Mario & Luigi: Bowser's Inside Story

Hoewel ik zelf het idee had dat ik deze game voornamelijk met Bowser aan het spelen was, spelen Mario en Luigi ook een grote rol in deze game. Zij zullen door het lichaam van Bowser moeten reizen, op zoek naar Princess Peach. Tussendoor moeten ze Bowser geregeld helpen door bijvoorbeeld wat extra stimulatie in zijn armspieren aan te brengen of door een vijand te verslaan die een aanval blokkeert. De gebieden in Bowsers lichaam zijn voornamelijk side scrolling levels en bieden zo een welkome variatie aan de omgevingen. Mario en Luigi besteden uiteraard ook veel tijd aan het bevechten van de vijanden die Bowser heeft ingeslikt en kunnen zo ook in level stijgen. Mario en Luigi hebben de meeste, oude aanvallen uit de voorgaande delen behouden. Klappen met de hamer en het springen op de vijanden zijn nog altijd aanwezig en speciale aanvallen zoals de schildpadschilden en vuurbloemen zijn nog altijd aan de orde van de dag. Hamers en korte zweeftechnieken van de broertjes zijn een leuke manier om door de lichaamsdelen te reizen. Om Bowser te helpen moet je geregeld een soort minigame spelen, zoals het beschieten van adrenaline om Bowser weer aan de gang te krijgen of helpen bij het verteren van voedsel door snel op de touchscreen te tikken.

Mario, Luigi en Bowser kunnen enkele kledingstukken dragen die specifieke vaardigheden met zich mee brengen. Een broek voor de broertjes kan de aanvalskracht, snelheid of verdediging bijvoorbeeld een flinke boost geven, en een schild voor Bowser kan ervoor zorgen dat hij beschermd wordt tegen bepaalde aanvallen. Deze voorwerpen, net als mushrooms en andere lekkernijen, kunnen gevonden worden in de omgeving, maar Mario en Luigi kunnen vanaf het begin van de game al terecht bij een markt in Bowers lichaam. Een markt in Bowsers lichaam? Ja, de Toads verveelde zich zo ontzettend in het lichaam van Bowser dat ze een heuse markt opgezet hebben, echt waar.

Ook deze game maakt leuk gebruik van de twee schermen van de Nintendo DS. Zo komt het zo nu en dan voor dat Bowser abnormale proporties aanneemt en als een reus zal moeten vechten. Op deze momenten moet je de Nintendo DS als een boek vasthouden en gaan de gevechten volledig met de touchscreen. De variatie aan gameplay-elementen in Mario & Luigi: Bowser\'s Inside Story is enorm, elk element is leuk en goed uitgewerkt en het blijft aanvoelen als één geheel. Wat dat betreft is de game zeer geslaagd en korte speelsessies veranderen al snel in lange speelsessies en het uitstellen van je kamer opruimen, huiswerk maken, eten koken en andere dingen.

Mario & Luigi: Bowser\'s Inside Story haalt zo\'n beetje elke bonte kleur die er bestaat tevoorschijn. De grote werelden zijn redelijk statisch opgebouwd op de zaken waar je iets mee kunt doen na. De personages in de game zijn erg leuk geanimeerd en de game is in zijn geheel erg leuk om naar te kijken. Luigi straalt zonder iets verstaanbaars te zeggen continu angst uit en Mario loopt rond met een wat-kan-mij-het-schelen-als-ik-dood-ga-uitstraling. Samen zorgen ze voor een stevige portie humor in de game. Ook Bowser kan er wat van wat betreft humor. De spierbundel praat af en toe alsof hij rechtstreeks van de straat komt, is zo nu en dan een debiel en zijn onderdanen lijken karikaturen van hippies te zijn. De game zal geregeld een lach op je gezicht toveren. Vooral toen ik voor het eerst Bowser de lolly van een Goomba liet opzuigen zorgde voor een heerlijke verrassing. Het onverstaanbare gebrabbel van Mario en Luigi, het continue gebrul van Bowser, de geluidjes van de vijanden en de vrolijke, bombastische deuntjes sluiten perfect aan bij de heerlijke spelervaring die deze game te bieden heeft.

Er valt eigenlijk maar weinig aan te merken aan Mario & Luigi: Bowser\'s Inside Story. Ik stoorde mij vooral in de eerste uurtjes van de game wel behoorlijk aan de vele uitleg die ik kreeg. Ik kon zelf kiezen of ik een opfriscursus kreeg, maar het gele blobje dat met Mario en Luigi meereist kwam keer op keer melden waar we naartoe moesten op momenten dat het voor mij wel duidelijk genoeg was. Waarschijnlijk is dit nog wel handig voor de iets jongere gamers onder ons.