DVD: Wie is de Mol? Seizoen 1

Eindelijk, maar toch. Het populaire AVRO-programma Wie is de Mol? is verschenen op dvd. In ieder geval het eerste seizoen. Op dit moment is er even een Mollenpauze door de Spelen, - de AVRO zendt nu het tiende seizoen uit - dus tijd zat om seizoen 1 rustig te bekijken. Negen kandidaten, negen afleveringen, één land en één saboteur: De Mol.

In het programma Wie is de Mol? reizen negen kandidaten naar het buitenland om geld te verdienen voor de pot. Er zit echter één persoon bij die alles verstiert, De Mol. Iedere twee dagen moeten de kandidaten een test maken over de identiteit van De Mol. Degene die het minst weet over hem of haar, gaat meteen naar huis. Behalve De Mol, die blijft altijd in het spel.

Het oorspronkelijke Belgische concept is enorm populair gebleken en is verkocht aan meerdere landen. Het doet een beetje denken aan een mysterieuze film á la The Game. Toch is het duidelijk te zien dat het eerste seizoen in Australië het begin is. De beelden zijn nog niet zo spannend gefilmd, de opdrachten zijn niet zo spectaculair en de kandidaten gaan leuk met elkaar om. Degene die Wie is de Mol? op dit moment volgen, weten dat de deelnemers niet altijd leuk met elkaar omgaan (zie Yvonne en Victoria, seizoen 5).

Leuk detail is ook dat de kandidaten, behalve De Mol, niet wisten waar ze aan toe waren. Ze dachten naar Australië te gaan voor een relaxed spelprogramma, nee dus. Toch is het duidelijk dat de deelnemers nog niet doorhebben wat voor programma het is. Zelfs het commentaar van Angela is opmerkelijk. De presentatrice geeft tijdens de aflevering hints over wat verdacht is en becommentarieert alsof het een gezellige vakantiereis was. Over vakantiereis gesproken, de deelnemers mochten iedere twee dagen een videoboodschap naar hun familie sturen. In de loop van de seizoenen is het spel harder geworden, wat bijdraagt aan het succes ervan.

Behalve ondertiteling, wanneer er Engels wordt gesproken, zitten er geen extra's bij de dvd. Het was leuk geweest om tien jaar na dato interviews met de kandidaten te hebben. Wel zijn de drie dvd's verpakt in een mooie box. Aan de binnenkant staan de profielen van de kandidaten, inclusief achternaam, hobby's en woonplaats.

De recensie klinkt misschien een beetje negatief, maar in dit geval is het een luxeprobleem. De serie is zo goed ontwikkeld in de loop der jaren, dat het eerste seizoen duidelijk in een testfase zat. De opdrachten zijn niet zo spannend als nu, weinig spanning, geen competitie tussen de deelnemers en de videodagboeken zorgen ervoor dat het soms een vakantiereisje lijkt. Ondanks dat, is dit toch echt een must have voor de die-hard Molfans. Het seizoen is leuk en toch een beetje spannend, maar zeker niet het beste seizoen. De Mol doet het redelijk, maar we vergeven het hem of haar. De eerste keer is alles spannend. Nou ja, bijna alles.

Let op: door het oude beeldmateriaal is de kwaliteit niet altijd even optimaal