The Club

Bizarre Creations is één van de succesvolste developers voor de 360. Hun race-serie Project Gotham Racing bevat al vier delen die allemaal een succes zijn geworden. Na al deze racegames is het echter tijd voor een heel ander soort game. Een shooter met een PGR-tintje.

Shooters zijn er in vele soorten en maten. Er zijn de standaard in het wilde weg schieten shooters zoals Halo, er zijn de tactische shooters zoals Rainbow Six en er zijn arcade shooters, waar The Club duidelijk onder valt. In de club gaat het namelijk niet alleen om het neerschieten van de bad guys, maar vooral om het zoveel mogelijk punten verdienen door combo's te maken en ze op mooie manieren te doden. Gewoon rustig aan alle mannetjes neerschieten is dus niet zo\'n strak plan in The Club, het doeltreffend neerschieten van de mannetjes levert meer punten op, vergelijkbaar met het kudo systeem van de Project Gotham Racing-serie.

Je kunt The Club het beste zien als een rail shooter als House of the Dead maar dan zonder zombies en met het vrij rondlopen. Je loopt een route en onderweg kom je allerlei gespuis tegen die jou overhoop willen knallen. Natuurlijk laat je dat niet zomaar gebeuren dus knal je terug. Elk mannetje dat je neerschiet levert je een combo op die langzaam terug loopt. Schiet je in de tussentijd nog een mannetje neer dan wordt je combo hoger en leveren je kills meer punten op. Als je maar door blijft schieten dan kun je je combo zo op laten lopen tot tien. Zit er echter te veel tijd tussen je kills dan loopt je combo leeg en mag je hem weer opnieuw op gaan bouwen.

De route in de levels mag je zelf lopen. De route waarmee je bij de finish uitkomt staat aangegeven met pijlen, maar soms loont het om even een andere kant op te lopen om een verborgen kamer te vinden met ammo, nieuwe wapens, health of een geheime schietschijf. Van deze geheime schietschijven zitten er een bepaald aantal verstopt in ieder level. Het schieten van deze schijven levert je punten op, en alle schijven in een level schieten levert je nog eens een bonus op. Naast de verborgen schietschijven zijn er ook de skulls-borden. Het kapotschieten van deze borden levert je ook bonus punten op, en ook hier krijg je nog een extra bonus als je ze allemaal hebt. In tegenstelling tot de verborgen schietschijven hangen de skulls borden altijd duidelijk in het zicht, mits je erop let natuurlijk.

Elke wereld bestaat uit een zestal levels. Deze levels spelen zich allemaal af in dezelfde omgeving, alleen met andere routes. Sommige deuren waar je eerder doorheen kon lopen zijn in een ander level bijvoorbeeld gesloten. Naast de routes verschillen de gamemodi soms ook. In het ene level is het alleen de bedoeling om levend de finish te halen terwijl je onderweg zoveel mogelijk punten verzamelt, terwijl het in een ander level alleen om overleven gaat en je slechts een kleine ruimte hebt waar je in rond kan lopen. In weer een ander level gaat het om overleven terwijl je een parcours rond rent. Alleen door binnen de tijd drie rondjes te lopen en levend de finish te halen haal je het level, maar het is dan nog wel de bedoeling om ondertussen zoveel mogelijk punten te scoren natuurlijk, want dat is uiteindelijk waar het hele spel om draait.

Elke missie die je gehaald hebt kun je later los spelen om je score te verbeteren. De mannetjes blijven elke keer op ongeveer dezelfde plek verschijnen, en dat biedt je de mogelijkheid om je tactiek en route helemaal te perfectioneren zodat je steeds maar weer je highscore kunt verbeteren.

Naast de single player ervaring waar je wel een tijdje zoet mee bent, is er ook nog een uitgebreide online modus. Met maximaal acht personen kun je het opnemen tegen elkaar in verschillende online modi. Hierbij zitten onder meer een capture the flag-variant en een hunter-modus waarin iemand de vos is en de anderen de jagers. Schiet iemand de vos neer dan wordt die persoon automatisch de nieuwe vos. Hoe langer je vos bent, des te meer punten je verdient. Een andere leuke nieuwe modus is team skull shooting. Hierbij moet elk team de vijf skullbordjes van zijn kleur wegschieten, terwijl het de bordjes van de andere kleur moet beschermen tegen de vijand. Hoewel de online modi leuk zijn om te spelen, is goed schieten wel erg belangrijk. Schiet je de tegenstander namelijk neer dan duurt het tien seconden voordat hij of zij weer respawnt en weer terug bij het beginpunt is. Voordat die persoon weer terug is bij het plaats delict ben je een seconde of vijftien verder, en dat is meer dan genoeg tijd om een skull weg te schieten of een deel van een basis te veroveren. Een kortere respawntijd zou het spel een stuk sneller en actiever maken, tien seconden naar een zwart scherm kijken is niet echt leuk.