S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl

Naast de anomalies heeft ook de lokale fauna een meer dan gezonde dosis straling binnengekregen, en is hierdoor gemuteerd. Gemuteerde honden en zwijnen komen veel voor, en vallen soms aan. Gelukkig doen ze over het algemeen vrij weinig schade, en zijn ze gemakkelijk aan te pakken. Het wordt echter anders als er een hele roedel honden enthousiast op je af komt rennen, dan is het zeker aan te raden om ook het hazenpad te kiezen.

Naast de diertjes zijn er ook nog rivaliserende Stalkers en andersoortig tuig aanwezig, die elkaar telkens in de haren vliegen. Het ene moment huppel je vrolijk tussen de gemuteerde honden en de lokale werlvelstormen, het andere moment zit je middenin een shoot-out tussen Stalkers en bandieten. En dan komt het op jou aan, wie help je? Standaard ben je gelieerd aan de Stalkers, maar door er genoeg af te knallen vinden de Stalkers je ook niet meer lief. Je kan uiteindelijk dus ook eindigen als een eenzame Stalker in een wereld die lijkt te bestaan om jou te vermoorden.

<\/center>

Er hoeft wat dat betreft niets in Stalker. De missies komen je kant op gewaaid, maar die kan je ook negeren. Er is een groot gebied om te ontdekken, en een verhaallijn om uit te pluizen, maar daarnaast zijn er ook de hele tijd dynamische side-quests. Maar de game is meer free-form dan menig andere shooter, en zelfs dan menig RPG.

Qua gameplay is Stalker wel meer dan een standaard shooter, het valt het beste te vergelijken met Deus Ex. In Stalker is maar een beperkte hoeveelheid plaats aanwezig in de rugzak voor objecten, en daarnaast zorgen meer objecten voor meer gewicht. Door het toenemende gewicht neemt de mogelijk om te sprinten af, en zal je sneller buiten adem raken dan met een lege(re) rugzak. Nu moeten er in de rugzak meer dan alleen de wapens passen; er moet ook ruimte gemaakt worden voor de medkits, het verband, de stralingsziektemiddelen, de opgepikte artifacts en de wodka. Want ja, wodka zorgt voor een verminderd stralingseffect. Het ligt natuurlijk in de lijn der verwachting dat ik regelmatig stomdronken aan het rondstruinen was op zoek naar dat ene artifact wat in een zwaar radioactief veld lag. Die artifacten zijn trouwens handige dingen, vaak met specifieke bonussen zoals minder stralinggevoeligheid of verhoogde resistentie tegen vuur. Door deze specifieke bonussen, en bijvoorbeeld upgraden aan wapens, is het mogelijk om jouw karakter aan te passen aan je eigen speelstijl.

Een belangrijk gedeelte in een first-person shooter is natuurlijk het schieten zelf, en dat is redelijk in Stalker. Vuurgevechten kunnen heel snel en bruut zijn, een goed getimede granaat of een niet opgemerkte anomalie maken snel korte metten met de tegenstanders, maar dat geldt ook andersom. De AI kan namelijk ook headshots bij jou maken, wat ervoor zorgt dat je soms binnen twee schoten dood op de grond valt. Nu is dit voor een game als Operation Flashpoint geen probleem, aangezien die game een simulatie pretendeert te zijn. In Stalker is die simulatie lang niet zo goed uitgewerkt, en kan je nooit zeker weten hoe je geraakt wordt. Leuk is anders, zeker omdat de game geen autosave functie ondersteunt. Gelukkig is quicksave (blijkbaar) wel aanwezig, dus dat verzacht de pijn een beetje.

<\/center>

De sfeer is wel echt goed in Stalker. De manier waarop alles vervallen is, en ook de hoeveelheid detail in de plekken waar je niet snel komt dragen allemaal bij aan een onheilspellende sfeer. Elk verlaten huis heeft ook echt een binnenkant, elke verlaten en kapot geroeste auto brengt die desolate sfeer met zich mee. Daarbij moet wel gezegd worden dat de game er niet meer ontzettend goed uitziet. Zeker in het licht van de opkomende Crysis valt het op dat de game al zes jaar in ontwikkeling is. De textures kunnen op veel plekken een stuk beter, de models zijn niet erg divers en zeker de animaties hadden wel wat soepeler gemogen. Daarentegen heeft het spel wel een van de mooiste zaklampen die ik ooit in een game heb gezien, en zijn de weerseffecten mooi in beeld gebracht. De graphics zijn wat dat betreft nooit echt van een dusdanig laag niveau dat het echt begint te storen. Het is alleen jammer dat de game zelfs high-end gamesystemen op hun knieën weet te krijgen, en dat ligt dan echt niet aan die gamesystemen. De game had stukken beter geoptimaliseerd moeten worden, maar blijkbaar voelden de mannen bij GSC Gameworks de hete adem van Crysis in de nek en moest het spel de deur uit.

Die bugs komen wel bij meer dingen voor, zo werd ik regelmatig vanachter mijn cover vandaan geschoven omdat een teamlid van me er langs moest. Geen problemen natuurlijk dat de vriendschappelijke AI wil bewegen, maar dat ze daarmee mij in gevaar brengen is zwaar irritant. Menig scheldwoord heeft dan ook mijn mond verlaten nadat zo’n Russische Jan-Lul het weer in zn botte harses kreeg om rond te rennen en mij voor hem uit te duwen.

Daarnaast schijnen er veel bugs in de game te zitten, en staat het internet dan ook bomvol scheldtopics van mensen bij wie de game crasht. Zelf heb ik hier op een Windows XP Professional met ATI grafische kaart geen problemen mee gehad.

De game ondersteunt ook een multiplayer modus, maar deze is niet veel soeps. Het werkt, maar mede door de rare gunphysics is het spel online eigenlijk niet zo leuk. In een wat kleiner gebied lopen maximaal 32 man rond die allemaal proberen onzichtbaar te blijven en tegelijkertijd de tegenstanders af te knallen. Wat dat betreft lijken de developers er ook niet echt hun best op te hebben gedaan, want afgezien van deathmatch, team-deathmatch en een vorm van capture-the-flag is er niets te doen. Er zullen vast mensen zijn die veel plezier halen uit de multiplayerfunctie, maar ik verwacht niet dat deze ooit een grote vlucht zal nemen.

<\/center>