Mario & Luigi: Bowser's Inside Story




Eind 2003 verscheen Mario & Luigi: Superstar Saga op de Game Boy Advance. De game was een unieke titel met Mario en Luigi in de hoofdrol waarbij de broers het Mushroom Kingdom moesten redden nadat Princess Peach haar stem verliest door een mysterieus pakketje. Begin 2006 konden Europeanen genieten van de opvolger op de Nintendo DS, namelijk Mario & Luigi: Partners in Time. De game wist goed gebruik te maken van de twee beeldschermen van de Nintendo DS en sloeg ook goed aan bij gamers. Nu is dan eindelijk het derde deel verschenen waarin Bowser zowel Mario als Luigi inslikt. Als dat maar goed gaat.

In Mario & Luigi: Bowser\'s Inside Story ontvangt Bowser een paddenstoel van een mysterieus mannetje. Hij vertelt Bowser dat deze paddenstoel de sleutel tot zijn succes is en dat het Mushroom Kingdom aan zijn voeten zal liggen. Bowser, die net wederom is verslagen door Mario, slikt de paddenstoel maar al te graag in en al snel zuigt hij iedereen in zijn omgeving op. Niet wetende wat er precies is gebeurd gaat Bowser terug naar zijn kasteel waar inmiddels de pleuris is uitgebroken en het mysterieuze mannetje de boel heeft overgenomen. Vanaf dat moment zullen Mario en Luigi, die opgeslokt zijn, samen moeten werken met Bowser om het Mushroom Kingdom te redden van de ondergang.

De gameplay van Mario & Luigi: Bowser\'s Inside Story bestaat uit vier elementen. De wereld verkennen met Bowser, het lichaam van Bowser verkennen om Bowser te ondersteunen met Mario en Luigi, vechten met Bowser en vechten met Mario en Luigi. Bowser zal zich een weg moeten banen door bossen, kastelen, stranden en andere tropische locaties, terwijl Mario en Luigi zich voornamelijk bevinden in de organen van Bowser. In elk groot gebied dat wordt verkend met Bowser en de twee snorremansen moet vaak iets gevonden of geactiveerd worden om verder te kunnen. Om dit te doen zal Bowser gebruik moeten maken van zijn vuisten, zijn hete adem en andere attributen. De omgevingen zitten erg sterk in elkaar en je zal geregeld terugkomen op bepaalde locaties wanneer je een nieuwe vaardigheid hebt geleerd die je daar eindelijk eens kunt toepassen.

Knokken met Bowser gaat grotendeels op dezelfde manier als met Mario en Luigi in de voorgaande delen. Kenners van de vorige delen weten dat de gevechten in RPG-stijl zijn en volledig draaien om de juiste tactiek en timing. Bowser heeft ook hier zijn vuisten en vurige adem tot zijn beschikking, maar ook enkele speciale aanvallen zoals zijn zuigkrachten en het oproepen van Goomba\'s. Bij het gebruiken van de eerste twee aanvallen is het van belang om de druk op de knop zo goed mogelijk te timen voor een zo groot mogelijke schade. Het gebruiken van speciale aanvallen kost punten die kunnen worden aangevuld met verschillende items en doen een hoop extra schade, mits goed uitgevoerd. De variatie aan vijanden, aanvallen en tactiek zorgen ervoor dat Mario & Luigi nooit gaat vervelen. Zeker in een later stadium worden de gevechten behoorlijk pittig en zal je flink wat tijd kwijt zijn met het verslaan van een grote vijand.