Shinobido: Way of the Ninja

De missie-structuur is open in de breedste betekenis van het woord. Je krijgt een rits opdrachten, waarvan je er slechts één kunt selecteren. Die missie uitvoeren betekent dat de anderen komen te vervallen. Bedenk dus goed hoe moeilijk een missie kan worden en of de beloning die je ervoor krijgt wel in de juiste verhouding staat.

De ware schoonheid van dit spel zit in het respectsysteem. Een opdracht voor de ene Lord uitvoeren, betekent dat je een andere Lord benadeelt, wat tot gevolg heeft dat zijn respect voor jou daalt. Dit is vrij simpel te voorkomen. Je kunt er voor kiezen je volledige vertrouwen in één enkele Lord te leggen, of je kunt voor elke Lord werken, en zorgen dat er geen getuigen zijn die hun Lord kunnen vertellen van jouw aanwezigheid.

Ook daar zijn weer twee manieren voor. Je kunt ervoor zorgen dat je niet gezien wordt, of alle getuigen van jouw aanwezigheid voor altijd het zwijgen opleggen.
Een missie niet succescvol afronden resulteert niet in een voor velen welbekend \\\"Game Over\\\"-scherm, maar slechts in een melding dat je gefaald hebt waarna je wordt teruggestuurd naar je boomhut. Het respect van de Lord die het slachtoffer van de missie was zal minder respect voor je hebben. In het slechtste geval zal ook het respect dalen van de Lord die je de opdracht gaf.

<\/center>

Je tegenstanders kan je het beste stilletjes omleggen. Om in de buurt van deze ongure mensen te komen, heeft Crow een aantal acrobatische moves tot zijn beschikking. Deze moves zijn stuk voor stuk handig en soms zelfs noodzakelijk, maar zijn visueel vrij pover uitgewerkt. Als Crow z\\\'n superrun inzet, waardoor hij eventjes twee keer zo hard als normaal rent, glijdt z\\\'n standbeen over de vloer, in plaats van dat hij echt supersnel stappen zetten. Ook het langs muren rennen ziet er niet uit alsof hij tegen de muur rent, maar meer alsof hij er langs glijdt.

Bij normale bewegingen als lopen en springen, voelt de game stroef aan. Je hebt nooit echt het gevoel totale controle over Crow te hebben, niet zoals (bijvoorbeeld) die over The Prince had in Prince Of Persia The Two Thrones. De souplesse waarmee je je karakter voortbeweegt is cruciaal in een game als deze, en die ontbreekt volledig.

<\/center>

De stealth-kill moves zijn dan weer wel spectaculair in beeld gebracht, alleen missen deze variatie. Crow heeft voor elke situatie slechts één enkele move tot zijn beschikking. Hoewel het resultaat hetzelfde is, zou het wel prettig geweest zijn om visueel iets meer variatie te krijgen.

Als ik de AI in beschouwing neem, is het niet zo gek dat de Lords jouw hulp nodig hebben. Het IQ van de vijandelijke soldaten ligt op een belachelijk laag niveau. De basis is er, maar daar is ook alles mee gezegd. Als je een hut met twee kamers in rent, zullen de soldaten alleen de eerste kamer doorzoeken, terwijl ze jou die hut in hebben zien rennen.