DVD: The Brothers Bloom

De gebroeders Bloom staan centraal in de film The Brothers Bloom. De twee zijn geboren oplichters. Sterker nog, ze zijn de beste oplichters ter wereld. Ze winden miljonairs om hun vinger met complexe scenario's vol intrige. Maar één van de broers heeft er genoeg van. Gezamenlijk besluit het duo om nog één laatste slag te slaan. Het wordt een klus die leidt tot een reis om de wereld...

Het leven van een meesteroplichter is zo zwaar nog niet. Toch knaagt er iets bij de jongste Bloom, die in de film constant bij zijn achternaam genoemd wordt. Bloom (gespeeld door Adrien Brody) is het zat: hij wil niet meer de rollen spelen in de ingenieuze plots die zijn oudere broer Stephen (Mark Ruffalo) verzint. Bloom vindt dat het tijd is om zijn eigen leven te leiden. Stephen lijkt Bloom dat leven te gunnen, maar dan moet Bloom nog één laatste opdracht uitvoeren. Het doelwit: Penelope (Rachel Weisz), een excentrieke, alleenstaande miljonair.

De broers doen zich voor als antiekhandelaren. Al snel winnen ze het vertrouwen van Penelope, die met de broers meegaat op wereldreis om een groot geldbedrag binnen te kunnen slepen. Maar dan komt Bloom in de problemen: hij wordt verliefd op Penelope. Daarnaast lijken sommige karakters Bloom een stap voor te zijn. Zijn zij onderdeel van het plan van Stephen? Is Stephen zelf nog te vertrouwen en zo niet, op wie kan Bloom dan eigenlijk nog wel rekenen?

The Brothers Bloom is een leuke komedie met een aantal prima acteurs. Complimenten voor Weisz: zij weet met Penelope een geweldig typetje neer te zetten. Hilarisch is het deel waarin zij kort laat zien welke hobby's zij als rijke kluizenaar in de jaren allemaal verzameld heeft. Regisseur en schrijver Rian Johnson heeft verder gezorgd voor een vlot verhaal met veel grappige momenten, vermakelijke karakters en mooie beelden. De film heeft bij vlagen iets sprookjesachtigs door de kleding, de voertuigen en het gedrag van de hoofdpersonen.

Het schijfje bevat behalve de film verder geen extra's. Daar kunnen we dus kort over zijn. Wat overblijft is een verfrissende en vlotte film met veel humor en een ontroerend eind. Johnson heeft ervoor gezorgd dat de kijker - net als Bloom - constant in onzekerheid verkeert. Iets waardoor je aan de buis gekluisterd blijft. Aanradertje, met name voor liefhebbers van Brody, Ruffalo en Weisz.