan ik hoop dat ze snel met iets op cd of lp verschijnen. In de FZ-zaal stond inmiddels de zogenaamde hoofdact Darkane op het podium. Darkane zal vast een erg leuke band zijn maar het geluid was dermate slecht dat Dekatophetspek zich snel genoodzaakt zag om naar de foyer te verkassen. Daar was het een stuk aangenamer verpozen. Onder aanstekelijke skaklanken stond een fijn gevulde zaal te genieten van de band die dit jaar al een aantal popprijzen in beslag nam (Kleine Prijs van Fryslân en Rooie Oortjes). Mr. Wallace is een heerlijke skaband in de traditie van de Two Tone bands uit de jaren tachtig gemixt met de originele blue beat uit Jamaica. En dan heb ik het nog niet eens over zangeres Renske de Boer wiens aanwezigheid een streling voor oog en oor is.

Freeze - Monolithic Monsters
Monolithic Monsters. (foto: Herman de Bruine)

Na Mr. Wallace was het tijd voor een rookpauze. In de rookruimte van de Harmonie was een collectief van Friese deejays die de rokende medemens voorzag van een flinke lading stampende beats onder de noemer 8-Bit TV. BV Roderick, Spacewuppy, Generaal Digitaal en Minizz zijn stuk voor stuk namen die in de Friese dansscene geen onbekenden meer zijn. Neem daarbij de hypnotiserende projecties van Dr. Chill en je kunt je wellicht voorstellen dat zelfs niet-rokers vrijwillig de rookruimte ingingen om te genieten van de technoklanken. Het was inmiddels al na één uur 's nachts en in de foyer was een band aangeschoven die inmiddels een grote naam is geworden in de Nederlandse muziekscene: Daily Bread. Daily Bread is sinds kort een kwartet en toetsenist Atser Damsma heeft een deel van de taken van zangeres Kimberley overgenomen. Daily Bread maakt nog steeds muziek onder de noemer Sexy Garage Dance en blijkt ook één van de publiekslievelingen te zijn, afgaande op de stevig gevulde foyer van de Leeuwarder schouwburg. Naast veel werk van hun album 'Well, You’re Not Invited' speelde de groep ook een aantal nieuwe nummers. Hopelijk kunnen we een aantal van deze nummers terughoren als begin volgend jaar het tweede album van de groep op Excelsior Records verschijnt.

Freeze - Mr. Wallace
Zangeres Renske de Boer van Mr. Wallace. (foto: Herman de Bruine)

Na Daily Bread stond de batterij van Dekatophetspek behoorlijk in het rood. Al met al was het een zeer geslaagd festival geworden met zo'n 2500 bezoekers. Voor de eerste keer in vijftien jaar was het festival totaal uitverkocht en zal de geschiedenisboeken ingaan als het jaar van Triggerfinger en de Fryske Cash revue. Daarnaast wil ik nog extra complimenten uitdelen aan de vrijwilligers en de mensen van Friesland Pop die voor de mooie aankleding van de zaal zorgden en het tot een zeer geslaagd geheel maakten. Enige domper van het Freeze festival was dat één of ander onwaardig stuk mens het nodig vond om de portemonnee van Dj Kypski te jatten uit de kleedkamer. Het zal mij benieuwen hoe de organisatie dit festival volgend jaar wil evenaren. Ik heb er nu al zin in.