Evenement: Pinkpop Persconferentie 2010

Traditiegetrouw houdt het festival Pinkpop enkele maanden voor het festival een persconferentie, waarin de organisatie het merendeel van de line-up bekend maakt. Ieder jaar reizen de Limburgers met een beetje festivalsfeer naar het poppodium Paradiso in Amsterdam om de Pinkpoppers te verblijden of teleur te stellen. FOK! was erbij en bekijkt de line-up van het festival en het programma van de Pinkpop Persconferentie 2010.

Woensdag 24 februari kregen de persmuskieten en prijswinnaars als eerste te horen welke namen er op het Limburgse festival zullen gaan optreden. Als eerste werden de Pinkpop-namen voor de vrijdag 28 mei bekendgemaakt. Rammstein, Kasabian en Sungrazer (winnaar Nu of Nooit wedstrijd) waren al bekend en vandaag werden daar Paolo NutiniThe Temper Trap en Gossip aan toegevoegd. Wel merkte Jan Smeets op dat er voor de vrijdag nog vier namen bekend worden gemaakt (3x een 3FM-act en 1x een tent-act).

Na de bekendmaking van de eerste namen trad de winnaar van de wedstrijd Nu of Nooit op, Sungrazer. Een leuk bandje met potentie om groot in ons land te worden. Zelf hadden ze niet verwacht dat ze de wedstrijd ooit gingen winnen. "Onze muziek was niet zo toegankelijk dan de andere deelnemers. Het kwam dan ook als een grote verrassing toen wij gewonnen hadden," aldus de zanger van de band.

Na de mededelingen dat de organisatie gratis oordoppen gaat uitdelen voor hoofdzakelijk Rammstein en dat ze voor dezelfde band grote voorbereidingen gaat treffen (zoals vuurwerk) is het tijd voor de Pinkpop-zaterdag. Al bekend was John Mayer. Vandaag kwamen daar maar liefst tien namen bij: Green Day (speelt ruim twee uur), Editors, Mando Diao, Moke & Metropole Orkest, Triggerfinger, Destine, 2 Many DJ's, Biffy Clyro, Kitty, Daisy & Lewis en ten slotte de Nederlandse Caro Emerald. Hierbij moet worden toegevoegd dat er nog twee namen bij komen (1x een mainact en 1x een 3FM-act).

De energieke Nederlandse band Destine beklom als tweede het Paradiso-podium om onder andere de single 'Stars' ten gehore te brengen. Na Noorderslag en Lowlands is het voor de Tilburgse emoband tijd om op te treden op de 3FM-stage op het Megalandterrein in Landgraaf.

Ten slotte was het de beurt aan de zondag. Presentator en radio-DJ Giel Beelen verwarde de zondag steeds met de maandag, doordat Pinkpop vrijwel altijd afgesloten wordt op de maandag, behalve dit jaar. Bekend voor de zondag waren al P!nk en Wolfmother. Vandaag maakte Mr. Pinkpop Jan Smeets de zondag bijna compleet met Mika, Skunk Anansie, Danko Jones, Pixies, Kate Nash, Gogol Bordello, Florence + The Machine, Yeasayer, DeWolff en, onder luid gejuich, The Prodigy. Voor de zondag zijn er ook nog vier plaatsen open (2x een mainact, 1x een 3FM-act en 1x een tentact).

Na het enthousiasme van het bekendmaken van dance-act The Prodigy was het tijd voor goede doelen. Zoals ieder jaar steunen verschillende goede doelen het festival en ook dit jaar kunnen Amnesty en Oxfam Novib niet ontbreken. Oxfam Novib zal ook dit jaar weer te zien zijn met het doe-het-zelven. Het goede doel zal met 'eerlijke producten' de festivalgangers bewust maken van het verbeteren van de wereld. De zogenaamde groene 'action heroes' gaan Pinkpoppers belonen bij goed bedrag.

Hun collega's van Amnesty International willen aandacht vragen voor gedwongen huisuitzettingen in Nairobi. Na een indrukwekkend filmpje over krottenwijken kondigt Amnesty aan een krottenwijk op het terrein te bouwen en daarmee een petitielijst mee op te stellen.

Het Limburgse bandje DeWolff stond na het Goede Doelen-kwartiertje op de bühne van het Amsterdamse Paradiso. Ook voor de bluesrockers van DeWolff was het een verrassing dat ze gevraagd waren om op te treden op het langstlopende festival van Europa.

Het laatste optreden was voor het succesvolle Moke. Op de Main Stage zullen zij hun muziek maken samen met een heus metropole orkest. Op de vraag of het vaker voor zal komen, antwoordt leadzanger Felix Maginn: "Als de festivalgangers het leuk vinden, zeker." De Amsterdammers spelen de singles 'Switch' en 'Love My Life' van hun laatste album The Long & Dangerous Sea.

Als slot was het tijd voor de vragenronde aan Jan Smeets. De vragenronde staat geheel uitgewerkt op de laatste pagina. Ook wist Jan nog te melden dat Jay-Z een optie is voor het Pinkpop-festival.

De persconferentie in het Paradiso was weer een leuke bijeenkomst. De sfeer is natuurlijk niet zoals op het festival zelf, al heb ik wel een echte bekerraper gezien, maar dat was ook niet te verwachten bij een persbijeenkomst. Wel gingen de handjes in de lucht voor The Prodigy en is duidelijk dat het terrein dan vol staat met fans. De line-up blijft iets persoonlijks en de een zal het geweldig vinden en de ander niks. Onthoud wel dat er nog maar 29 namen bekend zijn van de 39 acts. Er kan dus nog veel interessants bijkomen. Baas Jan Smeets onthulde: "Het toetje (de laatste tien namen, red.) belooft veel goeds." Maar Jan kennende zal dit een understatement zijn.

Pagina 2: de line-up, zoals die nu bekend is
Pagina 3: de uitgewerkte vragenronde

Pagina 4: de Pinkpop-poster van 2010