Lost Planet: Extreme Condition

Lost Planet valt eigenlijk te omschrijven als Starship Troopers in de sneeuw. Maar dan zonder Denise Richards. En zonder de \"subtiele\" aanvallen op de Amerikaanse politiek. En met wat minder enge vijanden, maar wel weer met grote stampende robots.

De game is eerder dit jaar al op de Xbox 360 verschenen, waar de game best goede kritieken ontving (75% hier op FOK!games). De game is nu dus geport naar de PC, en de vraag is of de game hier ook goed ontvangen gaat worden.

In de game speel je Wayne, een jongen die samen met veel andere mensen bezig is een planeet te koloniseren. Als hij zijn vader verliest aan de inheemse bevolking (grote insecten die Akrid heten) gaat Wayne op pad om alle insecten te vermoorden, met behulp van wat vrienden. Uiteindelijk blijken die vrienden niet allemaal hetzelfde doel voor ogen te hebben, en tijdens de cutscenes komen dan ook veel intriges en complotten tevoorschijn. Tijdens die verhaal-momenten merk je ook zeer sterk dat de game een Japanse achtergrond heeft. Niet alleen in het uiterlijk van de karakters maar ook de manier waarop het verhaal vooruit stormt komt duidelijk uit Japan, en vormt eigenlijk wel een fijne afwisseling van de rest van het spel wat allemaal erg Westers aanvoelt.

De eerste keer dat je het spel opstart valt meteen iets op: het spel lijkt wel gebouwd voor een Xbox 360 controller. Overal staat dat je op B kan drukken om naar een vorig menu te gaan (het alternatief is gek genoeg niet de Escape knop maar de rechter muisknop), bij het instellen van de controls worden deze uitgelegd aan de hand van de Xbox controller en ook tijdens de game zelf worden telkens mogelijke acties uitgelegd aan de hand van de knoppen op de Xbox controller. Probeer je een andere gamepad te gebruiken (zoals de Logitech Rumblepad 2 in mijn geval) dan ontbeer je niet alleen de rumble functie maar ook de mogelijkheid om de linkerstick analoog te gebruiken. Erg jammer dus dat er alleen maar rekening is gehouden met de Xbox controller, en niet met andere controllers. Met de muis valt de game ook te spelen, maar dit voelt vreemd aan. De manier van draaien is duidelijk gemaakt voor een gamepad, en als dit met een muis gebeurt mis je de soepelheid die je gewend bent. Ook wordt de game veel makkelijker met de muis. Veel (grotere) tegenstanders hebben zwakke punten die met een controller nog best moeilijk zijn om te raken. Met de muis daarentegen is het veel makkelijker om deze zwakke punten te raken waardoor ook de grootste tegenstanders vaak belachelijk snel om worden gelegd.


In de game komen twee verschillende manieren van voortbewegen voor, gewoon te voet of in een Vital Suit. Deze Vital Suits zijn grote stampende robots met grote wapens die enorm veel Akrid tegelijkertijd kunnen doden. Ze spelen erg leuk, al wordt hier het gevoel dat de muis niet klopt alleen maar versterkt omdat de Suits zo groot en traag zijn. Het schieten van de tegenstanders is zeer makkelijk, omdat ze je bijna niet aan lijken te vallen. De standaard loopbeestjes lijken eerst een minuut stil te staan voor ze besluiten om toch maar jouw kant op te komen, waarna ze hun gezicht uit lijken te klappen, waarna ze misschien maar eens kijken of jouw benen lekker smaken. Als het dan ook nog eens 3 kogels kost om zo\'n beest dood te krijgen is de uitdaging ver te zoeken met de normale tegenstanders. De uitdaging wordt wel een stuk groter met de eindbazen aan het eind van elk van de 11 levels, al zijn deze ook een stuk makkelijker met de muis. Wat wel frustrerend is, is dat de eindbazen vaak sterke explosieve wapens hebben waardoor jij tegen de grond aan word gesmeten. Ondanks het feit dat Wayne een heleboel man is, blijft hij dan toch een seconde op de grond liggen alvorens weer op te staan. In de tussentijd schiet de eindbaas vaak weer een raket met jouw naam erop af, waardoor vlak nadat je op bent gestaan je meteen weer weg wordt gesmeten door de explosie. Hierna ben je vaak dood, zodat je de boss-fight opnieuw kunt doen. Erg frustrerend, al helemaal omdat je er niks aan kunt doen.