Splinter Cell: Double Agent

De multiplayer in Double Agent is, net zoals in de vorige delen, anders dan de singleplayer. In plaats van met Sam Fisher te spelen, speel je als een �spy� of een �upsilon force�. De spies moeten met een soort pols-PDA computers hacken welke verspreid staan over de map. De upsilons moeten de computers beschermen en de spies doden. Dit klinkt misschien vrij simpel maar er zitten een paar haken en ogen aan.

Allereerst hebben de spies een third-person view, verschillende visions (night, thermal, etc.) en hebben ze hun pols-PDA om op afstand ramen kapot te maken, lichten uit te doen of computers te hacken. Tevens kunnen ze door hun behendigheid op vele plaatsen komen waar de upsilons niet bij kunnen en zo gemakkelijk ontsnappen. De upsilons hebben daarentegen een first-person view, waardoor hun zichtveld enorm word verkleind. Ze hebben in tegenstelling tot de spies wel een automatisch geweer, een sniper en granaten. Tevens kunnen ze vliegende �drones� besturen welke op plekken van spies kunnen komen en ze daar laten ontploffen. Op het moment dat je een drone bestuurt heb je geen zicht meer wat er om je heen gebeurt en kan het zijn dat een spy je van achter pakt en je nek breekt. Door al deze verschillende elementen is er dus een gebalanceerd online kat-en-muis spel gecreëerd. Een leuke toevoeging in dit deel zijn de �escape moves� voor de spies. Druk op de rechter-bumper bij een ventilatie-schacht, ruit of iets anders om met een spectaculaire sprong weg te komen van de upsilons.

<\/center>

Waar je vroeger slechts twee-tegen-twee kon spelen, is dit nu uitgebreid tot drie-tegen-drie. De maps zijn vrij groot en met veel bewegingsvrijheid voor de spies. De meeste maps zijn goed uitgebalanceerd om zo een eerlijke game te krijgen, maar in levels als �The Boss House� zijn de upsilons duidelijk in het voordeel. Tevens is het mogelijk bots toe te voegen als er niet genoeg spelers te vinden zijn. Deze feature is zeker handig, ware het niet dat de bots je zo snel weten te vinden, waardoor het vaak leuker is nog even te wachten op een extra speler.

Als je eenmaal in een online game zit kan het erg leuk zijn. Leuker is het nog om dit met vrienden / bekenden te doen, om zo goed te kunnen overleggen. Voordat je echter als �friends� bij elkaar kan komen is een hels karwei. De developers hebben namelijk niet voor een �party� systeem gezorgd waarmee je gezamenlijk in een �kamer� naar een wedstrijd kan zoeken. Eerst moet één iemand in een kamer komen, deze moet vervolgens anderen uitnodigen en hopen dat de plekken niet door vreemden worden ingenomen. Tenzij je het geluk hebt dat je de host krijgt kan dit na een tijd erg vervelend worden, omdat als de host weg gaat het hele spel stopt en de �party� weer uit elkaar valt. Hier zou dus een enorme verbetering mogelijk zijn. Ook is het vreemd dat er een maximum is van zes spelers per clan. Waarom voor dit aantal gekozen is, is een raadsel want de kans dat alle zes online zijn om te spelen is vrij klein.

<\/center>

Er is echter nog een punt dat irritanter is dan het bovenstaande, veel irritanter zelfs: bugs. De online mode van Double Agent zit helaas vol met deze spelbedervers. Zo komt het vaak voor dat iemand zomaar uit een game gegooid wordt. Iemand zich opeens niet meer kan bewegen of niet uit het laadscherm kan komen, zodat je de Xbox moet herstarten. Dit is slechts een greep uit alles wat er kan misgaan. Erg zonde want dat haalt af en toe de lol uit de multiplayer.