Film: The Lincoln Lawyer

Mick Haller is een succesvolle defense attorney, een advocaat die verdachten verdedigt. Hij doet zaken vanuit zijn Lincoln Town Car, die hij zijn kantoor noemt en alles vergaat hem goed. In The Lincoln Lawyer zien we hem een paar zaken afhandelen wanneer een nieuwe cliënt op zijn pad komt: Louis Roulet. Een rijke playboy die beweert valselijk beschuldigd te zijn van verkrachting, mishandeling en een poging tot moord. Kat in het bakkie voor Haller, die denkt dat de situatie heel simpel is. Niets is echter minder waar.

Ryan Phillipe, die Louis Roulet speelt, gaf onlangs in een interview al aan dat The Lincoln Lawyer een 'andere kant van Los Angeles toont'. En het is inderdaad zo dat regisseur Brad Furman de stad niet op z'n mooist weergeeft. Dat is passend, want het verhaal laat een aantal criminelen en niet geheel brave personen uit het juridische wereldje passeren. Een flitsend, jet-set LA had daar niet bij gepast. Maar meer nog dan de stad, geeft het een beeld van rechtspraak in een wereld waarbij geen van de betrokken partijen geheel aan de goede of slechte kant staat.

Roulet ontmoet Haller (Matthew McConaughey) voor het eerst in een politiecel voordat zijn borgtocht wordt vastgesteld en legt later aan hem uit hoe de situatie ervoor staat: hij ontmoette een meisje in een bar en sprak met haar bij haar thuis af. Daar aangekomen werd hij knock-out geslagen en er vervolgens ingeluisd. In stijlvolle flashbacks kijken we mee naar Roulets verhaal, alsmede naar andere vertellingen van andere criminelen die al dan niet iets met Roulets zaak te maken hebben.

The Lincoln Lawyer komt eigenlijk heel rustig op gang. Het leventje van Haller is goed en ook Roulet, vrij op borgtocht, lijkt niets te vrezen te hebben. We leren Hallers ex-vrouw (Marisa Tomei) kennen, die in dezelfde business zit maar voor het andere team speelt. Haller heeft een onderzoeker voor hem werken, gespeeld door William H. Macy, die zich wel weet te manoeuvreren in het wereldje van criminelen, politie en justitie om de juiste informatie boven water te krijgen. Stukje bij beetje wordt een puzzel opgebouwd om, wanneer de puzzel half af is, duidelijk te maken dat het plaatje niet overeen komt met wat er op de doos staat.

Voordat het echter zover is, is er sprake van veel opbouw. Je leeft een tijdje mee met de personages, in afwachting van wat er komen gaat. Daarbij loopt de film op het randje; het wordt geen moment te laat interessant, maar dan wordt het vervolgens ook wel voldoende boeiend om echt te willen weten hoe de vork in de steel zit en hoe de personages reageren op nieuwe informatie. Vooral de handelswijzen van Haller lijken te duiden op een nog gecompliceerder plan dan hetgeen hij in verstrikt is geraakt. En dat is het sterke punt van de film: het idee van een advocaat en een cliënt, met allerlei interessante details over schuldig of onschuldig, kun je terugvinden in elke willekeurige juridische film of misdaadserie op tv. The Lincoln Lawyer echter, gebaseerd op een boek van Michael Connelly, weet te voorkomen dat de volgende zet voorspelbaar wordt en laat je lang genoeg raden naar de bedoelingen van zijn personages.

Een sterke cast bovenop een sterk verhaal, weergegeven op realistische wijze maakt van The Lincoln Lawyer een prima legal thriller. Hij had alleen ietsje sneller op gang mogen komen.