Final Fantasy IV Advance

Square-Enix is trots op haar Final Fantasy reeks, niet alleen zijn we nu bijna bij het twaalfde deel beland, maar de oude delen worden steeds opnieuw uitgebracht. Na de originele versies op de NES en SNES zijn ze ook verschenen op de PlayStation, Wonder Swan en nu op de GBA. FFIV is de tweede game uit de reeks voor de GBA, eerder kwam als Dawn of Souls uit, een combi van I en II.

Het draait in FFIV allemaal om Cecil, leider van de Koninklijke airship-vloot van de koning. Je wordt erop uitgestuurd om bij verschillende steden de kristallen te halen en deze naar de koning te brengen. Op een gegeven moment gaat het geweten van Cecil echter moeilijk doen en vanaf dan ontaardt het verhaal in een groot spektakel over goed en slecht. Het verhaal dat verteld wordt is heerlijk episch en bevat alle ingrediënten voor een fantastische game: liefde, bedrog en wraak.

De game is een opgepoetste versie van het SNES origineel en als je die kent zal dit een feest van herkenning zijn. Er zijn wel wat wijzigingen doorgevoerd (iets andere namen voor magie bijvoorbeeld curaga vs cure 3 en een hogere loopsnelheid voor je main character), maar het zijn stuk voor stuk verbeteringen. Wat betreft de graphics en het geluid zijn er ook wel wat verbeteringen aangebracht ten opzichte van het SNES deel, maar het is toch allemaal wat gedateerd. De graphics bijvoorbeeld zijn helemaal niet zo gedetailleerd als je tegenwoordig mag verwachten en het geluid is ook wat simpel, ondanks de fantastische soundtrack. Iets dat overigens wel vreemd is, is het feit dat de game af en toe last heeft van slowdown tijdens battles. Vreemd omdat de GBA veel mooiere graphics aankan en er op de SNES geen slow down was. Gelukkig gebeurt het maar af en toe, maar je merkt het wel. Zonde.

Iets wat de tand des tijds wel heeft doorstaan is de gameplay, en laat dit nou nét het belangrijkste onderdeel in een game zijn. Door de eerder genoemde kleine verbeteringen speelt de game een stuk fijner en soepeler dan op de SNES. Het lijkt allemaal wat vlotter te gaan. Bovendien is de balans in de game geperfectioneerd en hoef je nergens in de game onnodig te gaan levelen, er zijn precies genoeg random battles en sidequests tussendoor om je zonder problemen naar de eindbaas te brengen. In mijn geval rushte ik echter door de laatste dungeon heen (ik vluchtte er van alle battles en liet de extra sterke equipment liggen) waardoor ik stiekem toch underpowered bij de eindbaas aankwam. Op dit moment stond er 15 uur op de klokken en ben ik maar wat gaan levelen. De tweede keer alles netjes gehaald en toen ging het eindgevecht prima. In totaal nu zo\'n 20 uur over gedaan, wat een prima lengte is voor een portable RPG.

Nadat je de game hebt uitgespeeld komen er nog een aantal extra\'s die ook zeker de moeite waard zijn. Als je deze allemaal hebt gehaald zit je weer een flink aantal uur verder en de totale lengte van de game is dus zeker er groot. Het is echter niet een game die je na het uitspelen meteen nog een keer zal gaan spelen, maar er zijn maar weinig RPG\'s die dat wel hebben in mijn ogen.