Donkey Kong Country Returns

Donkey Kong Country: de game op de Super Nintendo die kleine Stefan de wondere wereld van gaming  inzoog. Het begin van een franchise die kleine Stefan de generatie van de Nintendo 64 over liet slaan. De game waarvan de soundtrack nog altijd fanatiek beluisterd wordt vanaf zijn iPod. Als een kind zo blij, met een flinke lading scepticisme op de achtergrond, was hij toen Nintendo de terugkeer van de serie aankondigde tijdens de E3 van dit jaar. Is Donkey Kong Country Returns de terugkeer waar alle fans op zitten te wachten?

Bananen weg? Donkey boos!
Alles is vredig op het eilandje van Donkey Kong, tot de grote vulkaan uitbarst en het eiland overspoeld wordt met vreemde tiki-instrumenten. Deze wezentjes hypnotiseren alles dat leeft en stelen de bananen van Donkey voor hun snode plannen. Donkey dreigt ook gehypnotiseerd te worden maar lijkt vervolgens immuum te zijn. 'Tijd om de bananen terug te halen' lijkt hij met wat vreemd gebrabbel tegen Diddy te zeggen. Een diepere verhaallijn is er niet, zal er niet zijn en is ook niet nodig.

Vanaf het moment dat Donkey het eerste hypnotiserend tiki-instrument tegenkomt, krijg jij de controle over de vriendelijke aap. Na het verlaten van je boomhut probeer je wat knoppen en merk je dat de acties van Donkey redelijk gelijk zijn als in de originele game. Je kunt rollen, tonnen oppakken, op de grond slaan, springen en deze keer ook blazen. Het verschil met de originele game is dat we ditmaal met de Wii-controller mogen spelen, wat betekent dat stampen, rollen en blazen gebeurt door de Wii-controller te schudden. Hier is de controller niet altijd even secuur in en je zal een duidelijke schudbeweging moeten maken voor de controller dit oppikt.

Eiland vol mogelijkheden
Het eiland bestaat, zoals we van Donkey Kong Country gewend zijn, uit verschillende gebieden met elk een eigen thema. Wanneer je het eiland bekijkt kun je al enigszins zien wat je te wachten staat; een standaard aanbod aan thema's waaronder een strand, een jungle en uiteindelijk een vulkanisch gebied. Hoewel dit soort thema's redelijk inspiratieloos zijn, weet de ontwikkelaar toch goed gebruik te maken van de verschillende elementen die bij de thema's komen kijken. Verwacht bijvoorbeeld veel geklim en geklauter via lianen en grassige oppervlaktes in de jungle, terwijl je in het vulkanische gebied juist weer bezig bent met zinkende platformen en vuurballen die om je oren vliegen.

Het leveldesign is dan ook één van aspecten van Donkey Kong Country Returns waar de game op scoort. De levels kennen de gelijksoortige, tijdloze gameplay-elementen en vormgeving die de eerste game zo sterk maakten. De levels bevatten wederom de welbekende KONG-letters die net die ene perfecte sprong vereisen. Daarnaast kun je deze keer munten verzamelen die gebruikt kunnen worden voor het kopen van levens en andere handige attributen. De bonusmunten die gebruikt werden voor een bonusland zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor puzzelstukjes, welke, indien per level verzameld, artworks en muziek unlocken. De gemiddelde gamer zal nog aardig wat moeite hebben om de game uit te spelen en is een goede tien uur bezig. De echte verzamelaar kan hier met gemak nog eens het dubbele bij optellen, want na het uitspelen van de game is het de kunst om elk level in de time trial-modus zo snel mogelijk te halen.

Co-op voor bazen
De Donkey Kong Country-reeks heeft altijd een vorm van multiplayer bevat, maar het is vooralsnog niet mogelijk geweest om tegelijkertijd met zijn tweeën te spelen. Donkey Kong Country Returns brengt hier verandering in met een uitstekende drop-in co-op-modus waarbij speler twee de controle krijgt over Diddy Kong. Diddy Kong heeft een jetpack op zijn rug waarmee Donkey, mits Diddy aanwezig is, in de singleplayer een stukje mee kan zweven. In de co-op-modus valt deze optie weg omdat Diddy niet meer op de rug van Donkey zit. Diddy heeft bovendien een wapen dat pinda's schiet, waarmee hij vijanden tijdelijk kan verdoven. Een doorgewinterde speler speelt lekker met Donkey Kong, zonder de extra voordeeltjes, maar ik kan me voorstellen dat er bij de jongere kids geruzied wordt over wie er met Diddy mag spelen. De co-op-modus is een geweldige toevoeging die de toch al hoge replay-value en uitstekende funfactor nog eens een flinke boost geeft.