Blu-ray: Scott Pilgrim vs The World

Scott Pilgrim is snel, modern, flitsend en knalt van je televisie

De film Scott Pilgrim vs. The World werd door verschillende recensenten de hemel in geprezen. Ook FOK! was erg positief en gaf de film destijds een negen. Helaas deed de film het in de bioscopen een stuk minder. Scott Pilgrim haalde wereldwijd slechts 50 miljoen dollar op, terwijl hij 10 miljoen meer kostte. Sinds kort is de film uit op dvd en blu-ray en hiermee hopen de makers het verlies in te halen.

Scott Pilgrim wordt gespeeld door de jonge Michael Cera, bekend van Superbad en Juno, en moet diep gaan om de mysterieuze Ramona (Mary Elizabeth Winstead, Final Destination 3) voor zich te winnen. Hij moet namelijk haar zeven gemene exen verslaan. Als hij ze verslagen heeft, mag hij Ramona zijn vriendinnetje noemen. Maar faalt hij en wordt hij verslagen door één van Ramona's exen, dan is het voor Scott game over.

Bij het kijken van de film valt het meteen op dat dit een erg aparte film is, waar je echt moet van houden. De dialogen zijn snel, de humor is niet mainstream en de gevechten zijn (uiteraard) over-the-top. Voor de liefhebbers is Scott Pilgrim een echte topper. De mensen die groot fan zijn van het 8-bit tijdperk, Mario of Zeldo kunnen de leuke verwijzingen naar videogames ook waarderen. Het feit dat een ex verandert in een hoopje muntjes, als hij verslagen is, zegt genoeg.

Michael Cera is natuurlijk de eerste keuze als het gaat om een nerdy persoon. Hij speelt zijn rol als Scott Pilgrim goed en komt natuurlijk over. Ook de overige rollen (vooral de zeven exen) zijn erg energiek en zij maken de film interessant. Helaas komt de film een beetje stroef op gang. Je hebt eerst een kwartier nodig om even gewend te raken aan de supersnelle dialogen en overgangen.

Het spektakel tegen de zeven exen komt het best tot zijn recht in blu-ray. De geweldige gevechten en snoeiharde muziek van Pilgrims band Sex Bob-Omb spatten van je televisie en dat is met een dvd toch iets minder. Zet daarom het geluid extra hard en geniet van de muziek, onder andere gemaakt door Beck, Metric en Radiohead-producer Nigel Godrich.

Scott Pilgrim is een visuele topper geworden. Het is dan ook zeker een aanrader, mits je houdt van snelle dialogen, groot spektakel en over-the-top gevechten. Michael Cera zet een goede rol neer als de verliefde nerd. Een tip is om de blu-ray versie te kopen, als je deze kunt afspelen, zodat de gevechten en de muziek echt tot zijn recht komen. Deze film is absoluut uniek en de uitwerking mag er zeker zijn.

Extra's

- Verwijderde scènes
Bijna een half uur durende aaneenschakeling van scènes die de film niet gehaald hebben. Er is ook de mogelijkheid om de stukken van commentaar te laten voorzien van regisseur Edgar Wright. Dit is een goede toevoeging en van sommige scènes is het jammer dat ze de hoofdfilm niet gehaald hebben.

- Bloopers
Een tien minuten durende samenvatting van de leukste bloopers tijdens de opnames. De bloopers laten goed zien hoeveel plezier de acteurs hadden op de set. De leukste gedeelte is een compilatie van Michaels pogingen om een boek achterwaarts in een prullenbak te gooien. Na 33 keer lukte het hem uiteindelijk.

- Documentaire
Dit is een echt goede toevoeging om te bekijken na de film. In deze 50 minuten durende making-of kom je alles, maar dan ook echt alles, te weten over het maken van de film. Onder andere regisseur Edgar Wright en bedenker van Scott Pilgrim Bryan Lee O'Malley komen aan het woord.

- Alternatieve scènes
In deze 12 minuten worden bepaalde scènes uit de film getoond, maar dan op een net andere manier. Meestal zijn het kleine subtiele dingen of zinnen die anders zijn. Weinig toegevoegde waarde dus.

- Weetjes
Het is ook mogelijk om de film te bekijken, waarbij er tijdens het bekijken leuke weetjes verschijnen. De weetjes zijn (helaas) alleen in het Engels en gaan onder andere over de locaties en de muziek op de achtergrond. Erg leuk om de film nog eens te bekijken met de weetjes.