The Guild 2

Wellicht het belangrijkste element dat The Guild 2 weet te onderscheiden van andere games zijn de onderlinge relaties tussen je personage en anderen en de eerder genoemde politieke intriges. Iedereen in de steden heeft een bepaalde mening over je personage die verandert aan de hand van je handelingen en sociale stand. De relatie met anderen is niet alleen belangrijk voor het beklimmen van de politieke ladder maar je zal op een gegeven moment ook op zoek moeten gaan naar een vrouw. Doe je dit namelijk niet dan zal de game onvermijdelijk eindigen in jouw natuurlijke of onnatuurlijke dood. Trouw je echter dan kun je je voortplanten en dan kunnen je kinderen het van je overnemen na enige scholing. Tevens heb je de mogelijkheid om in dit deel tot drie personages binnen je dynastie te besturen.

<\/center>

De politieke intriges zijn enorm uitgebreid uitgewerkt. Jij zal met andere dynastieën en gewone burgers strijden om posities in het stadsbestuur van de stad of steden op de kaart. En mocht je geen interesse hebben in het geld dat deze posities opleveren en de rechten die ze met zich meebrengen dan zal je nog altijd belang hebben bij het elimineren van de overige dynastieën, die immers de concurrentie zijn. In de strijd om superioriteit tussen de dynastieën heb je een enorm aantal middelen tot je beschikking. Je kunt bijvoorbeeld allianties sluiten met de concurrentie om een derde te elimineren, je kunt mensen in elkaar laten slaan, mensen omkopen, mensen laten vermoorden en nog heel veel meer. Al deze mogelijkheden tezamen vormen een systeem dat zeer uitgebreid is.

En uitgebreid is een label dat van toepassing is op meer aspecten van de game. The Guild 2 biedt veel meer opties dan ik in deze review kan noemen. Nagenoeg al deze opties hebben hun plaats binnen de game en zijn een vooruitgang ten opzichte van Europa 1400: The Guild. Op een paar plaatsen echter weet The Guild 2 toch onder te doen voor zijn voorganger. Zo is de interface bij lange na niet zo snel als die in Europa 1400, met name omdat je nu meer handelingen verricht door middel van je personages in plaats van puur door menu’s. Ook is het aantal beroepen en gebouwen beduidend kleiner dan in de gold uitgave van het voorgaande deel. Over het algemeen is qua features echter een ruime vooruitgang geboekt.

<\/center>

Is er dan nagenoeg niks negatiefs te merken over deze game? Nee, helaas is er iets enorm negatiefs te melden over de game. Want waar de game inmiddels al in de schappen ligt had dit nooit gemogen. De game is bij lange na niet af. Tijdens het spelen komt iedereen een groot aantal bugs tegen die het spelplezier volledig verpesten. Ongepatcht was het voor mij bijvoorbeeld onmogelijk om te trouwen, crashte de game meestal wanneer ik probeerde te saven, ontstonden er overal files door klem zittende karren en nog een hele waslijst meer. Via een zeer omslachtige procedure een Duitse patch installeren op de game wist een paar problemen op te lossen. De grootste problemen hielden echter aan, en de game zou ik dan ook niet als goed speelbaar rekenen in huidige toestand. Wellicht dat de binnenkort uit te brengen 1.2 patch voor de Engelstalige versie de game tot een speelbare toestand weet te verheffen, maar voorlopig kan ik door de bugs eigenlijk niemand echt aanraden de game aan te schaffen. De officiële fora staan ook vol van de klachten over de stabiliteit van de game en men is laaiend op ontwikkelaar 4HEAD en uitgever Jowood.