Namco Museum: 50th Anniversary

Alle gamers hebben wel eens contact met non-gamers. Als je met hen de nieuwe Ridge Racer of Ghost Recon wilt bespreken kijken ze je vragend aan. Breng je daarentegen Pac-Man ter sprake en ze kunnen makkelijk meepraten. Het feit is dat Pac-Man één van de bekendste games is die ooit is verschenen. Misschien is het spel zelfs nog wel bekender dan de vader van alle games: Pong. Namco heeft vele jaren geleden deze gele pillenslikker geïntroduceerd in de arcadehallen, waarna de game een groot succes werd. Nog steeds is de oude Pac-Man erg populair, maar ook andere games uit die tijd hebben nog steeds een grote schare fans. Wat te denken van bijvoorbeeld Dig Dug, Pole Position en Mappy. Namco heeft zestien arcade klassiekers samen op een schijfje gezet en dit schijfje uitgebracht ter ere van de vijftigste verjaardag van het bedrijf. De toepasselijke naam voor de verzameldisk is dan ook Namco Museum 50th Anniversary.

Zoals gezegd bevat de disk zestien klassiekers. Hiervan zijn er veertien al direct beschikbaar en de twee overige spellen, Galaga \'88 en Pac-Mania kunnen unlocked worden door een hoge score te halen bij een ander spel. Welk spel je wilt spelen kun je kiezen in het menu waarbij je langs de verschillende arcadekasten kunt bewegen om de gewenste kast uit te kiezen. Hoewel dit volgens het hoesje een \'gloednieuwe Retro-cool interface\' is waarbij je \'een virtuele arcade kunt verkennen\', is het helaas niets meer dan een menu in arcade-stijl. Zelf rondlopen in een virtuele arcade is er dus niet bij, je selecteert de gewenste kast en dat is het.

Bosconian & Dig Dug

Na het selecteren van het spel start het gewenste spel op. Je kunt de spellen alleen of met twee spelers spelen, waarbij de twee speler-variant inhoudt dat je om de beurt speelt en dus niet echt tegen elkaar. Vrijwel alle bekende Namco titels zijn op de disk te vinden. Allereerst natuurlijk Pac-Man en zijn metgezel Ms. Pac-Man die geen uitleg behoeven. Verder kun je de schietspellen Galaga en Galaxian spelen, waarbij het de bedoeling is om de vijandelijke ruimteschepen neer te schieten. Bosconian speelt zich ook in de ruimte af, maar in dit spel heb je meer vrijheid om rond te kunnen vliegen om niet alleen vijandelijke ruimteschepen, maar ook vijandelijke basissen te vernietigen. Pole Position en Pole Position 2 zijn de voorgangers van de Formule 1 racers, zorg ervoor dat je jouw auto zo snel mogelijk over de finish rijdt. Voordat je kunt beginnen aan de echte race zul je je wel eerst moeten kwalificeren door een goede tijd neer te zetten in de kwalificatieronde. Rally-X is ook een auto-game, maar racen is hierbij minder belangrijk. Je moet ervoor zorgen dat je alle vlaggetjes in het level oppikt en hierbij de vijandelijke auto\'s ontwijkt. Je kunt echter niet te veel omrijden want dan is je benzine op voordat je alle vlaggetjes hebt.

Dragon Spirit & Galaxian

Xevious is een game waarbij je tegemoet komende vijanden moet neerhalen. Hierbij zul je met bommen ook basissen op de grond moeten vernietigen. Dragon Spirit is een zelfde soort game, maar dan in een fantasy jasje. In dit spel kom je soms handige power-ups tegen. In Dig Dug is het de bedoeling om in de grond te graven naar je vijanden. Deze kun je dan vervolgens letterlijk opblazen of verpletteren door een steen. Rolling Thunder is een van de eerste actie platform games. Schiet of schop alle vijanden neer, maar zorg ervoor dat je je kogels op tijd bijvult. In Mappy is het de bedoeling om alle gestolen goederen te verzamelen terwijl je hierbij je vijanden moet zien te ontlopen. Je kan de verschillende verdiepingen bereiken door de trampolines die er tussen verspreid staan. Sky Kid tenslotte is een side-scrolling vliegspel waarbij je de vijandelijke vliegtuigen moet ontwijken om de vijandelijke basis te kunnen vernietigen. De twee games die je kunt unlocken zijn nieuwe en verbeterde versies van de originele Pac-Man en Galaga.