Age of Empires III

Age of Empires III is een game waarvan de verwachtingen zeer hoog gespannen waren. Dit kwam door de goede kwaliteit van zijn twee voorgangers. Age of Empires III (AoE3) begint waar Age of Kings (deel 2) eindigde en dit deel eindigt waar wellicht Age of Empires IV zal beginnen. Grofweg omvat AoE3 de periode van 1500 tot 1850. De tijd van de kolonisatie en de \"Nieuwe Wereld\". Wat voor ons natuurlijk erg leuk is, is het feit dat de Nederlanders in deze game vertegenwoordigd zijn.

Het menu scherm van AoE3 is schitterend vormgegeven. Je hebt een blik op een 17e eeuwse haven waar continue mannetjes rondlopen. Vanuit het menu kun je een aantal spelopties kiezen. Zo heb je heb je voor zowel multiplayer als singleplayer de optie \"Skirmish\". Dit is een modus waarin je zelf een game kunt samenstellen en de keuze kunt maken uit verschillende maps, volkeren, tegenstanders en winstmogelijkheden.

Voor singleplayer is er ook nog de campaign. Deze bestaat uit 24 episodes en verschilt wat doelen betreft niet veel van de campaigns zoals we die in de eerdere delen zagen. \"Vernietig de basis van de tegenstander\", \"Verzamel zoveel resources\", \"Hou stand voor ... minuten\", \"Bescherm een bepaald gebouw\", dat zijn zoal de opdrachten die je in de campaign kunt verwachten. Sommige missies combineren een aantal van deze opdrachten. Er zijn missies waar je je basis rustig aan moet opbouwen, maar er zijn ook missies waar je enkel een leger tot je beschikking hebt.

De grootste vernieuwing zit hem in het Home Town-concept. Tijdens het spelen verzamel je experience points. Deze krijg je als je leger gebouwen of tegenstanders vernietigt. Met deze punten spaar je in feite voor shipments die vanuit de Home Town verscheept worden. Die shipments kunnen van alles zijn, bijvoorbeeld settlers (die werk verrichten zoals houthakken), een partij hout of een bonus (bijvoorbeeld dat je één bank meer mag bouwen dan de limiet). Na het behalen van een bepaald aantal experience points kan je home town ook levelen, waardoor meerdere soorten shipments beschikbaar zijn. De shipments zijn afgebeeld als kaarten, en het is ook mogelijk een kaartendeck samen te stellen van welke shipments je het liefst wil laten verschijnen. Dit systeem voegt een RPG-element aan de game toe. Het nadeel hiervan is wel dat je, om deze shipments te krijgen, liever veel gaat vechten. Daar zijn immers de experience points te behalen. Hierdoor worden culturele aspecten en andere manieren om te winnen een beetje ondergesneeuwd.