Smash Court Tennis 3

Het tennisseizoen is weer in volle gang. Het bekendste tennistoernooi, Wimbledon, wordt deze week gespeeld en Roland Garros is alweer een paar weken geleden. De perfecte tijd om een tennisgame uit te brengen en dat doet Namco dan ook, zodat je Nadal, Federer of Krajicek op elk gewenst moment op je TV tevoorschijn kunt toveren.

Smash Court Tennis 3 is geen totaal nieuwe game, de game verscheen vorig jaar al op de PSP. De game heeft echter een update ondergaan en verschijnt nu op de Xbox 360. In de game kun je het opnemen tegen zestien van ’s werelds beste tennissers, zowel mannen als vrouwen. Niet alleen de bekende namen zoals Hingis en Sharapova zul je tegen komen, maar ook tennissers die nog naam aan het maken zijn zoals de Italiaanse Seppi en de Tsjechische Vaidisova. Elke speler heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Mocht je toch liever zelf de tennisbaan op stappen dan kan dat ook. Het spel bevat een zeer uitgebreidde ontwerpmodus waarbij je je eigen personage kunt maken. Vrijwel alles is aan te passen, denk bijvoorbeeld aan het model van het haar, tot waar de haarlijn loopt, diepte van de ogen, spitsheid van de neus en de dikte van de heupen. Geweldige gedrochten kun je ermee maken, of je maakt iemand anders na. Het maakt de game in ieder geval een stuk persoonlijker.

Zodra je je personage gemaakt of gekozen hebt kun je echt aan de slag gaan. Het spel bevat een tutorial welke je de fijne kneepjes van het spel uitlegt. Zo leer je dat je met X gewoon slaat, de A-knop zorgt voor een slice, met de Y-knop kun je een lobje slaan en met de B-knop kun je een Top Spin slaan. Jammer is wel dat de tutorial bestaat uit een aantal pagina’s tekst gevolgd door een oefening en iedereen weet dat tekst in een sportspel iets is dat je snel doorklikt, expres of per ongeluk. Zo is de tweede oefening een oefening waarbij je de bal op het juiste moment moet terug slaan. Geen idee waarom daar zoveel uitleg voor nodig is, tenslotte krijg je een tekentje in beeld als je moet slaan, maar het lukte pas na veel moeite. Smash Court Tennis 3 is dan ook geen game die je zo oppakt en dan meteen kunt spelen. Het spel is zeker niet zo ingewikkeld als andere tennis-spellen, maar wat oefening is zeker wel nodig om een wedstrijd tot een goed einde te brengen. Ik heb de eerste paar potjes tegen computertegenstanders flink verloren, en dat was op het simpelste niveau.

Natuurlijk kun je in Smash Court Tennis 3 losse wedstrijden spelen tegen een vriend of een virtuele tegenstander, met twee of vier personen, maar daarnaast is het ook mogelijk om een carrière te starten. Dit doe je in de Pro Tour-modus waarbij je deel kunt nemen aan allerlei toernooien. Met elke gespeelde wedstrijd verdien je geld, maar voor gewonnen wedstrijden verdien je uiteraard wel meer geld. Met dat geld kun je vervolgens weer allerlei dingetjes kopen voor je personage zoals een andere haardracht of nieuwe kleding. Daarnaast zorgt het winnen van wedstrijden ervoor dat je ranking stijgt waardoor je toegang krijgt tot nieuwe toernooien.

Tijdens alle laadmomenten en het kiezen van een personage kom je foto’s tegen van alle bekende tennissers die je in het spel tegen komt. De bekende tennissers waar je mee speelt zien er ook allemaal erg goed uit en de korte scenes na een punt zien er ook prima uit. Tot zover dus geen klachten over hoe alles er uit ziet. Wat er echter wel een stuk minder uit ziet is de game in actie. Het net lijkt op een kromme lijn van pixels die je duidelijk ziet verspringen en bij elke beweging veranderen ook de schaduw-achtige kleurtjes mee wat vervelend is, vooral omdat het net continu midden op je scherm is te vinden.

Wat betreft geluid valt het vooral op dat het vaak toch wel erg stil is. In de meeste menu’s zit wel iets van achtergrondmuziek, maar lang niet overal en vooral als je tijdens het laden naar een stilstaand beeld zit te kijken mis je dit toch wel. De stuiterende ballen klinken als stuiterende ballen, en de kreunen klinken net zoals op TV.